IPTPP1/443-431/11-4/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-431/11-4/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.),o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek:

* w części dotyczącej działki o pow. 4096 m 2 oraz działki o pow. 420 m 2 - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej działki o pow. 3043 m 2 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek, uzupełniony następnie pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 8 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, wspólnie z żoną, jest właścicielem 2 działek o powierzchni 3463 m 2 oraz 4096 m 2. Ww. działki zostały zakupione w 2001 i 2002 r. i nie były obciążone podatkiem VAT. Nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej, były dzierżawione (wynajmowane) jako majątek prywatny.

Na ww. nieruchomości zlokalizowany jest budynek portierni oraz drewniany budynek gospodarczy (szopa). Zabudowania te nie były użytkowane i konserwowane przez wiele lat przed zakupem działek jak i po zakupie, wskutek czego utraciły jakąkolwiek przydatność i walory użytkowe i kwalifikują się do rozbiórki.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego ww. działki leżą na terenach przeznaczonych na ulicę zbiorczą, komunikację, projektowany dworzec PKS oraz zieleń izolacyjną z zakazem tworzenia nowych siedlisk.

Wnioskodawca, podobnie jak jego żona, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Rozliczenia podatku VAT nie dotyczą działalności gospodarczej, obejmują wyłącznie obroty z tytułu najmu prywatnych nieruchomości. W najbliższym czasie Wnioskodawca wraz z żoną planuje sprzedaż wymienionych na wstępie 2 działek.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż winna być przez każdego z małżonków udokumentowana fakturą VAT na #189; wartości z zastosowaniem 23% stawki podatku VAT dla całego obrotu.

Wnioskodawca uważa, iż nie ma możliwości zastosowania dla całości lub nawet części obrotu zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Większa z działek, tj. o pow. 4096 m 2 zabudowana jest szopą drewnianą i murowanym budynkiem portierni. Druga działka o pow. 3463 m 2 wg podziału geodezyjnego składa się z dwóch mniejszych działek, tj. z działki niezabudowanej o pow. 3043 m 2 oraz działki o pow. 420 m 2, która zabudowana jest fragmentem budynku gospodarczego o konstrukcji drewnianej. Wszystkie działki sąsiadują ze sobą tworząc jedną dużą działkę.

Zakup działek był udokumentowany aktami notarialnymi. Cena, za którą dokonano zakupu nie była obciążona podatkiem VAT. Większa działka została nabyta od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej natomiast druga o pow. 3463 m 2 od Gminy Miasta.

Działki zostały wydzierżawione w krótkim okresie po ich nabyciu, tj. w latach 2001 i 2002. Nastąpiły zmiany podmiotu wydzierżawiającego. Obecnie dzierżawa jest kontynuowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. działek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23% czy też jest zwolniona z podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na status czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT brak podstaw do zwolnienia obrotu obejmującego sprzedaż działek z obciążenia podatkiem należnym.

Ze względu na przedstawiony charakter i stan zabudowy oraz śladową ich powierzchnię w stosunku do powierzchni działek planowanej sprzedaży nie można traktować jako dostawę budynków korzystającą ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej działki o pow. 4096 m 2 oraz działki o pow. 420 m 2,

* prawidłowe - w części dotyczącej działki o pow. 3043 m 2,

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wraz z małżonką zamierza dokonać sprzedaży trzech działek, z których:

* działka o pow. 4096 m 2 jest zabudowana szopą drewnianą i murowanym budynkiem portierni,

* działka o pow. 3043 m 2 jest niezabudowana,

* działka o pow. 420 m 2 jest zabudowana fragmentem budynku gospodarczego o konstrukcji drewnianej.

Zabudowania znajdujące się na powyższych działkach nie były użytkowane i konserwowane wiele lat przed zakupem działek, jak i po zakupie, wskutek czego utraciły jakąkolwiek przydatność i walory użytkowe i kwalifikują się do rozbiórki.

Wszystkie z ww. działek, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, leżą na terenach przeznaczonych na ulicę zbiorczą, komunikację, projektowany dworzec PKS oraz zieleń izolacyjną z zakazem tworzenia nowych siedlisk.

Biorąc pod uwagę, że w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest definicji budynku, należy w celu określenia tej definicji odnieść się do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

TSUE w wyroku z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 stwierdził, iż dostawę działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany celem wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórkę rozpoczęto przed tą dostawą, uważać należy, w świetle podatku VAT, za stanowiące transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku, co niezabudowanej działki.

W związku powyższym tut. organ zauważa, że jeżeli w dniu sprzedaży wskutek podjętych prac rozbiórkowych, obiekty, o których mowa we wniosku, przestaną spełniać kryteria budynku przewidziane w art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, to przedmiotem dostawy będzie grunt niezabudowany. Natomiast w przypadku, gdy w dniu sprzedaży budowle będą spełniały definicję budynku, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy prawo budowlane, to przedmiotem sprzedaży będą budynki z gruntem.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym ustawodawca ustanowił od powyższej zasady szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego część) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem. Zarówno sprzedaż, jak i najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż do pierwszego zasiedlenia doszło w przypadku wszystkich zabudowań znajdujących się na przedmiotowych działkach. Działki te bowiem zostały wydzierżawione w krótkim okresie po ich nabyciu, tj. w latach 2001 i 2002. Nastąpiły zmiany podmiotu wydzierżawiającego. Obecnie dzierżawa jest kontynuowana.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę przedstawiony stan prawny oraz zaistniały stan faktyczny sprzedaż wymienionych we wniosku budowli jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ sprzedaż następuje po pierwszym zasiedleniu, od którego upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż do zbycia gruntu zabudowanego stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również zbycie gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

W świetle cyt. przepisów stwierdzić należy, iż sprzedaż działki o pow. 4096 m 2 oraz działki o pow. 420 m 2, na których są posadowione przedmiotowe budynki, podlega zwolnieniu od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy,

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części,

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowej sprawie planowanej sprzedaży działek nie należy, ze względu na charakter i stan zabudowy oraz śladową jej powierzchnię do powierzchni działek, traktować jako dostawę budynków korzystającą ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe w części dotyczącej działki o pow. 4096 m 2 oraz działki o pow. 420 m 2.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem sprzedaży będzie również działka niezabudowana o pow. 3043 m 2.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego działki mające być przedmiotem sprzedaży leżą na terenach przeznaczonych na ulicę zbiorczą, komunikację, projektowany dworzec PKS oraz zieleń izolacyjną z zakazem tworzenia nowych siedlisk.

Z powyższego wynika, iż ww. działki, w tym działka niezabudowana o pow. 3043 m 2, przeznaczone są pod zabudowę.

Zatem zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 29 ust. 5 ustawy o VAT sprzedaż działki niezabudowanej, o której mowa we wniosku, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Sprzedaż przedmiotowej działki podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej o pow. 3043 m 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl