IPTPP1/443-456/11-2/RG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-456/11-2/RG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką organizacyjną Miasta, działającą w formie jednostki budżetowej, utworzoną na mocy uchwały Rady Miasta z dnia 6 lipca 2006 r. Prowadzi działalność podstawową o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie sportu, rekreacji, turystyki, rehabilitacji ruchowej, imprez widowiskowych i wystawienniczych, usług hotelarskich oraz wynajmu i dzierżawy obiektów. Na działalność statutową Ośrodek otrzymuje dotacje z Urzędu Miasta. Ośrodek jest zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym, czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług. Prowadzi działalność zarówno opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem VAT", jak również zwolnioną z podatku, w związku z czym obniżenia podatku należnego o podatek naliczony dokonuje na podstawie zasad określonych w art. 90 i art. 91 ustawy o VAT.

W roku 2011 Miasto planuje rozpoczęcie realizacji projektu pn. "...". Inwestycja realizowana będzie na gruncie, z którego:

* 4/5 stanowi nieruchomość oddaną Ośrodkowi przez Miasto w trwały zarząd;

* 1/5 jest własnością Politechniki

Źródłem finansowania projektu będą środki własne Miasta, środki finansowe uzyskane przez Politechnikę z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz dotacja z Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Celem zadania inwestycyjnego jest stworzenie obiektu pływalni dydaktyczno-sportowej zgodnie z wymogami FINA oraz przepisami Polskiego Związku Pływackiego. Pływalnia na co dzień służyć będzie jako miejsce rekreacji mieszkańców i okolic, jak również jako baza treningowa dla studentów Politechniki. Obiekt będzie wykorzystywany także przez kluby sportowe dla celów treningowych, na naukę pływania, a także na organizację imprez sportowych i zawodów pływackich.

Projekt inwestycji zakłada powstanie zespołu basenowego, składającego się z basenu sportowego, rozgrzewkowego, solankowego oraz zespołu saun. Budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, będzie posiadał parking, sale konferencyjne oraz stały bufet z zapleczem.

Do realizacji projektu Prezydent Miasta upoważnił jednostkę organizacyjną miasta, jaką jest Ośrodek Sportu i Rekreacji, zwany dalej "Ośrodkiem".

Wydatki ponoszone na realizację inwestycji będą dokumentowane fakturami wystawionym, na Ośrodek, który po oddaniu do użytku będzie również administrował powstałym kompleksem rekreacyjno-wypoczynkowym, zawierając miedzy innymi z jego użytkownikami umowy cywilno-prawne.

Zakłada się, że z wybudowanego obiektu będzie korzystać około 150 000 osób rocznie. Zespół obiektów, który powstanie w ramach zaplanowanego do realizacji projektu, będzie związany głównie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a w nieznacznej części (około 1%) z czynnościami nieopodatkowanymi.

Jednostka budżetowa, jaką jest Ośrodek Sportu i Rekreacji, świadczyć będzie w nowopowstałym obiekcie usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, takie jak udostępnianie mieszkańcom basenów oraz sauny, udostępnienia obiektu na naukę pływania, wynajem pomieszczeń pod działalność gospodarczą (konferencje, spotkania, prowadzenie bufetu), i udostępnianie parkingów, generując z tego tytułu określone przychody. Jednocześnie w przypadku otrzymania dofinansowania do budowy przedmiotowej pływalni z Ministerstwa Sportu i Turystyki, Ośrodek zobowiązany będzie do udostępniania obiektu po kosztach własnych na potrzeby Polskich Związków Sportowych przez okres co najmniej 20 lat od daty uruchomienia dofinansowania.

Sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak również sprzedaż zwolniona z tego podatku, jaka wystąpi w przyszłości z tytułu prowadzenia przez Ośrodek krytej pływalni, będzie wykazywana przez Ośrodek w składanych w Urzędzie Skarbowym deklaracjach dla podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przez OSiR inwestycji pn."...", Ośrodkowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek Sportu i Rekreacji będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na OSIR, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "..." w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną. Stosownie bowiem do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Realizatorowi projektu, jakim jest Ośrodek Sportu i Rekreacji, będzie więc, na podstawie wyżej przywołanego zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji, oczywiście w takiej części, w jakiej towary i usługi nabyte przez Ośrodek w związku z realizacją inwestycji, będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną, realizowaną przez OSiR na wybudowanym obiekcie rekreacyjno-sportowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wskazana wyżej zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z opisu sprawy wynika, że w roku 2011 Miasto planuje rozpoczęcie realizacji projektu pn. "...". Inwestycja realizowana będzie na gruncie, z którego 4/5 stanowi nieruchomość oddaną Ośrodkowi przez Miasto w trwały zarząd a 1/5 jest własnością Politechniki. Do realizacji projektu Prezydent Miasta upoważnił jednostkę organizacyjną miasta, jaką jest Ośrodek Sportu i Rekreacji. Wydatki ponoszone na realizację inwestycji będą dokumentowane fakturami wystawionym, na Ośrodek, który po oddaniu do użytku będzie również administrował powstałym kompleksem rekreacyjno-wypoczynkowym, zawierając między innymi z jego użytkownikami umowy cywilno-prawne. Zespół obiektów, który powstanie w ramach zaplanowanego do realizacji projektu, będzie związany głównie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a w nieznacznej części (około 1%) z czynnościami nieopodatkowanymi. Ośrodek Sportu i Rekreacji, świadczyć będzie w nowopowstałym obiekcie usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, takie jak: udostępnianie mieszkańcom basenów oraz sauny, udostępnienia obiektu na naukę pływania, wynajem pomieszczeń pod działalność gospodarczą (konferencje, spotkania, prowadzenie bufetu) i udostępnianie parkingów, generując z tego tytułu określone przychody.

Z opisu sprawy wynika więc, iż realizowana inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym oraz nieopodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w takiej części, w jakiej zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w sytuacji, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje i jednocześnie nie potrafi wydzielić i przyporządkować podatku naliczonego do tych czynności, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy, stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie, według ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały dalszymi przepisami art. 90 ww. ustawy, natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że przepisy art. 90 ustawy o VAT znajdują zastosowanie wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (tj. opodatkowaną i zwolnioną), a nie dotyczą działalności niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawa o podatku od towarów i usług reguluje zarówno opodatkowanie, zwolnienie z opodatkowania, jak i prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie czynności, które dokonywane są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu tej właśnie ustawy. A czynności tych musi dokonywać osoba działająca w charakterze podatnika również w rozumieniu tej ustawy. Należy zatem wskazać, że czynności leżące poza zakresem działania ustawy jako czynności niepodlegające opodatkowaniu, nie mogą być utożsamiane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Jeżeli zatem Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, opodatkowanymi i zwolnionymi z opodatkowania, i jednocześnie nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania dokonanych zakupów do konkretnego rodzaju działalności, chcąc dokonać odliczenia podatku naliczonego, należy tego dokonać stosując dwuetapowy klucz podziału.

Mianowicie w pierwszym etapie z całości zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, Wnioskodawca winien wydzielić tę ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału, odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do części zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z przepisami art. 90 ustawy o VAT.

Jeśli natomiast dokonane przez Wnioskodawcę zakupy dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych (tj. nie dotyczą czynności zwolnionych z opodatkowania), to po wydzieleniu z całości tych zakupów tej części, która służy wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, pozostała część będzie związana wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, zatem przysługuje prawo do odliczenia tej części podatku w całości, tj. bez dalszego podziału z zastosowaniem art. 90 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż zgodnie z cytowanym już art. 90 ust. 3 ww. ustawy proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy ponownie zaznaczyć, iż przepis ten znajduje zastosowanie wyłącznie do tych czynności, które związane są z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (tj. czynności opodatkowanych i zwolnionych), a nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Nadmienia się również, iż Wnioskodawca dokonując odliczenia podatku zgodnie z zasadami określonymi w przepisach art. 86 i art. 90 ustawy o VAT, musi mieć na uwadze również ograniczenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "...", jedynie w takim zakresie, w jakim wykonana inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga co do prawidłowości przyporządkowania przez Wnioskodawcę wykonywanych czynności odpowiednio do działalności opodatkowanej czy też zwolnionej z opodatkowania, jak również niepodlegającej ustawie o podatku od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl