IPTPP1/443-375/13-2/IG - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem instrumentu dętego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-375/13-2/IG Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem instrumentu dętego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem instrumentu dętego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem instrumentu dętego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Towarzystwo Muzyczne nie jest płatnikiem podatku VAT. Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Towarzystwo Muzyczne korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Towarzystwo Muzyczne działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz statutu z 31 stycznia 2008 r. Na podstawie art. 34 ww. ustawy, Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, wg ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Majątek Stowarzyszenia powstaje z wpływów ze składek członkowskich, wpływów z darowizn, spadków i zapisów, wpływów z dotacji i działalności statutowej, wpływów z działalności gospodarczej Stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Wszelki dochód służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Towarzystwo Muzyczne prowadzi działalność w zakresie kultywowania tradycji i propagowania twórczości kulturalnej i artystycznej.

Organizuje przeglądy, koncerty, reprezentuje Gminę na imprezach i uroczystościach państwowych, kościelnych i kulturalnych, uświetnia także lokalne uroczystości patriotyczne i sakralne.

W związku z tym, iż zainteresowanie młodzieży i dzieci grą na instrumentach dętych jest coraz większe zwiększył się skład Stowarzyszenia - orkiestry i wystąpiły braki w wyposażeniu w instrumenty dęte. W miesiącu grudniu 2012 r. Towarzystwo Muzyczne złożyło wniosek aplikacyjny pt."..." w ramach naboru wniosków ogłoszonego przez lokalną grupę działania"..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z zakresu "..." na zakup jednego instrumentu dętego - helikonu w stroju es o wartości 16.800 złotych. Interpretacja indywidualna jest załącznikiem obligatoryjnym do wniosku o płatność. Zakup ww. instrumentu związany jest tylko i wyłącznie z nauką gry, która prowadzona jest nieodpłatnie.

Zakupiony instrument będzie wykorzystywany również podczas występów artystycznych i koncertów Stowarzyszenia-orkiestry. Zakup związany jest z zaspokojeniem potrzeb własnych Towarzystwa Muzycznego. Dokonany zakup towaru w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Instrument zakupiony w ramach przedmiotowego projektu będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na: Towarzystwo Muzyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją zakupu instrumentu dętego będzie przysługiwało Towarzystwu Muzycznemu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Towarzystwo Muzyczne nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta bowiem ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zakup instrumentu dętego przez Towarzystwo Muzyczne nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, Towarzystwo Muzyczne jest zwolnione podmiotowo z podatku VAT, w związku z tym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizowanym projektem.

Towarzystwo Muzyczne nie może zatem skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup instrumentu dętego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT lecz na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Towarzystwo Muzyczne działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz statutu z 31 stycznia 2008 r. Na podstawie art. 34 ww. ustawy, Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, wg ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Majątek Stowarzyszenia powstaje z wpływów ze składek członkowskich, wpływów z darowizn, spadków i zapisów, wpływów z dotacji i działalności statutowej, wpływów z działalności gospodarczej Stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Wszelki dochód służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie kultywowania tradycji i propagowania twórczości kulturalnej i artystycznej. Organizuje przeglądy, koncerty, reprezentuje Gminę na imprezach i uroczystościach państwowych, kościelnych i kulturalnych, uświetnia także lokalne uroczystości patriotyczne i sakralne.

W związku z tym, iż zainteresowanie młodzieży i dzieci grą na instrumentach dętych jest coraz większe zwiększył się skład Stowarzyszenia - orkiestry i wystąpiły braki w wyposażeniu w instrumenty dęte. W miesiącu grudniu 2012 r. Towarzystwo Muzyczne złożyło wniosek aplikacyjny pt."..." w ramach naboru wniosków ogłoszonego przez lokalną grupę działania"..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z zakresu "..." na zakup jednego instrumentu dętego - helikonu w stroju es o wartości 16.800 złotych. Zakup ww. instrumentu związany jest tylko i wyłącznie z nauką gry, która prowadzona jest nieodpłatnie. Zakupiony instrument będzie wykorzystywany również podczas występów artystycznych i koncertów Stowarzyszenia-orkiestry. Zakup związany jest z zaspokojeniem potrzeb własnych Towarzystwa. Dokonany zakup towaru w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Instrument zakupiony w ramach przedmiotowego projektu będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem instrument dętego, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakup towaru nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl