IPTPP1/443-387/11-4/ALN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-387/11-4/ALN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu do 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...",

* prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu wyłącznie z tytułu najmu pawilonów handlowych

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w całości lub w części o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "....".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje projekt pn. "....." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego działania 2.4 "Tworzenie kompleksowych terenów inwestycyjnych" Osi 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Przedmiotem projektu jest kompleksowe uzbrojenie terenu inwestycyjnego - obszar "A" - o pow. ok. 2,2 ha będącego w całości własnością gminy. W planach zagospodarowania przestrzennego ww. grunty to tereny o funkcji usługowej z przeznaczeniem na: plac targowy, usługi publiczne i komercyjne, infrastruktury technicznej, komunikacji, małej architektury, zieleni urządzonej.

Realizacja inwestycji polega na uzbrojeniu terenu w media - wykonano wodociągi, kanalizację deszczową i sanitarną, wbudowano drogi, place i chodniki z kostki brukowej. Ponadto wybudowano 20 sztuk pawilonów drewnianych, 2 wiaty targowe, 2 altany grilowe oraz budynek portierni. Cały plac jest oświetlony i ogrodzony.

Gmina przewiduje, że po zrealizowaniu projektu wykonana inwestycja zostanie rozdysponowana w następujący sposób:

1.

pawilony handlowe (20 sztuk) pozostaną własnością Miasta i będą zawierane umowy z podmiotami korzystającymi z tych domków na podstawie umowy z tytułu najmu.

2.

obsługa pozostałej infrastruktury zostanie powierzona spółce komunalnej, która posiada odpowiednie doświadczenie do eksploatacji podobnych obiektów, co w wymierny sposób wpływać będzie na zapewnienie trwałości projektu.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. (samorządowa osoba prawna ze 100% udziałem gminy) świadczy usługi komunalne, pobiera opłaty za eksploatację sieci i z tego tytułu rozlicza podatek VAT należny, ponosi również koszty utrzymania sieci a opłaty pobierane od odbiorców za eksploatację są w całości przychodem przedsiębiorstwa.

Realizacja inwestycji przyczyni się do wzrostu ilości przedsiębiorców poprzez stworzenie im dogodnych warunków potrzebnych do kompleksowego rozwoju. Po zakończeniu inwestycji pozostanie ona własnością Gminy.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT jedynie w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych dotyczących wynajmu lokali mieszkalnych i użytkowych, dzierżawy gruntów na cele gospodarcze i rolnicze, wieczyste użytkowanie oraz grunty ze sprzedaży mienia gminnego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 11, 15 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, gaz oraz targowisk i hal targowych a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi w świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zatem zadania realizowane w ramach projektu należą do zadań własnych Gminy.

Na chwilę obecną sieć wodociągowa, kanalizacyjna, deszczowa i sanitarna, drogi, place i chodniki z kostki brukowej, 2 wiaty targowe, 2 altany grilowe oraz budynek portierni zostały powierzone w drodze wyłonionego przetargu nieograniczonego Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w ramach Obsługi Placu Targowego. W związku z powierzeniem tej części powstałej infrastruktury Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z ogólną zasadą odliczeń (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), będącą istotą podatku VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczeniu podlega zatem wyłącznie taki podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi tj. takimi, których następstwem jest wystąpienie podatku należnego. Istotny jest więc związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, gdyż do realizacji czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, od których podatek naliczony może zostać odliczony od podatku należnego.

Tym samym, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. odpłatna umowa dzierżawy), Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych tylko częściowo za 20 sztuk pawilonów drewnianych a także za wykonane do nich przyłącza mediów, które są doprowadzone bezpośrednio do pawilonów w takiej części w jakiej wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

W obecnej sytuacji Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będzie musiała sporządzić korektę deklaracji podatkowej VAT-7 za okresy rozliczeniowe, w których chce korzystać z prawa do odliczenia podatku VAT.

Na dzień dzisiejszy wynajmowane będzie 20 sztuk pawilonów drewnianych, które pozostaną własnością Gminy. Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne tj. umowy dzierżawne z potencjalnymi najemcami tych pawilonów.

Pozostała infrastruktura nie będzie wynajmowana. Ze stanowisk targowych będzie pobierana opłata targowa zgodnie z regulaminem (Uchwała nr Rady Miejskiej z dn. 21 lipca 2011 r. w sprawie określenia miejsc na terenie Miasta i Gminy, gdzie dopuszczalne jest prowadzenie handlu i ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty targowej).

W dniu 31 sierpnia 2011 r. została podpisana umowa pomiędzy Gminą a Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. na obsługę placów targowych.

Do powierzonych czynności i prac PGK należeć będą:

* codzienne sprzątanie placów targowych niezwłocznie po zakończeniu targu,

* zorganizowanie technicznej obsługi sprzedawców i kupujących (wyznaczenie stoisk oraz wskazanie miejsc sprzedaży),

* egzekwowanie przestrzeganie przepisów sanitarno epidemiologicznych, przeciwpożarowych, porządkowych, budowlanych i innych obowiązujących w obrocie prawnym oraz wynikających z regulaminu targowiska,

* utrzymanie w sposób ciągły czystości i właściwego użytkowania powierzonego majątku, infrastruktury,

* zapewnienie ładu, porządku i bezpieczeństwa,

* prowadzenie działalności nie może powodować utrudnień w ruchu kołowym i pieszym wokół targowisk,

* w okresie zimowym usuwanie śniegu i lodu z zadaszenia,

* w okresie zimowym oczyszczenie ze śniegu i lodu oraz likwidacja śliskości na terenie placów targowych, dojść i wjazdów na targowiska,

* aktualizowanie i odpowiednie wyeksponowanie tablic i ogłoszeń informacyjnych obejmujących w szczególności Regulamin targowiska, cennik opłat targowych,

* wykonanie innych czynności wynikających z poleceń Burmistrza Miasta i Gminy,

* pobieranie opłaty targowej.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. ponosi pełną odpowiedzialność cywilnoprawną za niewykonanie lub za nienależyte wykonanie przedmiotu niniejszej umowy oraz w przypadku narażenia Gminy na szkody spowodowane w trakcie wykonywania prac stanowiących przedmiot umowy. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania przedmiotu umowy przez PGK jest on zobowiązany do naprawienia powstałej szkody. PGK nie może przenieść na osobę trzecią praw i obowiązków wynikających z niniejszej umowy w całości lub części. Nie może powierzyć wykonania zamówienia podwykonawcy w zakresie innym niż wskazanym przez PGK w złożonej w postępowaniu ofercie.

Otrzymane faktury dotyczące poniesionych wydatków z tytułu realizacji projektu "Tworzenie kompleksowych terenów inwestycyjnych na terenie Gminy przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego pod usługi publiczne, obiekty produkcyjne, składy i magazyny - etap II" wystawiane były na Miasto i Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Gminie w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "..." przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w całości.

2.

Czy Gmina ma prawo tylko do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu wyłącznie z tytułu najmu pawilonów handlowych.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), Gmina oddając pawilony handlowe w ramach umowy najmu tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT tylko w części, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) natomiast Spółka, która będzie obsługiwała plac targowy będzie uzyskiwała dochód z tytułu opłaty targowej, który będzie zobowiązana przeznaczyć w całości na pokrycie kosztów utrzymania ww. inwestycji.

Gmina realizując projekt pn. "..."nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powstała inwestycja czyli wszelkie media, budowa drogi, placu targowego wchodzi w skład zadania własnego Gminy gdyż infrastruktura ta będzie służyć celom i zadaniom publicznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca projekt pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego działania 2.4 "Tworzenie kompleksowych terenów inwestycyjnych" Osi 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Realizacja inwestycji polega na uzbrojeniu terenu w media - wykonano wodociągi, kanalizację deszczową i sanitarną, wbudowano drogi, place i chodniki z kostki brukowej. ponad to wybudowano 20 sztuk pawilonów drewnianych, 2 wiaty targowe, 2 altany grilowe oraz budynek portierni.

Gmina przewiduje, że po zrealizowaniu projektu wykonana inwestycja zostanie rozdysponowana w następujący sposób:

1.

pawilony handlowe (20 sztuk) pozostaną własnością miasta i będą zawierane umowy z podmiotami korzystającymi z tych domków na podstawie umowy z tytułu najmu.

2.

obsługa pozostała infrastruktura zostanie powierzona spółce komunalnej, która posiada odpowiednie doświadczenie do eksploatacji podobnych obiektów, co w wymierny sposób wpływać będzie na zapewnienie trwałości projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Reasumując, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "..." nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w całości, gdyż Wnioskodawca wykorzystuje pozostałą infrastrukturę tj. wodociągi, kanalizację deszczową i sanitarną, drogi, place i chodniki z kostki brukowej do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem.

Warunki uprawniające do odliczenia są spełnione tylko w części dotyczącej wybudowania pawilonów handlowych, a także za wykonane bezpośrednio do pawilonów przyłącza mediów, gdyż będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl