IPTPP1/443-498/14-4/IG - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-498/14-4/IG Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansówz dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wnioskuz dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2014 r. (data wpływu 9 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia przez Gminę podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...",

* prawa Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...".

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny

.

Gmina dnia 20 grudnia 2010 r. podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę na realizację projektu pt. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Projekt obejmował:

* budowę sieci kanalizacji sanitarnej zlokalizowanej w miejscowościach gminy tj. K. P., K. Rz. i Kol. P.,

* budowę sieci wodociągowej zlokalizowanej w miejscowościach K., Kol. Sz. gminy oraz Sz. W., Sz. Kol. 6 gminy W.,

* modernizację stacji ujęcia wody;,

* monitoring stacji pomp i sieci wodociągowej,

* system zarządzania jakością ISO 9001 i ISO 14001, E-BOK - elektroniczne biuro obsługi klienta.

Gmina W. była partnerem projektu. Każdy z Partnerów partycypował w wyliczonych proporcjonalnie kosztach realizacji Projektu dla danej gminy, przy czym płatności za wystawione faktury dokonywał Wnioskodawca. Następnie Zainteresowany obciążał Gminę W. notą księgową w zakresie należności wynikających z umowy partnerskiej.

Realizowane w ramach przedmiotowego projektu zadanie należało do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1980 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.). Pierwsze wydatki związane z realizacją projektu Gmina poniosła 21 kwietnia 2008 r. za przygotowanie studium wykonalności. 18 marca 2011 r. Gmina wystąpiła z pierwszym wnioskiem o płatność, dotyczącym refundacji poniesionych kosztów tj. od dnia 21 kwietnia 2008 r. do dnia 29 grudnia 2010 r. Ostatnie wydatki w ramach projektu Gmina poniosła w dniu 27 czerwca 2013 r. Wszystkie wydatki, jakie poniosła Gmina w ramach projektu, były zrealizowane przed rejestracją Gminy jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2014 r. Do dnia 31 grudnia 2013 r. zarejestrowany, jako czynny podatnik podatku VAT był Urząd Miejski. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane były na Zainteresowanego.

Poniesione koszty z tytułu realizacji inwestycji zostały rozliczone w 2013 r. i bez przyjęcia na stan majątku Gminy, środki trwałe zostały przekazane dokumentem PT Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., w której udziały gminy stanowią 100% wartości. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. otrzymało środek trwały dokumentem PT i nie ponosiło na niego żadnych kosztów.

Wnioskodawca przystępując do realizacji projektu zamierzał wykorzystywać przedmiotową sieć do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedmiotowa sieć została oddana do użytkowania:

* sieć wodociągowa z przyłączami w m. K. P., Sz. Kol., Sz. i Sz. Kol. 6 w dniu 5 września 2012 r.,

* stacja ujęcia wody w m. na działkach nr ewid. 1/1, 4/1 położonych w P. Kol. w dniu 5 września 2012 r.

* kanalizacja sanitarna w K. P. i Rz. w dniu 17 czerwca 2013 r.

W związku z przekazaniem sieci wodno-kanalizacyjnej dokumentem PT Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. nieodpłatnie, Wnioskodawca wykorzystuje ją do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Liderem projektu była Gmina, partnerem projektu Gmina W.

Do zadań Lidera należało:

* realizacja inwestycji,

* złożenie wniosku o dofinansowanie,

* podpisanie umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą,

* reprezentowanie wszystkich stron umowy w zakresie przygotowania i realizacji projektu,

* odpowiedzialność za rozliczenie kwestii finansowych związanych z realizacją umowy, w tym dopilnowanie rozliczenia projektu,

* składanie wniosku o płatność i sprawozdań okresowych z realizacją projektu,

* sporządzanie sprawozdań okresowych,

* założenie subkonta bankowego w celu obsługi płatności związanych z realizacją projektu.

Do obowiązków Partnera - Gminy W. należało:

* przekazywanie dokumentów i informacji niezbędnych do opracowania przedmiotu zamówienia,

* przygotowanie opracowań do sporządzania sprawozdań okresowych.

Do zakresu obowiązków obu stron należało:

* zabezpieczenie w budżecie środków finansowych niezbędnych do realizacji projektu,

* ustanowienie prawnego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, w sposób określony przez Instytucję Zarządzającą,

* promocja projektu, w tym aktywne uczestnictwo w akcjach promocyjnych oraz informacyjnych w ramach swojego udziału w projekcie,

* pokrycie wszelkich kosztów związanych z realizacją umowy proporcjonalnie lub w inny sposób ustalony przez Strony umowy.

Partner przekazywał Liderowi środki finansowe projektu pochodzące z budżetu Gminy z dochodów własnych.

Wnioskodawca nie świadczył usług i nie dokonywał dostawy towarów na rzecz Partnera w związku z realizowanym projektem.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. jest odrębnym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Gmina przekazała, bez przyjęcia na stan majątku Gminy, przedmiotową sieć dokumentem PT Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., w której udziały Gminy stanowią 100% wartości. Jest to czynność nieodpłatna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu "...", ponieważ w okresie kiedy realizowała i zamknęła finansowo inwestycję, nie była zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, zgodnie z art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Poniesione koszty z tytułu realizacji inwestycji zostały rozliczone w 2013 r. i bez przyjęcia na stan majątku Gminy środki trwałe zostały przekazane dokumentem PT Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., w której udziały Gminy stanowią 100% wartości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dnia 20 grudnia 2010 r. podpisał z Urzędem Marszałkowskim umowę na realizację projektu pt. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Projekt obejmował:

* budowę sieci kanalizacji sanitarnej zlokalizowanej w miejscowościach gminy tj. K. P., K. Rz. i Kol. P.,

* budowę sieci wodociągowej zlokalizowanej w miejscowościach K., Kol. Sz. gminy oraz Sz. W., Sz. Kol. 6 gminy W.,

* modernizację stacji ujęcia wody;,

* monitoring stacji pomp i sieci wodociągowej,

* system zarządzania jakością ISO 9001 i ISO 14001, E-BOK - elektroniczne biuro obsługi klienta.

Gmina W. była partnerem projektu. Każdy z Partnerów partycypował w wyliczonych proporcjonalnie kosztach realizacji Projektu dla danej gminy, przy czym płatności za wystawione faktury dokonywał Wnioskodawca. Następnie Zainteresowany obciążał Gminę W. notą księgową w zakresie należności wynikających z umowy partnerskiej.

Realizowane w ramach przedmiotowego projektu zadanie należało do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1980 r. o samorządzie gminnym. Wszystkie wydatki, jakie poniosła Gmina w ramach projektu, były zrealizowane przed rejestracją Gminy jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2014 r. Do dnia 31 grudnia 2013 r. zarejestrowany, jako czynny podatnik podatku VAT był Urząd Miejski. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane były na Wnioskodawcę.

Poniesione koszty z tytułu realizacji inwestycji zostały rozliczone w 2013 r. i bez przyjęcia na stan majątku Gminy, środki trwałe zostały przekazane dokumentem PT Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., w której udziały gminy stanowią 100% wartości. Jest to czynność nieodpłatna.

Wnioskodawca przystępując do realizacji projektu zamierzał wykorzystywać przedmiotową sieć do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z przekazaniem sieci wodno-kanalizacyjnej dokumentem PT Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. nieodpłatnie, Wnioskodawca wykorzystuje ją do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Liderem projektu była Gmina, partnerem projektu Gmina W. Partner przekazywał Liderowi środki finansowe projektu pochodzące z budżetu Gminy W. z dochodów własnych. Wnioskodawca nie świadczył usług i nie dokonywał dostawy towarów na rzecz Partnera w związku z realizowanym projektem. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. jest odrębnym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż realizacja opisanego zadania "..." jest związana z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach zrealizowanego projektu pt. "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu - jak wskazał Wnioskodawca - mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa Gminy do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...". Wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl