IPTPP1/443-429/11-2/IG - Prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-429/11-2/IG Prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT związanego z realizacją projektu "..."" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT związanego z realizacją projektu "..."".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Miasta- Miasto w okresie od 1 stycznia 2012 r. - 1 czerwca 2013 r. będzie realizatorem projektu "..."".

Celem głównym tego projektu jest promocja marki filmowej, dziedzictwa filmowego ze szczególnym uwzględnieniem dorobku animacji.

Ponadto, celami pośrednimi będą:

* stworzenie sieciowego produktu turystycznego w postaci szlaku "...",

* zmiana wizerunku jako miasta nieatrakcyjnego dla turystów,

* przygotowanie oferty turystycznej dla dzieci i rodzin,

* wzrost przyjazdów turystycznych,

* wzrost wiedzy mieszkańców miasta na temat Miasta.

Wartość całkowita projektu wynosi 608.075,30 zł. Wartość dofinansowania wynosi 516.864,00 zł. Wkład własny UM wynosi 91.211,30 zł.

"..." to idea stworzenia szlaku turystycznego śladem mini pomników nawiązujących tematycznie do dorobku Studia Małych Form Filmowych. Szlak będą wyznaczały posągi z brązu (ok. 1 m wysokości) przedstawiające postacie z seriali animowanych takich jak: "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", "...", a także produkcji nagrodzonej "...". Postacie bajkowe zostaną zlokalizowane w miejscach najczęściej odwiedzanych przez turystów oraz ściśle związanych z łódzkim przemysłem filmowym, a także w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów związanych z rozrywką i rekreacją oraz posiadających w swojej ofercie zajęcia dla dzieci - m.in. Ulica, Muzeum- Muzeum, Aquapark "...", Centrum Handlowe, Ogród Botaniczny, ZOO. Postacie z filmowych bajek, które powstały, wyznaczą zatem trasę zwiedzania Miasta.

Szlak jest już realizowany - odsłonięto pierwsze rzeźby: Misia - turysty, z plecakiem i mapą (lokalizacja: Centrum Informacji Turystycznej) oraz pingwina (lokalizacja: Aquapark "..."). W 2011 r. planowane jest wykonanie i odsłonięcie dwóch rzeźb. W ramach realizacji projektu w 2012 r. planowane jest wykonanie i odsłonięcie kolejnych 4 rzeźb. Uzupełnieniem dla wyznaczonego szlaku będzie wydanie materiałów informacyjnych w postaci ulotek, przewodnika dla dzieci oraz płyty CD z bajkami. Ulotka będzie zawierała mapę z lokalizacją rzeźb oraz opisami obiektów posiadających ofertę dla dzieci oraz miejsc związanych z filmowymi tradycjami. Przewodnik, oprócz podstawowych informacji o przebiegu szlaku, będzie zawierał szereg ciekawostek, łamigłówek, zadań do wykonania podczas zwiedzania Miasta i zapoznania się z filmowymi tradycjami. Na płycie planuje się nagranie czytanych bajek przez np. studentów (...) lub absolwentów związanych ze szkołą oraz animowany spot promujący szlak.

Istotnym elementem projektu będzie przygotowanie i przeprowadzenie kampanii promującej Szlak Bajkowy. Planowana jest realizacja działań promujących w internecie, w prasie codziennej lokalnej i ogólnopolskiej, branżowej prasie turystycznej, nośnikach reklamy zewnętrznej, organizacja eventów i akcji BTL oraz wykonanie materiałów promocyjnych - gadżetów m.in. długopisów, toreb, breloków, maskotek. Szczególny nacisk zostanie położony na promocję w województwie oraz ze względu na grupę docelową, rodziny z dziećmi, w województwach sąsiadujących.

Planowane jest przygotowanie propozycji oferty zwiedzania szlakiem bajkowym i zaproponowanie jej wykorzystania biurom podróży turystyki przyjazdowej oraz organizatorom wypoczynku dla dzieci.

Formy promocji projektu:

* wewnętrzna: oznakowanie logotypami korespondencji związanej z projektem, informacja o współfinansowaniu projektu w artykułach w lokalnych mediach, dystrybucja ulotek informacyjnych poprzez sieć punktów informacji turystycznej, w szkołach i przedszkolach,

* zewnętrzna: publikacje w prasie branżowej, dystrybucja ulotek na targach turystycznych, organizacja konferencji prasowej, strona internetowa, kampania promocyjna w Internecie.

W ramach realizowanego projektu Miasto w latach 2012-2013 poniesie koszty związane z realizacją projektu, m.in. wykonanie projektów rzeźb, organizacja eventów, opracowanie merytoryczne i graficzne materiałów informacyjnych, druk materiałów informacyjnych (ulotka i przewodnik), opracowanie i wydanie płyt CD z czytanymi bajkami, realizacja spotu promującego szlak "...", wykonanie strony Internetowej projektu "...", kampania promocyjna, wykonanie i zakup gadżetów.

Powstały w ramach projektu szlak będzie udostępniony mieszkańcom i turystom nieodpłatnie. Projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy beneficjent środków - Miasto ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu:"..." ze środków UE ma prawną możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT w trakcie realizacji projektu oraz 5 lat po jego zakończeniu w przypadku gdy VAT związany z realizacją projektu jest dla beneficjenta wydatkiem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym zaistniałym stanem faktycznym nie będzie mu przysługiwało przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją projektu nie będą wykorzystane do wykonywania przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10 art. 86, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co oznacza m.in., że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i nie podlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Jak wynika z powyżej powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu "..." w latach 2012-2013 poniesie koszty związane z realizacją projektu, m.in. wykonanie projektów rzeźb, organizacja eventów, opracowanie merytoryczne i graficzne materiałów informacyjnych, druk materiałów informacyjnych (ulotka i przewodnik), opracowanie i wydanie płyt CD z czytanymi bajkami, realizacja spotu promującego szlak "...", wykonanie strony Internetowej projektu "...", kampania promocyjna, wykonanie i zakup gadżetów. Powstały w ramach projektu szlak będzie udostępniony mieszkańcom i turystom nieodpłatnie. Projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu "...".

Jak wskazuje sam Wnioskodawca przedmiotowa inwestycja po jej zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ważne jest bowiem, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był uchwytny i oczywisty, nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT związanego z realizacją projektu "...", należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl