IPTPP1/443-382/14-2/IG - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na usuwaniu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu miasta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-382/14-2/IG Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na usuwaniu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu miasta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na usuwaniu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na usuwaniu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 14 lipca 2009 r. uchwałą Rada Ministrów przyjęła "Program oczyszczania Kraju z azbestu na lata 2009-2032". Podstawowym celem tego "Programu..." jest oczyszczanie do 2032 r. terytorium Polski z azbestu oraz usunięcie stosowanych wyrobów zawierających azbest, wyeliminowanie spowodowanych azbestem skutków zdrowotnych u mieszkańców Polski, a ponadto stopniowa likwidacja oddziaływania azbestu na środowisko i doprowadzenie do spełnienia wymogów ochrony środowiska.

Na gminy został nałożony obowiązek opracowania "Programu usuwania azbestu".

Realizując to zadanie Miasto opracowało dokument pod nazwą "Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Miasta" ujmujący zagadnienia związane z realizacją nałożonych ustawą Rady Ministrów obowiązków.

Wskazane są tam cele, zadania, procedury, profilaktyka zagrożeń, opis technik związanych z pracami przy azbeście oraz ramy prawne i polskie regulacje prawne w tym zakresie, w odniesieniu do gospodarowania azbestem na terenie Miasta.

Realizując zadania zawarte w "Programie oczyszczania Kraju z azbestu na lata 2009- 2032 oraz "Programie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Miasta" planujemy usuwać odpady zawierające azbest na terenie Miasta w 2014 r. Zadanie polegające na usuwaniu odpadów zawierających azbest zostanie wykonane przez podmiot wybrany z zastosowaniem ustawy - Prawo zamówień publicznych. Wykonawca ten wystawi na rzecz Miasta fakturę VAT za wykonaną usługę, w której w ramach ceny będzie wyszczególniony podatek VAT. Miasto będzie dokonywało usuwania odpadów zawierających azbest nieodpłatnie, czyli wydatek na zakup usługi nie będzie czynnością opodatkowaną.

Miasto jest samorządową osobą prawną, jednostką podziału terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek.

Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, posiada NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 z dn. 8 marca 1990 r., Dz. U. z 2013 r. poz. 594). Realizacja zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z Programem Oczyszczania Kraju z azbestu na lata 2009-2032 jednostki samorządu terytorialnego mogą organizować akcje usuwania odpadów zawierających azbest z terenu gmin na składowisko odpadów. Mając na uwadze powyższe planujemy ubiegać się o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację powyższego zadania. Wysokość dofinansowania do 99% kosztów kwalifikowalnych zadania. Jednym z załączników do wniosku o dotację w WFOŚ i GW na realizację ww. zadania jest interpretacja indywidualna dotycząca odliczenia podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miało możliwość odliczenia podatku w przypadku realizacji zadania przyszłego polegającego na usuwaniu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta.

Zdaniem Wnioskodawcy, który jest jednostką samorządu terytorialnego niewykonującą działalności gospodarczej, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zadanie pod nazwą usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest z nieruchomości znajdujących się na terenie gminy Miasta w ramach realizacji "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Miasta".

Realizacja ww. i wydatek na zakup usługi, w ramach realizacji tego zadania, nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT planuje zrealizować zadanie "Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Miasta", który dotyczy usuwania odpadów zawierających azbest na terenie Miasta w 2014 r. Ww. zadanie zostanie wykonane przez podmiot wybrany z zastosowaniem ustawy - Prawo zamówień publicznych. Wykonawca wystawi na rzecz Miasta fakturę VAT za wykonaną usługę, w której w ramach ceny będzie wyszczególniony podatek VAT. Miasto będzie dokonywało usuwania odpadów zawierających azbest nieodpłatnie, czyli wydatek na zakup usługi nie będzie czynnością opodatkowaną.

Miasto nie prowadzi działalności gospodarczej jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 z dn. 8 marca 1990 r., Dz. U. z 2013 r. poz. 594). Realizacja zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione w ramach zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na usuwaniu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupione w ramach zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl