IPTPP1/443-500/11-4/IG - Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku inwestycją polegającą na instalacji kolektorów słonecznych na budynku domu pomocy społecznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-500/11-4/IG Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku inwestycją polegającą na instalacji kolektorów słonecznych na budynku domu pomocy społecznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 12 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu bądź odzyskania podatku VAT w związku inwestycją polegającą na instalacji kolektorów słonecznych na budynku Domu Pomocy Społecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu bądź odzyskania podatku VAT w związku inwestycją polegającą na instalacji kolektorów słonecznych na budynku Domu Pomocy Społecznej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 12 października 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest Miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilnoprawnych.

Miasto jest właścicielem nieruchomości.

Z nieruchomości tej korzysta na podstawie decyzji o trwałym zarządzie Prezydenta Miasta z dnia 12 lipca 2000 r. Dom Pomocy Społecznej będący jednostką budżetową Miasta.

Na budynku zainstalowane zostaną kolektory słoneczne.

Faktury za prace związane z montażem kolektorów wystawiane będą na Miasto. Montaż kolektorów nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną. Kolektory będą własnością Miasta.

Miasto w związku z prowadzoną inwestycją i po jej zakończeniu nie będzie uzyskiwało żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Wniosek został uzupełniony o następujące informacje:

1.

Jedynym inwestorem zamierzenia opisanego we wniosku jest Miasto. Jednostka budżetowa nie będzie ponosiła żadnych kosztów związanych realizacją zamierzenia.

2.

Jednostka budżetowa nie będzie w przyszłości ponosiła na rzecz Miasta żadnych opłat związanych z eksploatacją kolektorów słonecznych.

3.

W obecnym stanie faktycznym nie przewiduje się, że jednostka budżetowa będzie obciążała Miasto opłatami w związku z realizacją inwestycji, bądź też, że zostanie zawarta umowa, która byłaby podstawą do ponoszenia opłat przez Miasto na rzecz jednostki budżetowej (ani też odwrotnie).

4.

Montaż instalacji kolektorów słonecznych na budynku Domu Pomocy społecznej jest zadaniem powiatu. Miasto jest Miastem na prawach powiatu i realizuje zadania zarówno z zakresu gminy jak i powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania w zakresie ochrony środowiska. Zadania dotyczące montażu kolektorów słonecznych są finansowane w 80% z dotacji od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w pozostałej części ze środków finansowych pochodzących z opłat i kar za korzystanie ze środowiska, które zgodnie z art. 402 ust. 4 ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) stanowią w 20% dochód budżetu gminy, a w 10%-dochód budżetu powiatu oraz z opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów, które stanowią w całości dochód budżetu gminy.

Zgodnie również z art. 403 ust. 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska. Z kolei art. 400a ust. 1 ustawy POŚ określa jakie zadania obejmuje finansowanie ochrony środowiska. Zadania związane z montażem kolektorów słonecznych stanowią zgodnie z art. 400a ust. 1 pkt 22 POŚ wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzanie bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawioną powyżej inwestycją Miastu przysługiwało będzie uprawnienie do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace i wystawią w związku z tym Miastu faktury VAT zawierające ten podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie przysługuje mu prawo do zwrotu lub odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT, podatku zawartego w wystawionych przez wykonawców fakturach dotyczących czynności montażu kolektorów słonecznych na budynku Domu Pomocy Społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. tj. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy ochrony środowiska i przyrody.

W świetle art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat, posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 4 ust. 13 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Miastem na prawach powiatu. Zamierza zrealizować inwestycję polegającą na zainstalowaniu kolektorów słonecznych na budynku Domu Pomocy Społecznej. Planowana inwestycja należy do zadań własnych gminy i powiatu. Montaż kolektorów nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, a Miasto w związku z prowadzoną inwestycją i po jej zakończeniu nie będzie uzyskiwało żadnych dochodów.

Tym samym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego ani jego zwrotu w związku z inwestycją polegającą na montażu kolektorów słonecznych na budynku Domu Pomocy Społecznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl