IPTPP1/443-38/14-5/AK - Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług poradnictwa zawodowego w formie zajęć grupowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-38/14-5/AK Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług poradnictwa zawodowego w formie zajęć grupowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług poradnictwa zawodowego w formie zajęć grupowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług przeprowadzenia Indywidualnego Planu Działania,

* zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług poradnictwa zawodowego w formie zajęć grupowych,

* zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług analizy predyspozycji zawodowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

W ostatnim czasie Wnioskodawczyni podpisała umowę dotyczącą przeprowadzenia zajęć związanych z Projektem pn. "....". Realizowany jest w ramach priorytetu VII "Promocja integracji społecznej", Działania 7.4 "Niepełnosprawni na rynku pracy" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Projekt, skierowany jest do niepełnosprawnych osób bezrobotnych.

Projekt obejmuje swoim zasięgiem cale województwo. Jest wdrażany przez firmę, z którą Wnioskodawczyni ma podpisaną umowę i wynagrodzenie Zainteresowanej jest finansowane ze środków publicznych - współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS.

Zakres obowiązków Wnioskodawczyni obejmuje 3 działania:

1. IPD - przeprowadzenie Indywidulanego Planu Działania - opis obecnej sytuacji UP, diagnoza indywidualnych przyczyn pozostawania bez pracy, zaplanowanie działań szkoleniowo-zawodowych i ścieżki kariery zawodowej, terminy podjęcia działań.

2. Poradnictwo Zawodowe - przeprowadzenie zajęć grupowych - zaznajomienie z aktualną strukturą rynku pracy w województwie, aktywne metody poszukiwania pracy, przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych, sporządzanie CV i Listu Motywacyjnego.

3. Analiza predyspozycji zawodowych dla UP - przeprowadzenie analizy.

W grudniu 2013 r. Wnioskodawczyni przeprowadziła Analizę predyspozycji zawodowych oraz zajęcia z zakresu Indywidualnego Planu i Działania (zaistniały stan faktyczny), natomiast w 2014-2015 r. będą kontynuowane ww. działania, jak i grupowe poradnictwo zawodowe (stan przyszły).

Jak wyżej pisała Zainteresowana projekt jest kierowany do niepełnosprawnych osób bezrobotnych. Jego głównym celem jest wzrost szans na podjęcie zatrudnienia poprzez udział w kursie zawodowym oraz stażu. Usługi IPD, poradnictwa zawodowego oraz analiza predyspozycji zawodowych służą pomocy w przekwalifikowaniu zawodowym i odpowiednim zaplanowaniu działań szkoleniowo-zawodowych, dzięki czemu osoby zwiększą swoje szanse na rynku pracy.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przy czym jest ustalona proporcja usług opodatkowanych i nie.

W ramach projektu Wnioskodawczyni będzie wykonywała następujące czynności:

1. IPD - przeprowadzenie Indywidulanego Planu Działania - opis obecnej sytuacji UP, diagnoza indywidualnych przyczyn pozostawania bez pracy, zaplanowanie działań szkoleniowo-zawodowych i ścieżki kariery zawodowej, terminy podjęcia działań. Działaniami tymi są objęte osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności (różnymi rodzajami, np. schizofrenia, upośledzenia narządu ruchu, choroby słuchu i inne), stąd szczególną uwagę zwraca się na sytuację zdrowotną, a też psychologiczną.

2. Poradnictwo Zawodowe - przeprowadzenie zajęć grupowych - zaznajomienie z aktualną strukturą rynku pracy w województwie, aktywne metody poszukiwania pracy, przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych, sporządzanie CV i Listu Motywacyjnego. Uwzględniając specyfikę grupy brane będą aspekty związane z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych.

3. Analiza predyspozycji zawodowych dla UP - przeprowadzenie analizy. Diagnostyka psychologiczna związana z możliwościami podjęcia pracy, gdzie brane są pod uwagę przeciwwskazania do wykonywania określonych prac.

Firma Wnioskodawczyni nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Firma otrzymuje środki za wykonanie usług od bezpośredniego beneficjenta środków publicznych.

Na pytanie tut. Organu w wezwaniu "Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego...", Wnioskodawczyni wskazała, iż Firma jest wpisana jako instytucja szkoleniowa do Rejestru Instytucji Szkoleniowych pod nr ewidencyjnym 2.16/00011/2012. Główne PKD to 85.60.Z - działalność wspomagająca edukację. Wykonywana działalność obejmuje również: 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana 85.59. B- Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 88.99.Z - Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Zainteresowana wskazała, iż przedmiotowe usługi są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.). Usługi są finansowane w całości ze środków publicznych.

Przy świadczeniu usług z zakresu kształcenia zawodowego Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi bądź dokonywała dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Wg Zainteresowanej są to usługi ściśle związane z usługami podstawowymi. Są też niezbędne do wykonania usługi podstawowej, gdyż wybór kształcenia zawodowego musi uwzględniać szereg czynników, w tym - stan zdrowia, któremu kurs nie może zagrażać. Ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności.

Usługi przeprowadzenia Indywidualnego Planu Działania, poradnictwa zawodowego oraz analizy predyspozycji zawodowych będą objęte osobnymi umowami. Odnośnie omawianego projektu - salę i zaświadczenia zapewnia Beneficjent - Zleceniodawca Wnioskodawczyni. Natomiast w ramach świadczonych usług Zainteresowana korzysta z własnych materiałów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku wskazane jako nr 2) Czy poradnictwo zawodowe w formie zajęć grupowych podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 43 pkt 29 mówi, iż zwolnieniu podlegają: usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym, wg Wnioskodawczyni analiza predyspozycji zawodowych, przygotowanie IPD oraz grupowe poradnictwo zawodowe są usługami ściśle powiązanymi z usługami przekwalifikowania zawodowego, są też współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS, czyli - ze środków publicznych. Dlatego też wg Wnioskodawczyni, podlegają zwolnieniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie ust. 17 cyt. wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast z § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 9 lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w innych niż podatkowe (odrębnych) przepisach. Ze zwolnienia korzystają również takie usługi szkolenia, które prowadzone są przez podmioty posiadające akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wreszcie zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych - zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Nadto, na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, ze zwolnienia korzysta także świadczenie usług finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowana podpisała umowę dotyczącą przeprowadzenia zajęć związanych z Projektem pn. "....". Realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Projekt, skierowany jest do niepełnosprawnych osób bezrobotnych. Projekt obejmuje swoim zasięgiem cale województwo. Jest wdrażany przez firmę, z którą Wnioskodawczyni ma podpisaną umowę i wynagrodzenie Zainteresowanej jest finansowane ze środków publicznych - współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS. Projekt jest kierowany do niepełnosprawnych osób bezrobotnych. Jego głównym celem jest wzrost szans na podjęcie zatrudnienia poprzez udział w kursie zawodowym oraz stażu. Usługi IPD, poradnictwa zawodowego oraz analiza predyspozycji zawodowych służą pomocy w przekwalifikowaniu zawodowym i odpowiednim zaplanowaniu działań szkoleniowo-zawodowych, dzięki czemu osoby zwiększą swoje szanse na rynku pracy. W ramach projektu Wnioskodawczyni będzie wykonywała m.in. poradnictwo zawodowe - przeprowadzenie zajęć grupowych - zaznajomienie z aktualną strukturą rynku pracy w województwie, aktywne metody poszukiwania pracy, przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych, sporządzanie CV i Listu Motywacyjnego. Uwzględniając specyfikę grupy brane będą aspekty związane z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych.

Firma Wnioskodawczyni nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Firma otrzymuje środki za wykonanie usług od bezpośredniego beneficjenta środków publicznych. Firma jest wpisana jako instytucja szkoleniowa do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. Główne PKD to 85.60.Z - działalność wspomagająca edukację. Wykonywana działalność obejmuje również: 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana 85.59. B- Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 88.99.Z - Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana. Usługi są finansowane w całości ze środków publicznych. Przy świadczeniu usług z zakresu kształcenia zawodowego Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi bądź dokonywała dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Wg Zainteresowanej są to usługi ściśle związane z usługami podstawowymi. Są też niezbędne do wykonania usługi podstawowej, gdyż wybór kształcenia zawodowego musi uwzględniać szereg czynników, w tym - stan zdrowia, któremu kurs nie może zagrażać. Ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności. Odnośnie omawianego projektu - salę i zaświadczenia zapewnia Beneficjent - Zleceniodawca Wnioskodawczyni. Natomiast w ramach świadczonych usług Zainteresowana korzysta z własnych materiałów.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy, należy wskazać, iż Wnioskodawczyni nie spełnia przesłanek o charakterze podmiotowym wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia bowiem nie jest ani uczelnią, ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, jednostką badawczo-rozwojową oraz instytutem badawczym ani też jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania. Tym samym świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia, lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (D. U. UE L 77/1). Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo "bezpośredni" oznacza "dotyczący kogoś lub czegoś wprost", słowo "branża" oznacza "gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju", natomiast słowo "zawód" oznacza "wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych".

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przez kształcenie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Odnosząc się do świadczonych przez Wnioskodawczynię usług grupowego poradnictwa zawodowego na rzecz niepełnosprawnych osób bezrobotnych, aby w ogóle można je było rozpatrywać w kategoriach zwolnienia od podatku w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie tego zwolnienia. I tak kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Doradztwo zawodowe w odróżnieniu od kształcenia ma za zadanie swojego rodzaju zdiagnozowanie problemów osoby i przedstawienie możliwych działań mających na celu optymalizację dostosowania zawodowego z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i profesjonalnego, uwzględniającą indywidualne cechy charakteru, zainteresowania danej osoby. Doradztwo zawodowe co do zasady sprowadza się do udzielenia pomocy, w konkretnym problemie zawodowym, co ściśle jest uzależnione od analizy indywidualnych czynników, różnych w odniesieniu do różnych osób. Mając powyższe na uwadze, pojęcia usług kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego są pojęciami różniącymi się od siebie, a kierując się zasadą możliwie ścisłej wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnień od podatku, należy stwierdzić, iż tylko w przypadku usług kształcenia zawodowego (przekwalifikowania zawodowego) - przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek - możemy mówić o zwolnieniu od VAT.

Termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto udziela porad". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Stosownie do definicji podanej w ww. Słowniku, poradnictwo to "zorganizowana forma udzielania porad w jakimś zakresie".

Tak więc doradztwo/poradnictwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z innych dziedzin, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Nadto należy wskazać, iż sama Wnioskodawczyni na pytanie "Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego..." nie udzieliła odpowiedzi wprost i nie zakwalifikowała świadczonych usług do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawczyni wskazała, iż Firma jest wpisana jako instytucja szkoleniowa do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, a główne PKD to 85.60.Z - działalność wspomagająca edukację.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawczynię usług grupowego poradnictwa zawodowego, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nie będzie to nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, stąd też usługi te nie będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego.

Jeżeli zatem usługi w zakresie grupowego poradnictwa zawodowego nie stanowią usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, to nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Ponieważ pierwszy z wymienionych warunków, koniecznych do zwolnienia z podatku VAT usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, nie został przez Wnioskodawcę spełniony, to badanie dalszych przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy o VAT staje się bezprzedmiotowe. Tym samym okoliczność podana przez Wnioskodawczynię, iż szkolenia świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. "Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.)" nie podlegała ocenie.

Usługi te nie mogą być również objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT jako usługi ściśle związane z usługami kształcenia, gdyż nie jest spełnione kryterium tożsamości podmiotowej. Zgodnie ze wskazanym przepisem art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa m.in. w ust. 1 pkt 26 i 29, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Skoro zatem Wnioskodawczyni nie świadczy na rzecz odbiorcy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zwolnionych od podatku, nie może być mowy o zwolnieniu jakichkolwiek usług związanych z takimi usługami.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawczynię usługi poradnictwa zawodowego w formie zajęć grupowych nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - usług tych nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawczyni należało je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług poradnictwa zawodowego w formie zajęć grupowych. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl