IPTPP1/443-41/14-2/MH - Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-41/14-2/MH Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, która zarejestrowana jest jako podatnik czynny podatku od towarów i usług.

Głównym celem statutowym Stowarzyszenia jest m.in.:

* organizowanie opieki i pomocy dla osób starszych i niepełnosprawnych;

* wspieranie działań społecznych i zawodowych kobiet wiejskich;

* prowadzenie działalności kulturalnej w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury;

* organizowanie wsparcia dla rodzin w trudnej sytuacji życiowej;

* wspieranie gospodarczego rozwoju Gminy;

* wspieranie działań społecznych i zawodowych kobiet wiejskich.

Stowarzyszenie swoje zadania realizuje nieodpłatnie wykorzystując środki finansowe. Opłatnie wykonuje usługi w zakresie dziennej opieki społeczno-wychowawczej dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo oraz osób niepełnosprawnych. Usługi te, które w oparciu o art. 43 ust. 1 poz. 23 i 24 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu.

Stowarzyszenie w 2012 r. zrealizowało zadanie pn. "...". Głównym celem zadania była organizacja imprezy kulturalnej oraz integracja społeczności obszarów wiejskich województwa, kultywowanie miejscowych tradycji i kultury, profilaktyka zdrowego stylu życia i wartości rodzinnych. Wszystkie działania realizowane w ramach zadania były dla uczniów nieodpłatne. W związku z tym usługi nabyte - zakupione w ramach realizacji zadania nie służyły czynnościom opodatkowanym. Realizacja tego przedsięwzięcia mieści się w celach i zadaniach określonych w statucie Stowarzyszenia.

Realizacja powyższego zadania została sfinansowana w ramach zadania zleconego przez Gminę. Jednocześnie organizacja zobowiązała się podjąć starania w celu dofinansowania zadania z innych źródeł pomocowych w tym z UE. W przypadku otrzymania dofinansowania z innych źródeł, środki w wysokości pozyskanej dotacji powinny zostać zwrócone na rachunek Gminy, aby uniknąć podwójnego finansowania kosztów.

W 2012 r. pojawiła się możliwość dofinansowania zadania ze środków UE, w ramach programu PROW, Oś 4 Leader, Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju tzw. "Małe projekty". W wyniku pozytywnej weryfikacji wniosku o dofinansowanie w 2013 r. została podpisana umowa, w ramach której Wnioskodawca - Stowarzyszenie - ubiega się o refundację kosztów dotyczących:

* wynajmu sceny,

* wynajmu nagłośnienia i oświetlenia scenicznego,

* zabezpieczenia medycznego,

* wynajmu ochrony,

* wynajmu hali namiotowej wraz z podłogą i krzesłami,

* zakupu zestawu pirotechnicznego.

Koszty te zostały wskazane w wartościach brutto, w założeniu, że podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym. W przypadku otrzymania wsparcia z budżetu UE dotacja w otrzymanej wysokości podlegałaby zwrotowi na rachunek budżetu Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie realizując zadania opisane w pkt 68, od zakupionych towarów i usług mogło odzyskać podatek VAT naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie ponosząc wydatki przy realizacji zadania zleconego przez Gminę nie mogło odzyskać podatku VAT naliczonego, ponieważ zakup towarów i usług nie był związany z czynnościami opodatkowanymi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jest jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie w 2012 r. zrealizowało zadanie pn. "...". Głównym celem zadania była organizacja imprezy kulturalnej oraz integracja społeczności obszarów wiejskich województwa, kultywowanie miejscowych tradycji i kultury, profilaktyka zdrowego stylu życia i wartości rodzinnych. Wszystkie działania realizowane w ramach zadania były dla uczniów nieodpłatne. W związku z tym usługi nabyte - zakupione w ramach realizacji zadania nie służyły czynnościom opodatkowanym. Realizacja powyższego zadania została sfinansowana w ramach zadania zleconego przez Gminę.

W 2012 r. pojawiła się możliwość dofinansowania zadania ze środków UE, w ramach programu PROW, Oś 4 Leader, Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju tzw. "Małe projekty". W wyniku pozytywnej weryfikacji wniosku o dofinansowanie w 2013 r. została podpisana umowa, w ramach której Wnioskodawca ubiega się o refundację kosztów dotyczących:

* wynajmu sceny,

* wynajmu nagłośnienia i oświetlenia scenicznego,

* zabezpieczenia medycznego,

* wynajmu ochrony,

* wynajmu hali namiotowej wraz z podłogą i krzesłami,

* zakupu zestawu pirotechnicznego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca - usługi zakupione w ramach realizacja zadania nie służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ jak wskazał Zainteresowany, usługi zakupione w ramach realizacja zadania nie służyły czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym Wnioskodawca wskazał, iż usługi zakupione w ramach realizacja zadania nie służyły czynnościom opodatkowanym. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie jest przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl