IPTPP1/443-39/11-4/MW - Uprawnienie parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-39/11-4/MW Uprawnienie parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wniosek został uzupełniony w dniu 17 maja 2011 r. w zakresie umocowania do reprezentacji oraz doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia stara się o pozyskanie dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej. Instytucją wdrażającą jest Urząd Marszałkowski. Dotacja ma dotyczyć dofinansowania projektu. Nabór wniosków odbywa się w ramach Działania VI. 1"Rewitalizacja obszarów problemowych".

Parafia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na wynajmowaniu lokali użytkowych i mieszkalnych oraz działalnością handlową w prowadzonej przez siebie księgarni.

Działalnością statutową Parafii jest działalność kultowa, zaś kościół jest miejscem sprawowania kultu religijnego. W kościele odbywają się również cykliczne koncerty organizowane przez Parafię, na które jest wstęp wolny. Sporadycznie, kilka razy w roku kościół udostępniany jest na koncerty wykonywane przez Filharmonię i inne organizacje muzyczne (w ubiegłym roku dwukrotnie). Parafia na podstawie wystawionej przez siebie faktury pobiera opłaty jedynie na pokrycie kosztów ogrzewania, zużycia energii itp. w czasie tych koncertów. Działalność kultowa i kulturalna Parafii nie przynosi żadnych zysków, jest wręcz deficytowa. Cały dochód z działalności gospodarczej przeznaczany jest na sfinansowanie działalności kultowej, kulturalnej, charytatywno-edukacyjnej, utrzymanie oraz prace renowacyjne kościoła. Działalność statutowa - kultowa Parafii nie podlega podatkowi od towarów i usług i Parafia nie ma możliwości odliczania podatku VAT od zakupów z nią związanych, jak również z utrzymaniem i remontowaniem kościoła.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, jak również opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Kościół jest przede wszystkim miejscem sprawowania kultu religijnego i te czynności zalicza się do niepodlegających opodatkowaniu. Do działalności opodatkowanej, dla której Wnioskodawca wykorzystuje kościół, należy jedynie jego wynajem na koncerty filharmoniczne. Za wynajem Wnioskodawca wystawia faktury ze stawką 23%. Kościół jest wynajmowany sporadycznie na ww. koncerty. Instytucje i inne organizacje występują do Wnioskodawcy z prośbą o możliwość zorganizowania koncertu w pomieszczeniach kościoła, w związku z tym Zainteresowany nie jest w stanie określić, ile i czy w ogóle w przyszłości taki wynajem będzie miał miejsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przysługuje Parafii prawo do odliczenia lub odzyskania w całości podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT sfinansowanych ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w związku z realizacją projektu.

Znane Zainteresowanemu przepisy nie regulują tych kwestii. Dlatego też prosi o pomoc. Jeśli istnieją przepisy regulujące kwestie zwrotu podatku VAT w przypadku dotacji z Unii Europejskiej prosi o informację i ewentualna interpretację tych przepisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy przepisów ogólnych nie jest możliwe odzyskanie przedmiotowego podatku VAT. Dofinansowanie, o które Parafia ma zamiar wystąpić, ma w przeważającej części służyć działalności kultowej. Działalność kultowa nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Parafia nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących działalności kultowej, utrzymaniu i remontowaniu kościoła. Parafia uważa, że dotacji, o którą zamierza wystąpić, nie można zakwalifikować do którejś z grup środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Nie będą zatem miały zastosowania zasady zwrotu podatku naliczonego przewidziane w § 22-26 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje i jednocześnie nie potrafi wydzielić i przyporządkować podatku naliczonego do tych czynności, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję te zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zatem w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w takiej części, w jakiej zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy Zainteresowany nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Parafia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie wynajmu lokali i prowadzenia księgarni. Parafia stara się o pozyskanie dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 - 2013, na realizację projektu. Kościół jest miejscem sprawowania kultu religijnego. Sporadycznie jest wynajmowany Filharmonii i innym organizacjom muzycznym na koncerty. Wynajmujący ponoszą koszty związane ze zużyciem w czasie koncertów energii, ogrzewania itp. - Parafia wystawia faktury na pokrycie przedmiotowych kosztów ze stawką 23%. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, jak również opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu towary i usługi będą służyć zarówno czynnościom znajdującym się poza zakresem obowiązywania ustawy, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, jak i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że przepisy art. 90 ustawy znajdują zastosowanie wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy (tj. opodatkowaną i zwolnioną), a nie dotyczą działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Jeżeli zatem Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, jak i opodatkowanymi, i jednocześnie nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania dokonanych zakupów do konkretnego rodzaju działalności, chcąc dokonać odliczenia podatku naliczonego, winien zastosować dwuetapowy klucz podziału.

Mianowicie w pierwszym etapie z całości zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, Wnioskodawca winien wydzielić tę ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału, odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do części zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z przepisami art. 90 ustawy.

Jeśli natomiast dokonane przez Wnioskodawcę zakupy dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych (tj. nie dotyczą czynności zwolnionych z opodatkowania), to po wydzieleniu z całości tych zakupów tej części, która służy wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, pozostała część będzie związana wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, zatem przysługuje prawo do odliczenia tej części podatku w całości, tj. bez dalszego podziału z zastosowaniem art. 90 ustawy.

Należy zauważyć, iż zgodnie z cytowanym wyżej art. 90 ust. 3 ww. ustawy, proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy ponownie zaznaczyć, iż przepis ten znajduje zastosowanie wyłącznie do tych czynności, które związane są z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy (tj. czynności opodatkowanych i zwolnionych), a nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem część podatku naliczonego, która jest związana ze sprzedażą opodatkowaną będzie podlegała odliczeniu.

Nadmienia się również, iż Wnioskodawca dokonując odliczenia podatku zgodnie z zasadami określonymi w przepisach art. 86 i art. 90 ustawy o VAT, musi mieć na uwadze również ograniczenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w takim zakresie, w jakim remontowany kościół będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Organ podatkowy, bowiem nie może zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy wyrażonym we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r., zgodnie z którym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy. Przepis ten normuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług, natomiast w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której nabywane towary służyć będą działalności "mieszanej" tj. niepodlegającej opodatkowaniu, jak i opodatkowanej.

Natomiast w zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania zwrotu (odzyskania) podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl