IPTPP1/443-428/11-2/MW - Odliczenie podatku naliczonego w ramach realizowania projektów inwestycyjnych w związku z przyznaniem dotacji unijnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-428/11-2/MW Odliczenie podatku naliczonego w ramach realizowania projektów inwestycyjnych w związku z przyznaniem dotacji unijnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowania projektów inwestycyjnych w związku z przyznaniem dotacji unijnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowania projektów inwestycyjnych w związku z przyznaniem dotacji unijnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

W związku z przyznaniem dotacji unijnej z działania 3.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Sp. z o.o. NZOZ będzie realizował 3 projekty inwestycyjne:

1.

Wzrost konkurencyjności firmy dzięki wprowadzeniu usług medycznych w zakresie poprawiania zdrowia i wyglądu.

2.

Wzrost konkurencyjności firmy dzięki wprowadzeniu nowych usług rehabilitacyjnych

3.

Wzrost konkurencyjności firmy dzięki wprowadzeniu innowacyjnych usług dermatologii estetycznej.

Wszystkie 3 projekty polegają na zakupie sprzętu medycznego, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz wprowadzeniu do oferty NZOZ-u nowych usług medycznych świadczonych w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Zakupy sprzętu będą dokonywane przez sp. z o.o. (organ założycielski NZOZ) na rzecz Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i będą stanowiły majątek tego zakładu. Kupowane więc będą dla wydzielonego podmiotu zwolnionego ustawowo z VAT.

Wszystkie zakupione środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane wyłącznie dla celów działalności Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Sp. z o.o. prowadzący Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej (ustawowo zwolniony z VAT), w którym jako jednostce wydzielonej realizowane będą inwestycje objęte 3 wskazanymi wnioskami, ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT związanego ze wskazanymi projektami, wykazanego jako koszt kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, od chwili utworzenia przez Sp. z o.o. Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej działa on jako podmiot zwolniony z VAT i wszelkie zakupy środków trwałych oraz ponoszone przez NZOZ koszty księgowane są w kwotach brutto, gdyż przy działalności ustawowo zwolnionej z VAT nie odlicza się podatku VAT od dokonywanych zakupów.

W związku z powyższym Sp. z o.o. stoi na stanowisku, iż pomimo że jest podatnikiem podatku od towarowi usług, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od zakupu sprzętu medycznego, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych na rzecz NZOZ-u - ponieważ aparatura i sprzęt medyczny będą w całości wykorzystane do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

Powyższe stanowisko Sp. z o.o. opiera na treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym skoro towary zakupione w ramach dotacji unijnych będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, a tym samym nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest organem założycielskim NZOZ, który to wprowadza do swojej oferty świadczonych usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia nowe usługi, tj. rehabilitacyjne, w zakresie poprawiania zdrowia i wyglądu oraz usługi dermatologii estetycznej. NZOZ działa jako podmiot zwolniony z VAT.

Wnioskodawcy została przyznana dotacja unijna z działania 3.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w związku z czym będzie realizował 3 projekty inwestycyjne:

1.

Wzrost konkurencyjności firmy dzięki wprowadzeniu usług medycznych w zakresie poprawiania zdrowia i wyglądu.

2.

Wzrost konkurencyjności firmy dzięki wprowadzeniu nowych usług rehabilitacyjnych.

3.

Wzrost konkurencyjności firmy dzięki wprowadzeniu innowacyjnych usług dermatologii estetycznej.

Wszystkie ww. projekty polegają na zakupie sprzętu medycznego, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz wprowadzeniu do oferty NZOZ-u nowych ww. usług. Zakupy sprzętu będą dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz NZOZ i będą stanowiły jego majątek, jak również będą przez niego wykorzystywane i księgowane w kwotach brutto.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż dokonane zakupy w ramach realizowanych projektów będą w całości wykorzystywane do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o dokonany opis sprawy należy stwierdzić, iż zakup towarów i usług w ramach ww. realizowanych projektów przez zakład opieki zdrowotnej nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, bowiem w całości związany będzie ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, ponieważ nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zaistniałego stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupiony sprzęt medyczny ze środków funduszy europejskich będzie wykorzystany wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl