IPTPP1/443-496/11-2/RG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług dotyczących wykonania termomodernizacji w budynku komunalnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-496/11-2/RG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług dotyczących wykonania termomodernizacji w budynku komunalnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu do Biura KIP w Piotrkowie Trybunalskim 15 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług dotyczących wykonania termomodernizacji w budynku komunalnym-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług dotyczących wykonania termomodernizacji w budynku komunalnym.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, pismem z dnia 12 lipca 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 15 lipca 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca złoży wnioski do WFOŚiGW o umorzenie pożyczek. Kwota z umorzenia przeznaczona będzie na wykonanie termomodernizacji budynku komunalnego oraz termomodernizację świetlicy wiejskiej.

Jednym z warunków umorzenia pożyczki jest przedłożenie interpretacji dotyczącej możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług. Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Interpretacja stosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie niezbędna do określenia szczegółowych postanowień umowy, jaką Gmina będzie zawierała z WFOŚiGW na realizację tych zadań. Właścicielem wyżej wymienionych budynków jest Wnioskodawca. Budynek komunalny jest wykorzystywany wyłącznie na cele mieszkaniowe. Budynek ten służy do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Budynek świetlicy wiejskiej wykorzystywany jest w części jako miejsce spotkań mieszkańców, a w części tego budynku znajdują się pomieszczania sklepu, za który Zainteresowany pobiera czynsz dzierżawny. Łączna kubatura budynku świetlicy wynosi 1396 m 3, natomiast pomieszczenia sklepowe wynoszą 518 m 3, co stanowi 37,11% ogólnej kubatury budynku. Budynek świetlicy wiejskiej - poza najmem kubatury 518 m 3 wykorzystywany jest do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług dotyczących wykonania termomodernizacji w budynku komunalnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT od usług wykonania termomodernizacji budynku komunalnego, ponieważ efekt tej inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca złoży wnioski do WFOŚiGW o umorzenie pożyczek. Kwota z umorzenia przeznaczona będzie m.in. na wykonanie termomodernizacji budynku komunalnego.

Ponadto, jak poinformował Zainteresowany jest on:

* zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

* właścicielem przedmiotowego budynku,

* budynek ten służy do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (jest on wykorzystywany wyłącznie na cele mieszkaniowe),

* efekt tej inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego zadania nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Jak wskazał Zainteresowany, budynek komunalny jest wykorzystywany wyłącznie na cele mieszkaniowe, czyli służy do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług dotyczących wykonania termomodernizacji w budynku komunalnym ponieważ nie będą spełnione podstawowe warunki dające taką możliwość, wynikające z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług dotyczących wykonania termomodernizacji w budynku komunalnym. Natomiast pozostała część wniosku w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu usług dotyczących wykonania termomodernizacji świetlicy wiejskiej, została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr IPTPP1/443-496/11-3/RG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl