IPTPP1/443-493/11-2/RG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-493/11-2/RG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu Sportowego, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Tryb. 14 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji "...".

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, pismem z dnia 11 lipca 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 14 lipca 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Klub Sportowy "..." ubiega się o przyznanie pomocy na realizację operacji "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Celem operacji jest upowszechnienie sportu wśród społeczeństwa i okolicznych miejscowości poprzez zorganizowanie osób zafascynowanych grą w piłkę nożną w drużyny, wyposażenie ich w niezbędny ubiór i sprzęt sportowy oraz fachowe przeszkolenie zakończone Powiatowym Turniejem Piłki Nożnej o Puchar Burmistrza. Operacja przyczyni się do większej integracji osób bezpośrednio zaangażowanych w szkoleniu i turnieju oraz kibicującym swoim drużynom, a także wpłynie na podniesienie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LGD.

W ramach operacji zostanie zorganizowane szkolenie piłkarzy, które potrwa do dnia 24 czerwca 2011 r. Cały cykl szkolenia zostanie zakończony otwartym Powiatowym Turniejem Piłki Nożnej o Puchar Burmistrza w trzech kategoriach: trampkarzy, juniorów i seniorów.

Turniej zostanie zorganizowany na stadionie KS "..." w dniach 2-3 lipca 2011 r. po to, aby obiektywnie ocenić efektywność odbytego szkolenia na tle innych drużyn z Powiatu. Najlepsze drużyny w turnieju w poszczególnych grupach wiekowych zostaną nagrodzone. Wszystkie mecze w turnieju będą sędziowane przez sędziów posiadających odpowiednie uprawnienia. Wszystkim osobom biorącym aktywny udział w turnieju zostanie zapewniony posiłek regeneracyjny. Szkolenie zostanie zorganizowane dla trzech grup treningowych: trampkarzy (dzieci 9-13 lat), juniorów (14-18 lat) i seniorów z terenu Gminy. Treningi będą się odbywały 4 razy w tygodniu w poszczególnych grupach wiekowych po 2 godz. - razem 128 godz. dla każdej grupy.

Zajęcia treningowe prowadzone będą przez instruktora piłki nożnej G.L. posiadającego odpowiednie uprawnienia, którego oferta była najkorzystniejsza spośród złożonych ofert.

W ramach operacji zostaną zakupione stroje sportowe oraz niezbędne wyposażenie dla ćwiczących grup w następującym asortymencie i ilościach:

* komplet sportowy (koszulka i spodenki) - 48 szt.

* getry - 54 szt.

* buty piłkarskie - 54 szt.

* dresy treningowe - 54 szt.

* ochraniacze piłkarskie - 54 szt.

* bluza bramkarska - 6 szt.

* spodenki bramkarskie - 6 szt.

* rękawice bramkarskie - 6 szt.

Zostanie również zakupiony sprzęt niezbędny do przeprowadzenia treningów w następującym asortymencie i ilościach:

* znaczniki -20 szt.

* drabinka koordynacyjna -1 szt.

* piłki treningowe -18 szt.

* pachołek -1 szt.

* płotek treningowy -1 szt.

* tyczka do slalomu -1 szt.

Klub Sportowy "..." nie fest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej operacji będą mieć związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług VAT, gdyż koszt zakupionego sprzętu, posiłków regeneracyjnych nagród będzie zawierać podatek VAT. Jedynie koszty wynagrodzenia trenera, sędziów i służb medycznych nie będą zawierać podatku VAT, bo nie podlegają temu opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług VAT zapłacony w przyszłości przez Klub Sportowy "..."przy realizacji przedmiotowej operacji jest możliwy do odliczenia przez Klub Sportowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Klub Sportowy nie jest podatnikiem od towarów i usług VAT, bo nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej (również wstęp na rozgrywane mecze jest wolny), dlatego też nie jest w stanie go odzyskać i stanowi on koszt kwalifikowany. Założenie takie przyjęto na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124,

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Klub Sportowy zamierza zrealizować operację pn. "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w ramach której zostanie zorganizowane szkolenie piłkarzy, które potrwa do dnia 24 czerwca 2011 r. zakończone otwartym Powiatowym Turniejem Piłki Nożnej o Puchar Burmistrza w trzech kategoriach: trampkarzy, juniorów i seniorów. Wstęp na rozgrywane mecze będzie wolny. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a poniesione wydatki nie będą służyły do prowadzenia działalności gospodarczej. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu.

Reasumując, Klub Sportowy nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją operacji pn. "...".

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto, należy podkreślić, że skorzystanie z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy nabyte towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Fakt, iż faktury, na podstawie których dokonano nabycia towarów i usług zawierają ten podatek nie świadczy, iż wydatki będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami podatkowymi.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl