IPTPP1/443-392/14-6/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-392/14-6/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 lipca 2014 r. (data wpływu 22 lipca 2014 r.) oraz z dnia 12 sierpnia (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją szkoleń pn. "....." oraz drukiem materiałów szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją szkoleń pn. "....." oraz drukiem materiałów szkoleniowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 18 lipca 2014 r. (data wpływu 22 lipca 2014 r.) oraz z dnia 12 sierpnia (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) w zakresie przedmiotu wniosku, doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego oraz o prawo reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w B., działający na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 474), jest samorządową wojewódzką osobą prawną.

Zgodnie z art. 2 ust. 2b ustawy, zadaniem Ośrodka jest prowadzanie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 1 tiret d) tiret 5 ustawy, Ośrodek może odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

Ośrodek przystąpił do konkursu ogłoszonego przez Fundację Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA jako Podmiotu Wdrażającego dla działania "....." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - na realizację szkolenia dla osób zatrudnionych w rolnictwie pn. "....".

Szkolenie będzie realizowane w ramach Osi 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w działaniu 111 ".....". Działanie ma na celu doskonalenie zawodowe rolników i posiadaczy lasów, prowadzące do restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa, zwiększenia konkurencyjności i dochodowości działalności rolniczej lub leśnej oraz spełnienia odpowiednich norm krajowych i UE. Doskonaleniem zawodowym w ramach działania będą objęci rolnicy i posiadacze lasów na zasadzie dobrowolności.

Uczestnicy szkoleń nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w szkoleniach. Program

szkolenia będzie realizowany zgodnie z załącznikiem nr 2 lit. a do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2013 r. w sprawie szkoleń w zakresie środków ochrony roślin (Dz. U. poz. 554). Ponadto wszyscy uczestnicy muszą otrzymać zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie ochrony roślin (zgodnie ze wzorem skreślonym w załączniku nr 10 do rozporządzenia MRiRW z dnia 8 maja 2013 r. w sprawie w zakresie środków ochrony roślin Dz. U. poz. 554).

Ośrodek będzie również drukował materiały szkoleniowe dotyczące "...." pn. ".....". Materiały są nierozłącznym elementem szkoleń w tym zakresie. Szkolenia te będą realizowane przez Ośrodek i jednostki, z którymi została podpisana umowa konsorcjum. Szkolenia będą realizowane w ramach Osi 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w działaniu 111 "....".

Działanie ma na celu doskonalenie zawodowe rolników i posiadaczy lasów, prowadzące do restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa, zwiększenia konkurencyjności i dochodowości działalności rolniczej oraz do spełnienia odpowiednich norm krajowych i UE.

Źródłem finansowania w 85% jest Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), w 15% środki krajowe. Finansowanie szkoleń i druku materiałów będzie polegało na refundacji Ośrodkowi 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych operacji, zgodnie z § 6 ust. 5 Rozporządzenia MRiRW z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "....." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Ponadto zgodnie § 6 ust. 4 wymienionego rozporządzenia do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.Urz.UE.L 271 z 21.10.2005).

Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w B. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją szkoleń oraz wydatki na druk materiałów szkoleniowych są wystawiane na Wnioskodawcę. Przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia są zwolnione z opodatkowania.

Wydatki poniesione na realizację szkoleń oraz druki materiałów szkoleniowych w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

Wnioskodawca informuje, że istnieje obiektywna możliwość odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. W oparciu o wyliczoną wartość sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej za okres od stycznia do grudnia 2013 r. Ośrodek w 2014 r. stosuje wskaźnik proporcji podatku naliczonego pomniejszającego podatek VAT należny w wysokości 92%. Przychód uzyskany z realizacji projektu nie będzie uwzględniony do weryfikacji ustalonego wcześniej i przyjętego wskaźnika proporcji - art. 90 ust. 2-10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Z uwagi na fakt, że wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku, są one ewidencjonowane na wyodrębnionych kontach księgowych i nie będą uwzględniane przy ustalaniu wskaźnika proporcji.

Każdy z członków Konsorcjum jest obowiązany działać na rzecz realizacji projektu w zakresie uzgodnionym z Podmiotem upoważnionym, w tym w szczególności:

* Wnioskodawca - "...." - Lider projektu:

* zarządzanie projektem, tj. koordynacja działań w ramach realizacji projektu, reprezentowanie partnerów oraz prowadzenie korespondencji z instytucjami, z którymi współpraca będzie niezbędna w celu realizacji projektu,

* zarządzanie finansami: nadzór i kontrola nad wydatkami projektu, przygotowywanie raportów finansowych projektu, prowadzenie dokumentacji księgowej projektu, monitoring prowadzenie dokumentacji projektowej oraz sprawozdawczość, przechowywanie i archiwizacja dokumentów, dotyczących realizacji projektu,

* nabór uczestników szkoleń; zakup artykułów biurowo-kancelaryjnych i papierniczych do przeprowadzenia szkoleń; opracowanie, powielenie i drukowanie materiałów szkoleniowych oraz materiałów związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem szkoleń; najem pomieszczeń do przeprowadzenia szkolenia; najem sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia szkoleń; zakup odzieży ochronnej; wynagrodzenie kadry dydaktycznej; dojazdy, zakwaterowanie i wyżywienie kadry dydaktycznej i uczestników szkolenia; podróże służbowe pracowników; zatrudnienie kierownika operacji; usługi księgowe; usługi pocztowe; inne koszty: eksploatacji funkcjonowania biura operacji, wynagrodzenie personelu administracyjnego; zapewnienie środki finansowe na realizację projektu.

* "Izba Rolnicza...." - Partner:

* nabór uczestników szkoleń; najem pomieszczeń do przeprowadzenia szkolenia; najem sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia szkoleń; wynagrodzenie kadry dydaktycznej; dojazdy, zakwaterowanie i wyżywienie kadry dydaktycznej i uczestników szkolenia; podróże służbowe pracowników; zatrudnienie kierownika operacji; najem powierzchni biurowych; usługi księgowe; inne koszty: eksploatacji funkcjonowania biura operacji, wynagrodzenie personelu administracyjnego; zapewnienie środków finansowych na realizację projektu; rozliczenie finansowe w trakcie realizacji projektu; przygotowanie dokumentów do złożenia wniosku i innych dokumentów wymaganych przez FAPA w trakcie realizacji projektu; dokumenty te winny być dostarczone do Lidera w terminie umożliwiającym przygotowanie i złożenie kompletnego wniosku.

* "...." Spółka z o.o. - Partner:

* przygotowanie dokumentów do złożenia wniosku; nabór uczestników szkoleń.

Osoby wykonujące pracę na rzecz projektu w zakresie uzgodnionym z Podmiotem upoważnionym otrzymają wynagrodzenie, zgodnie z zasadami wynikającymi z harmonogramu rzeczowo-finansowego. Materiały szkoleniowe będą opracowywane przez Lidera - Ośrodek Doradztwa Rolniczego.

Każdy z członków Konsorcjum ponosi koszty związane z działalnością, wynikającą z obowiązków w zakresie realizacji projektu. Lider Konsorcjum prowadzi rozliczenie finansowe projektu i na jego konto wpłyną środki dofinansowania unijnego. Lider Konsorcjum przekazuje środki finansowe na rzecz członków Konsorcjum w wysokości wynikającej ze zrealizowanych i udokumentowanych przez członków Konsorcjum usług, związanych z realizacją projektu, niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych z FAPA. Partnerzy nie będą przekazywać środków finansowych na rzecz Lidera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodek może odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. szkoleń oraz drukiem materiałów szkoleniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane do realizacji przez Ośrodek w ramach projektu usługi szkoleniowe są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i c) ustawy o VAT, gdyż są to usługi kształcenia zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych.

Podatek naliczony wynikający z nabywanych towarów i usług związanych z tymi usługami nie podlega odliczeniu, zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W niniejszej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu służyć będą świadczeniu usług szkoleniowych, które korzystają ze zwodnienia od opodatkowania podatkiem od towarów usług, czyli nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.

W związku z powyższym, Ośrodkowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji planowanych szkoleń i druku materiałów szkoleniowych i reklamowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług Ośrodek przystąpił do konkursu ogłoszonego przez Fundację Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA jako Podmiotu Wdrażającego dla działania "...." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - na realizację szkolenia dla osób zatrudnionych w rolnictwie pn. "...". Działanie ma na celu doskonalenie zawodowe rolników i posiadaczy lasów, prowadzące do restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa, zwiększenia konkurencyjności i dochodowości działalności rolniczej lub leśnej oraz spełnienia odpowiednich norm krajowych i UE. Doskonaleniem zawodowym w ramach działania będą objęci rolnicy i posiadacze lasów na zasadzie dobrowolności. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w szkoleniach. Ośrodek będzie również drukował materiały szkoleniowe dotyczące "..." pn. "...". Materiały są nierozłącznym elementem szkoleń w tym zakresie. Szkolenia te będą realizowane przez Ośrodek i jednostki, z którymi została podpisana umowa konsorcjum. Wszystkie faktury dokumentujące wydatki związane z realizacja szkoleń oraz wydatki na druk materiałów szkoleniowych są wystawiane na Wnioskodawcę. Przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia są zwolnione z opodatkowania. Wydatki poniesione na realizację szkoleń oraz druki materiałów szkoleniowych w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki poniesione na realizację szkoleń oraz druki materiałów szkoleniowych w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu oraz druku materiałów szkoleniowych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją szkoleń pn. "..." oraz drukiem materiałów szkoleniowych, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki poniesione na realizację ww. szkoleń oraz druk materiałów szkoleniowych będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych w ramach realizacji przedmiotowego projekt przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl