IPTPP1/443-48/12-4/MH - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia na podstawie umowy zawartej w ramach szwajcarsko-polskiego programu współpracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-48/12-4/MH Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia na podstawie umowy zawartej w ramach szwajcarsko-polskiego programu współpracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony w dniu 22 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego, postawienia pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek jest obecnie realizatorem projektu, umowy z dnia 30 listopada 2011 r., zawartej z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego jako krajową instytucją koordynującą w ramach umowy ramowej zawartej pomiędzy Rządem RP a Szwajcarską Radą Federalną o wdrażaniu Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy, w celu zmniejszenia różnic społeczno - gospodarczych w obrębie rozszerzonej Unii Europejskiej (umowa ramowa podpisana 20 grudnia 2007 r., weszła w życie 11 kwietnia 2008 r.).

Wykonywanie zadań zgodnie z projektem, np. promocja projektu, zakup komputerów, koordynacja projektu, organizacja spotkań, konferencji, wypłata dotacji na utworzenie i rozwój działalności gospodarczych dla istniejących i nowo powstałych firm, będzie wymagało ponoszenia kosztów, w tym nabywania towarów i usług.

Ośrodek jest Fundacją, prowadzącą działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT. W zakresie realizowanego projektu ponoszone wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu tej działalności.

Z otrzymanych od strony szwajcarskiej kwot nie wynika u Wnioskodawcy żadna sprzedaż, a więc dotacja nie ma wpływu na cenę, a tym samym nie jest wliczana do obrotu, czyli VAT jest kosztem kwalifikowalnym. Przedstawiona sytuacja wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W zakresie tego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w myśl § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mimo spełnienia warunków w nim określonych. Powodem jest zapis treści umowy ramowej, która nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Podatek VAT ujęto w budżecie projektu jako koszt kwalifikowalny i do rozliczeń przyjmowane są kwoty brutto.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż Ośrodek realizuje projekt na podstawie Umowy pod nazwą "..." w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy. Umowa podpisana została z Władzą Wdrażającą Programu Europejskie, zwaną Instytucją Pośredniczącą. Umowa ta została zawarta na podstawie Umowy w sprawie projektu z dnia 3 października 2011 r., pomiędzy Rzeczpospolitą Polską reprezentowaną przez Ministra Rozwoju Regionalnego działającego jako Krajowa Instytucja Koordynująca (KIK) a Szwajcarią, reprezentowaną przez Szwajcarską Agencję ds. Rozwoju i Współpracy. Okres rzeczowej realizacji projektu ustalony jest następującą: od 1 października 2011 r. do 30 września 2016 r. a za datę zakończenia projektu uznaje się 31 marca 2017 r.

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki wystawiane będą na Ośrodek. Jest czynnym podatnikiem VAT, posiada NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w związku z realizacją projektu (podatek VAT płacony w cenie zakupowanych do projektu towarów i usług, nie mający związku z czynnościami opodatkowanym), Ośrodkowi nie przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku), z otrzymanych od Władzy Wdrażającej kwot na realizację projektu "..." nie wynika żadna sprzedaż, a więc dotacja nie ma wpływu na cenę, tym samym więc nie jest wliczana do obrotu.

Stąd nie ma prawnej możliwości do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w rozliczeniach na deklaracji VAT-7 z Urzędem Skarbowym. Jeśli niemożliwym jest odliczenie podatku VAT na deklaracji VAT-7 od Urzędu Skarbowego, dlatego może on być kosztem kwalifikowalnym w realizowanym projekcie. W budżecie realizowanego projektu kosztem kwalifikowalnym są wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność, jest czynnym podatnikiem VAT. Realizuje projekt na podstawie Umowy pod nazwą "..." w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy. Umowa podpisana została z Władzą Wdrażającą Programu Europejskie, zwaną Instytucją Pośredniczącą. Realizacja projektu obejmuje promocję projektu, zakup komputerów, koordynację projektu, organizację spotkań, konferencji, wypłaty dotacji na utworzenie i rozwój działalności gospodarczych dla istniejących i nowo powstałych firm, będzie wymagało ponoszenia kosztów, a tym samym nabywania towarów i usług. W zakresie realizowanego projektu ponoszone wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu tej działalności. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki wystawiane będą na Ośrodek.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca ponoszone wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma z tego tytułu prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy, ponieważ poniesione wydatki nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl