IPTPP1/443-46/11-4/ALN - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu organizacji szkoleń z zakresu zarządzania projektami miękkimi, dofinansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-46/11-4/ALN Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu organizacji szkoleń z zakresu zarządzania projektami miękkimi, dofinansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest przedsiębiorstwem bez osobowości prawnej, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży i wdrożeń sprzętu i oprogramowania informatycznego. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2009 przedsiębiorstwo zawarło umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, pt. "...". Projekt, zarejestrowany pod numerem POKL.08.01.01-10-096/09, skierowany jest do pracujących osób dorosłych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane udziałem w nim i które są jego uczestnikami. Przedmiotowy projekt będzie sfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W ramach projektu realizowane są szkolenia i konsultacje związane ze szkoleniami z zakresu zarządzania projektami miękkimi (szkoleniowymi) dofinansowanymi z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Działania wobec uczestników projektu świadczone są na ich rzecz nieodpłatnie (uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z uczestnictwem w projekcie). Wszystkie wydatki na zakup towarów i usług oraz zatrudnienie personelu, składające się na budżet projektu, są pokrywane ze środków przekazywanych przez Urząd Marszałkowski i Bank Gospodarstwa Krajowego. W ramach budżetu część wydatków, tj. m.in.: publikacja ogłoszeń rekrutacyjnych w prasie, mailing internetowy, druk ulotek i plakatów, wynajem sali szkoleniowej, przygotowanie materiałów szkoleniowych, zakup materiałów biurowych i papierniczych, zakup urządzenia wielofunkcyjnego i materiałów eksploatacyjnych do niego oraz komputerów do prowadzenia szkoleń, jest opodatkowana podatkiem VAT. Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi służą bezpośrednio realizacji projektu, tj. prowadzeniu nieodpłatnych szkoleń dla uczestników. Także materiały szkoleniowe, ulotki, plakaty, przekazywane są uczestnikom nieodpłatnie. W ramach projektu naliczony podatek VAT uwzględniony jest w budżecie projektu jako koszt kwalifikowany i nie jest odliczany. W związku z zakończeniem realizacji projektu Spółka zobowiązana jest przez Urząd Marszałkowski do złożenia zaświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT w ramach realizowanego projektu. Zgodnie z Wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w projekcie wtedy, gdy został faktycznie poniesiony i nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. Ponoszone przez Spółkę wydatki w ramach projektu przeznaczone na jego realizację a dotyczące zakupu towarów i usług, są też ujmowane w wyodrębnionej na rzecz projektu ewidencji księgowej i nie stanowią kosztów uzyskania przychodu spółki. Zrealizowany projekt nie służy i nie będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zrealizowane działania w projekcie nie służą Wnioskodawcy, tylko odbiorcom wsparcia tj. pracującym osobom dorosłym z terenu województwa łódzkiego, na rzecz których wsparcie w postaci szkoleń było udzielane za pośrednictwem Wnioskodawcy na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim. Dotacja uzyskana w ramach umowy nie stanowi przychodu, a koszty poniesione na realizację projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie służyły i nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji projektu były to czynności niepodlegające opodatkowaniu. Po zakończeniu projektu wydatki poniesione na jego realizację nie mają i nie będą miały związku z żadnymi czynnościami w ogóle, w tym także z żadnymi z czynności: opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegającymi temu podatkowi. Wydatki te nie będą służyły wykonywaniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż realizowany projekt nie był projektem inwestycyjnym, mającym w jakimkolwiek stopniu służyć Wnioskodawcy, lecz był projektem szkoleniowym, w którym odbiorcami wsparcia byli słuchacze (osoby fizyczne) - uczestnicy projektu. To dla nich, a nie dla Wnioskodawcy były w ramach projektu prowadzone szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy we wskazanym wyżej stanie faktycznym istnieje prawna możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji ww. projektu nie istnieje prawna możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od towarów i usług z uwagi na fakt, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nr POKL.08.01.01-10-096/09 są wykorzystywane jedynie do świadczenia nieodpłatnych działań na rzecz uczestników ww. projektu, nie służą zatem do dokonywania czynności opodatkowanych. Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż jest przedsiębiorstwem bez osobowości prawnej, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży oraz wdrożeń sprzętu i oprogramowania informatycznego. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2009 przedsiębiorstwo zawarło umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, pt. "Specjalista zarządzania projektem". W ramach projektu realizowane są szkolenia i konsultacje związane ze szkoleniami z zakresu zarządzania projektami miękkimi (szkoleniowymi). Działania wobec uczestników projektu świadczone są na ich rzecz nieodpłatnie (uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z uczestnictwem w projekcie). Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi służą bezpośrednio realizacji projektu. Wnioskodawca dodał, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie służyły i nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu projektu wydatki poniesione na jego realizację nie mają i nie będą miały związku z żadnymi czynnościami w ogóle, w tym także z żadnymi z czynności: opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegającymi temu podatkowi. Wydatki te nie będą służyły wykonywaniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu - jak oświadczył Wnioskodawca - nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "Specjalista zarządzania projektem", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca nabyte towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane przez zainteresowanego do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl