IPTPP1/443-460/14-4/MW - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-460/14-4/MW Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 27 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2014 r. (data wpływu 25 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu "...".

Wniosek został uzupełniony w dniu 25 września 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Politechnika jest publiczną szkołą działająca w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jej działalność obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również niepodlegający i zwolniony z opodatkowania tym podatkiem. Działalność statutowa niepodlegająca opodatkowaniu, to przede wszystkim dydaktyka i badania naukowe finansowe z dotacji. Odpłatna działalność to usługi edukacyjne, które korzystają ze zwolnienia od podatku (np. zajęcia na studiach niestacjonarnych, studiach podyplomowych, kursach i inne). Uczelnia wykonuje również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą na wynajmie lokali, badaniach wykonywanych na zlecenie. Politechnika w stosunku do usług do których nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot pomniejsza kwotę podatku o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom wyliczonym zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W 2013 r. wyliczona proporcja wynosiła 30%. Wnioskodawca odlicza również podatek na zasadach przyporządkowania zakupów do sprzedaży opodatkowanej.

Uczelnia od dnia 20 kwietnia 2012 r. realizuje projekt pod nazwą "...", który jest definiowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu "INNOTECH". Projekt jest realizowany w konsorcjum z P. oraz firmą "I" Sp. J.

Politechnika jest liderem tego projektu, całkowity koszt to 1.614.000 zł, z czego dofinansowanie Centrum (NCBiR) wynosi 1.534.000 zł pozostała kwotę wynikającej z różnicy pokrywają Wykonawcy ze środków własnych. Dofinansowanie przekazane Wykonawcom będącym przedsiębiorcami na realizacje fazy A stanowi pomoc publiczną. W przypadku powstania w wyniku realizacji Projektu prototypu, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej Wykonawca może ją wykorzystać do celów komercyjnych. Wszelkie dochody, wynikające z rozporządzenia prototypem, instalacją pilotażową lub demonstracyjną uzyskane przed zakończeniem okresu ich amortyzacji podlega zwrotowi na rachunek NCBiR. Do dnia dzisiejszego nie został stworzony prototyp, instalacja pilotażowa lub demonstracyjna. Zgodnie z umową Wykonawcy zobowiązują się do przekazania na warunkach rynkowych wyniki fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącemu członkiem Konsorcjum lub innemu przedsiębiorcy oraz wdrożyć wyniki Projektu do działalności gospodarczej.

Celem projektu jest opracowanie skojarzonego systemu ochrony osób jadących podczas wypadku drogowego. W dotychczasowych rozwiązaniach foteli samochodowych istotne aspekty, takie jak konstrukcja (wytrzymałość), komfort, ergonomia czy bezpieczeństwo były badane oddzielnie. Ponadto każdy z elementów składowych (fotele, pasy bezpieczeństwa,...) był badany oddzielnie, natomiast skutki ich skojarzenia nie były badane i stąd były nieznane.

Praca będzie obejmowała rozbudowę istniejących modeli dynamiki układu foteli - kierowca (pasażer), dobór parametrów modelu (na podstawie posiadanych danych i wyników wcześniejszych analiz oraz dodatkowych pomocniczych eksperymentów, a także eksperymentalną weryfikację poprawności opracowanych modeli poprzez testy zderzeniowe układu fotel - kierowca (pasażer). Przeprowadzona zostanie analiza porównawcza wyników eksperymentów i symulacji w celu dokonania ewentualnej korekty modeli dynamicznych lub ich parametrów. Zweryfikowane modele dynamiki układu fotel - kierowca (pasażer) zostaną procedury kształtowania pożądanych właściwości materiałów wykorzystywanych do budowy fotela, a następnie materiały te zostaną wytworzone w warunkach laboratoryjnych. Własności tych materiałów będą sprawdzone w badaniach laboratoryjnych.

Dzięki skojarzeniu potencjału badawczego ośrodków realizujących projekt osiągnięte zostaną unikalne możliwości dotychczas niedostępne w kraju polegające na wykorzystywaniu potencjału badawczego P. i Politechniki, a także potencjału badawczego i wytwórczego firmy... specjalizującej się w projektowaniu i wytwarzaniu foteli samochodowych. Pod pojęciem potencjał badawczy rozumiemy możliwość kompleksowego prowadzenia badań: analitycznych, symulacyjnych, eksperymentalnych i laboratoryjnych.

Wytrzymałość i bezpieczeństwo będą badane na stanowiskach do badań zderzeniowych. Stanowiskami takimi oraz całą "rodziną" manekinów typu Hybrid II i Hybrid III dysponuje P. Oprócz typowych, stosowanych w tego typu badaniach czujników, przebieg eksperymentów będzie rejestrowany przy pomocy 3 najnowszej generacji, specjalistycznych kamer (v310), które mają możliwość pomiaru z prędkościami do 1 miliona klatek na sekundę. Taki zestaw 3 kamer (2 kamery P. i 1 kamera Politechnika) umożliwi trójwymiarowe odtwarzanie i analizę przebiegu badań (analiza trajektorii, czasowych przebiegów przemieszczeń, przyspieszeń itp.). Są to unikalne możliwości pomiarowe w skali kraju. Proponowane w pracy podejście prowadzi do łącznego rozpatrzenia czterech obszarów (konstrukcja (wytrzymałość), komfort, ergonomia i bezpieczeństwo) w odniesieniu do kompletnego zestawu: fotel, jego układ mocowania, pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Takie podejście jest podejściem innowacyjnym w skali międzynarodowej. Jest to możliwe dzięki posiadanej bazie badawczej w tym możliwościom prowadzenia badań w zakresie systemów bezpieczeństwa na stanowiskach zderzeniowych, badań komfort i ergonomii na stanowiskach typu MTS i badań laboratoryjnych materiałów, z których wytwarzane są poszczególne elementy. W badaniach na stanowiskach zderzeniowych wykorzystywane zostaną 3 szybkoobrotowe kamery (v310), pozwalające na przestrzenną analizę i wizualizację badanych zjawisk. W Polsce żaden inny ośrodek (poza członkami konsorcjum) nie dysponuje zestawem kamer o takich parametrach.

Badania empiryczne będą poprzedzone obszernymi badaniami symulacyjnymi, z zastosowaniem elementów modelowania. Unikalne w skali kraju możliwości badawcze, dotychczasowy dorobek i wiedza wykonawców w zakresie obejmującym temat projektu oraz koncepcja zintegrowanego doboru właściwości mocowania foteli samochodowych i pasów bezpieczeństwa oraz energochłonnych cech foteli i zagłówków, to trzy przesłanki, które gwarantują nowoczesność proponowanych rozwiązań.

Całościowe podejście (zintegrowany dobór właściwości) powoduje, że opracowany produkt będzie miał nowe, lepsze własności użytkowe, szczególnie w aspekcie bezpieczeństwa. Oprócz efektów dotyczących poprawy jakości wyrobów warto podkreślić również niezwykle pozytywny efekt naukowy, którym jest możliwość prowadzenia kompleksowych badań przez zespół złożony z pracowników uczelni wyższej, instytutu przemysłowego oraz praktyków z firmy produkcyjnej. Oprócz integracji bazy badawczej można wskazać na integrację wiedzy i doświadczenia kadry wywodzącej się z różnych środowisk, co w przyszłości może owocować inicjatywami podejmowania kolejnych, nowych problemów badawczych.

Firma I., dzięki zastosowaniu wyników fazy badawczej niniejszego projektu, uzyska możliwość kontynuacji przyjętej strategii marketingowej. Zastosowanie metody obliczeniowej, będącej przedmiotem projektu, umożliwi opracowanie nowej generacji wyrobów, atrakcyjnych cenowo a jednocześnie o wysokich parametrach bezpieczeństwa.

Dzięki wynikom uzyskanym w trakcie realizacji projektu: "..." przedsiębiorstwo będzie mogło przyspieszyć prace projektowe, a przez to skrócić czas od uzyskania danych wejściowych od klienta do wprowadzenia siedzenia na rynek. W efekcie spowoduje to obniżenie kosztów projektowanych wyrobów. Pozwoli to na wyprzedzenie konkurencji i prezentację siedzeń lepiej dopasowanych do wymagań użytkowników.

Współpraca w ramach projektu z jednostkami naukowymi oraz wdrożenie wyników fazy badawczej projektu umożliwi firmie I. kontynuację realizowanej od lat, z pozytywnym skutkiem strategii marketingowej, polegającej na kreowaniu wizerunku firmy innowacyjnej, nowoczesnej, oferującej wyroby na najwyższym poziomie bezpieczeństwa.

Zadania Politechniki.

1. Rozbudowa istniejących modeli dynamiki układu fotel - kierowca (pasażer), która polega na:

* rozbudowie modelu matematycznego (modyfikacji modelu człowieka, modelu działania pasów oraz uwzględnieniu mocowań pasów i fotela);

* opracowaniu aplikacji w systemie np. MATLAB, umożliwiającej symulacyjną analizę dynamiki opracowanego układu fotel-kierowca (pasażer);

* doborze parametrów modelu (na podstawie posiadanych danych i wyników wcześniejszych analiz oraz dodatkowych pomocniczych eksperymentów np. dla wyznaczenia parametrów dynamicznych i wytrzymałościowych pasa). Badania weryfikacyjne symulacji komputerowych dla parametrów zgodnych z parametrami testów zderzeniowych oraz analiza porównawcza wyników eksperymentów i symulacji - ewentualna korekta modeli dynamicznych lub ich parametrów.

2. Dobór właściwości materiałów fotela, zagłówka oraz pasa realizowany na podstawie symulacji komputerowych dla zmiennych parametrów charakteryzujących własności fotela, zagłówka i pasa oraz dobór przedziałów pożądanych (zapewniających najlepszą ochronę człowieka (kierowcy, (pasażera)) właściwości materiałów fotela, zagłówka oraz pasa na podstawie analizy wyników przeprowadzonych symulacji.

3. Opracowanie skojarzonego systemu ochrony osób jadących podczas wypadku drogowego.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu są wystawione na każdego z partnerów uczestniczących w projekcie, za wykonanie powierzonych zadań. Na Politechnikę są wystawiane faktury za realizację następujących zadań:

1. Rozbudowa istniejących modeli dynamiki układu fotel - kierowca (pasażer) która polega na:

* rozbudowie modelu matematycznego (modyfikacji modelu człowieka, modelu działania pasów oraz uwzględnieniu mocowań pasów i fotela);

* opracowaniu aplikacji w systemie np. MATLAB, umożliwiającej symulacyjną analizę dynamiki opracowanego układu fotel - kierowca (pasażer);

* doborze parametrów modelu (na podstawie posiadanych danych i wyników wcześniejszych analiz oraz dodatkowych pomocniczych eksperymentów np. dla wyznaczenia parametrów dynamicznych i wytrzymałościowych pasa).

2. Badania weryfikacyjne symulacji komputerowych dla parametrów zgodnych z parametrami testów zderzeniowych oraz analiza porównawcza wyników eksperymentów i symulacji - ewentualna korekta modeli dynamicznych lub ich parametrów.

3. Dobór właściwości materiałów fotela, zagłówka oraz pasa realizowany na podstawie symulacji komputerowych dla zmiennych parametrów charakteryzujących własności fotela, zagłówka i pasa oraz dobór przedziałów pożądanych (zapewniających najlepszą ochronę człowieka (kierowcy, pasażera)) właściwości materiałów fotela, zagłówka oraz pasa na podstawie analizy wyników przeprowadzonych symulacji.

4. Opracowanie skojarzonego systemu ochrony osób jadących podczas wypadku drogowego.

Nabywane w trakcie realizacji projektu - towary i usługi służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Badania w projekcie są prowadzeniu w celu osiągnięcia zadań przewidzianych wyłącznie w tym projekcie.

Zadania Partnera Nr 1 - P.

1. Badania weryfikacyjne - testy zderzeniowe układu fotel - kierowca (pasażer) polegające na opracowaniu koncepcji i doborze parametrów dla serii testów zderzeniowych oraz realizacja serii testów zderzeniowych w P. przy udziale Politechniki;

2. Opracowanie procedur kształtowania pożądanych właściwości zaleceń z symulacji komputerowej oraz ich wytworzenie w warunkach laboratoryjnych.

3. Badania (dobór) materiałów energochłonnych fotela, zagłówka oraz pasa które polega na:

* eksperymentalnym badaniu własności dynamicznych (w szczególności energochłonnych) materiałów służących do wykonania foteli, zagłówków i pasów;

* doborze materiałów, których parametry mieszczą się w przedziałach pożądanych właściwości, określonych w poprzednim punkcie pracy.

4. Testy zderzeniowe w P. przy udziale Politechniki - eksperymentalne badania własności wykonanych modeli fizycznych.

Zadania Partnera Nr 2 - firmy I.

Wykonanie modeli fizycznych polegających na wykonaniu foteli, zagłówków i pasów z zaprojektowanych materiałów. Modele te będą wykorzystane do realizacji testów zderzeniowych.

Partnerzy uczestniczący w projekcie nie będą przekazywać żadnych własnych środków dla Lidera Projektu. Każdy z członków konsorcjum, odpowiada za realizację zadań przewidzianych w projekcie i na ten cel otrzymuje środki finansowe niezbędne do ponoszenia kosztów związanych z realizacją tych zadań.

Jedynym majątkiem powstałym w wyniku realizacji projektu fazy A będzie demonstrator technologii w postaci stanowiska. Właścicielem demonstratora technologii będą wszyscy konsorcjanci przy czym będzie on zdeponowany w P.

Wyniki fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej będą przekazywane nieodpłatnie zarówno przez Politechnikę jak również przez P. dla firmy.... Firma...., dzięki zastosowaniu wyników fazy badawczej niniejszego projektu, uzyska możliwość kontynuacji przyjętej strategii marketingowej. Zgodnie z załącznikiem Nr 1 umowy nr INNOTECH-XXX z dnia 20 kwietnia 2012 r. zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, zastosowanie metody obliczeniowej (w skład której wchodzą badania eksperymentalne i symulacja komputerowa), będącej przedmiotem projektu, umożliwi opracowanie nowej generacji wyrobów, atrakcyjnych cenowo a jednocześnie o wysokich parametrach bezpieczeństwa.

Ponieważ firma I. wykonuje demonstrator technologii i wnosi swój wkład finansowy w realizację projektu, dlatego pozostali Konsorcjanci przekażą wyniki fazy A ww. firmie (trzeciemu konsorcjantowi) nieodpłatnie.

Demonstrator stanowiska powstały w wyniku realizowanego projektu nie będzie przekazany innemu podmiotowi. Właścicielem ww. stanowiska są wszyscy konsorcjanci, przy czym będzie on zdeponowany w P.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy będzie przysługiwało prawo podatnikowi do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wszystkich zakupów, dokonywanych w związku z realizacją projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelni w ramach realizowanego projektu "..." nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego, gdyż Uczelnia nie będzie dokonywać sprzedaży wykonanych badań, a jedynie Wykonawcy (w tym Uczelnia) przekażą na warunkach rynkowych wyniki Fazy A dla członka Konsorcjum lub innego przedsiębiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy - art. 88 lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia realizuje projekt pod nazwą "...", który jest definiowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu "INNOTECH". Projekt jest realizowany w konsorcjum z P. oraz firmą "I" Sp. J. Politechnika jest liderem tego projektu. Zgodnie z umową Wykonawcy zobowiązują się do przekazania na warunkach rynkowych wyniki fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącemu członkiem Konsorcjum lub innemu przedsiębiorcy oraz wdrożyć wyniki Projektu do działalności gospodarczej. Celem projektu jest opracowanie skojarzonego systemu ochrony osób jadących podczas wypadku drogowego. W dotychczasowych rozwiązaniach foteli samochodowych istotne aspekty, takie jak konstrukcja (wytrzymałość), komfort, ergonomia czy bezpieczeństwo były badanie dzielnie. Ponadto każdy z elementów składowych (fotele, pasy bezpieczeństwa,...) był badany oddzielnie, natomiast skutki ich skojarzenia nie były badane i stąd były nieznane. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu są wystawione na każdego z partnerów uczestniczących w projekcie, za wykonanie powierzonych zadań. Nabywane w trakcie realizacji projektu - towary i usługi służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Badania w projekcie są prowadzone w celu osiągnięcia zadań przewidzianych wyłącznie w tym projekcie. Każdy z członków konsorcjum, odpowiada za realizację zadań przewidzianych w projekcie i na ten cel otrzymuje środki finansowe niezbędne do ponoszenia kosztów związanych z realizacją tych zadań. Jedynym majątkiem powstałym w wyniku realizacji projektu fazy A będzie demonstrator technologii w postaci stanowiska. Właścicielem demonstratora technologii będą wszyscy konsorcjanci przy czym będzie on zdeponowany w P. Wyniki fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej będą przekazywane nieodpłatnie zarówno przez Politechnikę, jak również przez P. dla firmy.... Firma...., dzięki zastosowaniu wyników fazy badawczej niniejszego projektu, uzyska możliwość kontynuacji przyjętej strategii marketingowej. Ponieważ firma I wykonuje demonstrator technologii i wnosi swój wkład finansowy w realizację projektu, dlatego pozostali Konsorcjanci przekażą wyniki fazy A ww. firmie (trzeciemu konsorcjantowi) nieodpłatnie. Demonstrator stanowiska powstały w wyniku realizowanego projektu nie będzie przekazany innemu podmiotowi. Właścicielem ww. stanowiska są wszyscy konsorcjanci, przy czym będzie on zdeponowany w P.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu przez Zainteresowanego.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, ww. towary i usługi służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, np. dotyczące podstawy opodatkowania, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystania efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie, podkreślić należy, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl