IPTPP1/443-490/14-4/MH - Prawo do odzyskania podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-490/14-4/MH Prawo do odzyskania podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu do BKIP w Bielsku-Białej 24 czerwca 2014 r., do BKIP w Piotrkowie Tryb. 7 lipca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2014 r. (data wpływu 25 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2014 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, pismem z dnia 4 lipca 2014 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 7 lipca 2014 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Wniosek uzupełniono w dniu 25 sierpnia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Podatnik w 2008 r. złożył do Centrum Rozwoju jako jednostki pośredniczącej II stopnia wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." - numer projektu. W ramach projektu zakupiono sprzęt medyczny do świadczenia usług medycznych.

Podatnik w 2011 r. podpisał umowę o dofinansowanie. W latach 2008-2011 Wnioskodawca zakupił i zapłacił za sprzęt. Jako podmiot korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT otrzymał dofinansowanie do wartości brutto (wraz z podatkiem VAT) zakupionych urządzeń. Aby uzyskać dofinansowanie do wartości brutto uzyskano indywidualną interpretacje (wniosek z dnia 25 listopada 2008 r.). W styczniu 2012 r. podatnik rozszerzył swoją działalność o sprzedaż hurtową wyrobów chemicznych, nadal wykonując usługi medyczne jako niezależną działalność, tym samym zarejestrował się jako czynny podatnik podatku VAT.

W 2014 r. została przeprowadzona kontrola projektu, o którym mowa na początku przez Centrum Rozwoju - jako jednostki pośredniczącej II stopnia - która wskazała, iż Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku VAT od zakupów sprzętu medycznego w ramach projektu, od zakupów sprzętu medycznego, na którym wraz z pracownikami Zainteresowany świadczył, świadczy i będzie świadczyć usługi medyczne. Sprzęt medyczny Zainteresowany nikomu nie podnajmuje.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu wystawione są na beneficjenta pomocy (Wnioskodawcę), czyli na Zainteresowanego jako podatnika: J.W. Jako Wnioskodawca jest jedynym właścicielem sprzętu medycznego zakupionego w ramach projektu. Zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt medyczny służy jedynie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Wszystkie poniesione wydatki związane są ze świadczeniem usług medycznych zwolnionych z podatku od towarów i usług. Sprzęt medyczny jest wykorzystywany jedynie do czynności w związku, z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Na sprzęcie Wnioskodawca samodzielnie pracuje z pracownikami zatrudnionymi w firmie Zainteresowanego. Wnioskodawca sprzętu nie wynajmuje.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionego i zapłaconego sprzętu medycznego w latach 2008-2011 na bazie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gdy na sprzęcie tym wraz z pracownikami Wnioskodawca świadczył, świadczy i będzie świadczyć usługi medyczne (urządzenia Wnioskodawca nie podnajmuje innym podmiotom) i w tym zakresie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, w okresie tym nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, gdyż dopiero od stycznia 2012 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na bazie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, co wynika wprost z ustawy. Wnioskodawca świadczy na sprzęcie zakupionym w ramach projektu "..." wraz z pracownikami usługi zwolnione od podatku wg art. 43 ustęp 1 punkty 14, 19. W związku z tym, nabywanie towarów i usług przez Wnioskodawcę w zakresie usług objętych zwolnieniem nie dają prawa do odzyskania zapłaconego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Z uwagi na fakt, że sprzęt medyczny został zakupiony w latach 2008-2011, uzasadnienia prawnego oceny przedstawionego stanowiska dokonano na podstawie przepisów obowiązujących w tych okresach.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w 2008 r. złożył do Centrum Rozwoju wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." - numer projektu. W ramach projektu zakupiono sprzęt medyczny do świadczenia usług medycznych. W latach 2008-2011 Wnioskodawca zakupił i zapłacił za sprzęt. Jako podmiot korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT otrzymał dofinansowanie do wartości brutto (wraz z podatkiem VAT) zakupionych urządzeń. W styczniu 2012 r. podatnik rozszerzył swoją działalność o sprzedaż hurtową wyrobów chemicznych, nadal wykonując usługi medyczne jako niezależną działalność, tym samym zarejestrował się jako czynny podatnik podatku VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu wystawione są na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest jedynym właścicielem sprzętu medycznego zakupionego w ramach projektu. Zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt medyczny służy jedynie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zakupiony sprzęt medyczny służy jedynie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupiony sprzęt medyczny służy jedynie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych w zakresie opieki medycznej przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt medyczny służy jedynie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl