IPTPP1/443-417/11-3/IG - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-417/11-3/IG Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu do BKIP 28 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa III - Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Działanie III.6 - Rozwój mikro-i małych przedsiębiorstw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest lekarzem w zakresie leczenia wad wzroku i chorób oczu; wykonuje usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach wykonywania specjalistycznej indywidualnej praktyki lekarskiej.

Działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzi od grudnia 1997 r..

Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie doboru i sprzedaży soczewek kontaktowych oraz płynów do ich pielęgnacji.

W roku 2010 zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) usługi zwolnione stanowiły 82,21%.

Usługi w zakresie doboru i sprzedaży soczewek kontaktowych oraz płynów do ich pielęgnacji są wykonywane i będą kontynuowane w oparciu o posiadane, dotychczasowe wyposażenie gabinetu.

W dniu 15 czerwca 2011 r. uchwałą Zarządu projekt o nazwie: "...", złożony w konkursie w ramach Działania lIl.6:Rozwój mikro-i małych przedsiębiorstw, Osi priorytetowej III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2007-2013 został zakwalifikowany do dofinansowania.

Projekt zakłada zakup następujących środków trwałych:

1.

Unitu okulistycznego wraz z fotelem i akcesoriami.

2.

Lampy szczelinowej i rzutnika oftotypów (testów okulistycznych).

3.

Autorefraktokeratometru.

4.

Topografu rogówki wraz z systemem komputerowym obsługi map topograficznych rogówki.

5.

Perymetru automatycznego wraz systemem komputerowym obsługi wyników badania pola widzenia.

W ramach realizacji projektu zostanie rozbudowany zakres usług medycznych służący badaniu pacjenta w celu:

1.

Wczesnego wykrywania jaskry i jej leczenia.

2.

Leczenia zwyrodnienia plamki żółtej związanego z wiekiem (AMD) będącego najczęstszą przyczyną nabytej ślepoty.

3.

Badania zmian chorobowych - uszkodzeń siatkówki z zastosowaniem perymetrii statycznej i kinetycznej z głównym ukierunkowaniem na choroby u dzieci.

4.

Badania analizy możliwości korekcji laserowej krzywizny rogówki.

Wszystkie wyżej wymienione urządzenia służą wykonywaniu usług medycznych tzn. badaniu pacjenta w celu ustalenia wady wzroku lub choroby oczu. Usługi te w zakresie podatku VAT są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku, który został zakwalifikowany do realizacji podatek VAT został podany jako koszt kwalifikowany to znaczy nie podlegający rozliczeniu jako podatek naliczony w zakupie środków trwałych, gdyż środki te będą służyły ty/ko sprzedaży usług zwolnionych od podatku VAT.

Wnioskodawczyni wskazała, iż poniesione wydatki, z uwagi na dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego są kosztami kwalifikowanymi w wartości brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizacji projektu Wnioskodawczyni ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupionego sprzętu służącemu wykonywaniu usług medycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na dyspozycję art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, ponieważ nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Równocześnie stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest lekarzem w zakresie leczenia wad wzroku i chorób oczu. Świadczy m.in. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach wykonywania specjalistycznej indywidualnej praktyki lekarskiej. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie doboru i sprzedaży soczewek kontaktowych oraz płynów do ich pielęgnacji. Usługi w zakresie doboru i sprzedaży soczewek kontaktowych oraz płynów do ich pielęgnacji są wykonywane i będą kontynuowane w oparciu o posiadane, dotychczasowe wyposażenie gabinetu. Zainteresowana realizuje projekt o nazwie: "...". Wszystkie urządzenia nabyte w ramach realizacji projektu będą służyły wykonywaniu usług medycznych tzn. badaniu pacjenta w celu ustalenia wady wzroku lub choroby oczu. Usługi te w zakresie podatku VAT są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a) ustawy od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony wskazany wyżej warunek, ponieważ - jak wynika ze złożonego wniosku - towary i usługi w całości wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a) ustawy. Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe opisane w złożonym wniosku, z którego wprost wynikało, że inwestycja nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl