IPTPP1/443-411/11-2/IG - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na zakupie lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego i lekkiego samochodu dowodzenia i łączności oraz 3 pomp szlamowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-411/11-2/IG Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na zakupie lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego i lekkiego samochodu dowodzenia i łączności oraz 3 pomp szlamowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na zakupie lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego i lekkiego samochodu dowodzenia i łączności oraz 3 pomp szlamowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na zakupie lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego i lekkiego samochodu dowodzenia i łączności oraz 3 pomp szlamowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się podatnika - Powiatu w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, prawa dla realizacji których został on powołany z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat realizuje swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 13, 15 i 16 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), a mianowicie wykonując określone zadania publiczne o charakterze ponad gminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska.

Powiat wystąpił o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW na zakup lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego i lekkiego samochodu dowodzenia i łączności oraz 3 pomp szlamowych o wydajności powyżej 1 m 3 /min. z przeznaczeniem dla k.p. PSP.

Zakup samochodów poprawi stan bezpieczeństwa Powiatu w zakresie likwidacji powstałych zdarzeń, np.: pożarów czy podtopień i powodzi, jakie coraz częściej i w coraz to większym stopniu dotykają terenu Powiatu. Samochody będą wykorzystywane do akcji związanych z usuwaniem zagrożeń chemiczno-ekologicznych wymagających pracy specjalistów w zakresie dowodzenia i koordynowania działań ratowniczo-gaśniczych oraz do zaopatrzenia logistycznego podczas długotrwałych akcji tj. pożarów obiektów, lasów, łąk itp.

Zwiększenie możliwości operacyjnych jednostki spowoduje wzrost poczucia bezpieczeństwa ludności w zakresie ochrony przeciwpożarowej jak i rozpoznania zagrożeń chemicznych i ekologicznych. Zakup pomp poprawi stan bezpieczeństwa powiatu w zakresie likwidacji podtopień i zdarzeń powodziowych, jakie miały miejsce w 2010 r. na terenie powiatu. Jednocześnie zwiększenie możliwości operacyjnych jednostki ratowniczo - gaśniczej spowoduje wzrost poczucia bezpieczeństwa lokalnej społeczności w zakresie ochrony przeciwpowodziowej oraz przeciwpożarowej.

Zgodnie z naczelną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik może dokonać odliczenia tej części podatku naliczonego, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego i powstanie zobowiązania podatkowego.

Zakupione samochody i pompy szlamowe Komenda Powiatowa PSP, wykorzysta na świadczenie usług z zakresu poprawy bezpieczeństwa powiatu i ochrony środowiska, usług zwolnionych z VAT. Powiat nie ma możliwości dokonywania odliczenia podatku od zakupionych samochodów i pomp, które nie będą w ogóle wykorzystywane do świadczenia przez Powiat czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu towarów i usług dokonywanych w celu realizacji zakupu lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego i lekkiego samochodu dowodzenia i łączności oraz zakupu 3 pomp szlamowych w ramach ubiegania się o dofinansowanie ze środków WFOŚiGW.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu.

Zakupione samochody i pompy szlamowe służyć będą użyteczności publicznej, nie będą wykorzystywane do świadczenia czynności opodatkowanych, w związku z czym Powiat nie będzie posiadał prawa do odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 13, 15, 16 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

* ochrony środowiska i przyrody,

* porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

* ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wystąpił o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW na zakup lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego i lekkiego samochodu dowodzenia i łączności oraz 3 pomp szlamowych o wydajności powyżej 1 m 3 /min. z przeznaczeniem dla k.p. PSP. Zakupione samochody i pompy szlamowe Komenda Powiatowa PSP, wykorzysta na świadczenie usług z zakresu poprawy bezpieczeństwa powiatu i ochrony środowiska, usług zwolnionych z VAT. Będą one służyć użyteczności publicznej, nie będą wykorzystywane do świadczenia czynności opodatkowanych. Zakup ww. sprzętu będzie dokonany w ramach zadań własnych Powiatu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

Reasumując, Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego, lekkiego samochodu dowodzenia i łączności oraz 3 pomp szlamowych, ponieważ zakupione towary nie będą wykorzystywane do świadczenia czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl