IPTPP1/443-435/11-4/MW - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-435/11-4/MW Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Akademia jest czynnym podatnikiem VAT. Akademia rozlicza podatek od towarów i usług strukturą sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Uczelnia w 2010 r. rozpoczęła inwestycję pt. "...". Wiąże się to z przygotowaniem wymaganej dokumentacji projektu.

W bieżącym roku złożyła wniosek o dofinansowanie ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 i po pozytywnym rozpatrzeniu wymaganej dokumentacji przystąpi do realizacji inwestycji w terminie około 3 lat.

Prawdopodobieństwo wdrożenia projektu jest znaczne, bowiem 30 maja 2011 r. Akademia podpisała tzw. "preumowę" z Województwem przewidującą dofinansowanie projektu "...".

Zakres projektu obejmuje:

* budowę nowego obiektu wraz z zapleczem na potrzeby biblioteki, fonoteki, eksperymentalnego studia nagrań, laboratorium dźwiękowego, pracowni pracy artystycznej oraz sali kameralnej;

* zagospodarowanie otoczenia zabytkowego budynku uczelni wraz ze stworzeniem letniej sceny Akademii.

Wszystkie media dotyczące budowanego obiektu (ciepło, woda, energia, telefon) będą posiadały oddzielne liczniki.

Realizacja Projektu związana jest ścisłe z zadaniami statutowymi Uczelni, polegającymi nie tylko na kształceniu studentów, ale i upowszechnianiu i pomnażaniu kultury narodowej, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, archiwalnych i informacyjnych.

Inwestycja jest także zgodna ze statutem Szkoły poprzez poszerzenie oferty kulturalnej. Powyżej wspomniane działania są wyraźnie skierowane na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Obiekt będzie przeznaczony wyłącznie na rzecz działalności statutowej, na którą Akademia otrzymuje dotację z budżetu państwa oraz na działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 33.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 września 2011 r. o następujące informacje:

1.

Akademia prowadzi działalność:

* niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - polegającą na nieodpłatnym kształceniu studentów, prowadzeniu działalności artystycznej i badań naukowych, na którą to działalność otrzymuje dotacje z budżetu państwa;

* zwolnioną z VAT - polegającą na odpłatnym kształceniu studentów, świadczeniu usług kulturalnych w zakresie działalności artystycznej, usługach zakwaterowania na rzecz studentów i doktorantów;

* opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - polegającą przede wszystkim na: wynajmie pomieszczeń i powierzchni, usługach kserograficznych, wynajmie miejsc parkingowych, usługach zakwaterowania na rzecz osób niebędących studentami i doktorantami, sprzedaży wydawnictw.

2.

W efekcie realizacji inwestycji powstanie obiekt uczelniany, wykorzystywany wyłącznie do:

* czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT - polegających na nieodpłatnym kształceniu studentów oraz działalności artystycznej, na które Akademia otrzymuje dotację z budżetu państwa;

* czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług tj. odpłatnym kształceniu studentów oraz dostaw towarów i usług ściśle z tym kształceniem związanych, jak np. korzystanie ze zbiorów bibliotecznych, archiwów itp. oraz działalności kulturalnej (artystycznej) ogólnodostępnej zarówno dla społeczności akademickiej jak i lokalnej, czy regionalnej.

3.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie udostępniane (użyczane) innym osobom lub instytucjom.

4.

W powstałym obiekcie, ze względu na specyfikę działalności artystycznej Uczelni, będą odbywały się koncerty i wydarzenia kulturalne, dla społeczności lokalnej i regionalnej, bezpłatne, na które nie będzie prowadzona sprzedaż biletów wstępu. Wydarzenia te stanowią efekt procesu dydaktycznego, pracy studentów oraz pedagogów i realizowane są zgodnie z działalnością statutową Uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uczelnia realizując inwestycje ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu usług i towarów dotyczących inwestycji w trakcie jej trwania, jak i po jej zakończeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia realizując inwestycje polegającą na "..." nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych do realizacji inwestycji zarówno w trakcie realizacji jak i po jej zakończeniu.

Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponieważ inwestycja będzie służyła wyłącznie czynnościom statutowym, niepodlegającym ustawie o VAT (na które Akademia otrzymuje dotację z budżetu państwa) oraz czynnościom zwolnionym od podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy o VAT, wyklucza to możliwość dokonania odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustaw, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do doliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Uczelnia w 2010 r. rozpoczęła inwestycję pt. "...". Zakres projektu obejmuje: budowę nowego obiektu wraz z zapleczem na potrzeby biblioteki, fonoteki, eksperymentalnego studia nagrań, laboratorium dźwiękowego, pracowni pracy artystycznej oraz sali kameralnej oraz zagospodarowanie otoczenia zabytkowego budynku uczelni wraz ze stworzeniem letniej sceny Akademii. Realizacja Projektu związana jest ścisłe z zadaniami statutowymi Uczelni.

Wnioskodawca prowadzi działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwolnioną z VAT oraz opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W efekcie realizacji inwestycji powstanie obiekt uczelniany, wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie udostępniane (użyczane) innym osobom lub instytucjom. W powstałym obiekcie będą się odbywały bezpłatne koncerty i wydarzenia kulturalne, dla społeczności lokalnej i regionalnej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, inwestycja będzie związana z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż inwestycja będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl