IPTPP1/443-372/11-4/IG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-372/11-4/IG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 20 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, pismem z dnia 16 czerwca 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.), w zakresie doprecyzowania przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie ubiega się o przyznanie pomocy na realizację operacji "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Celem operacji jest stworzenie warunków do spędzania wolnego czasu i odpoczynku przez mieszkańców poprzez wyposażenie istniejącej świetlicy wiejskiej w niezbędne meble i wyposażenie oraz zapewnienie jej ogrzewania poprzez budowę kominka. Operacja przyczyni się do większej integracji mieszkańców miejscowości, polepszą się warunki lokalowe do odbywania zebrań wiejskich, kultywowania miejscowych obrzędów i obyczajów oraz prowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci i młodzieży.

W ten sposób pobudzi się i rozwinie aktywność społeczną mieszkańców, chęć do współpracy międzyludzkiej i wyzwoli się energia do nowych pomysłów w zakresie rekreacji i wypoczynku. Realizacja operacji wpłynie na podniesienie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju.

Przedmiotowa operacja spełnia potrzeby mieszkańców w zakresie stworzenia odpowiednich warunków do wspólnego, atrakcyjnego spędzania wolnego czasu, biesiadowania, organizowania wiejskich zebrań i spotkań, zajęć warsztatowych. Celem operacji jest zapewnienie mieszkańcom wsi atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu poprzez aktywne uczestnictwo w różnego rodzaju uroczystościach, imprezach, spotkaniach, wspólnego oglądania filmów i innych programów oraz umożliwienie korzystania z bezpłatnego internetu i z zajęć warsztatowych, co jest bardzo ważne w przypadku dzieci i młodzieży.

Rozpoczęcie realizacji operacji planuje się od dnia 1 maja 2011 r. i zakłada się, że potrwa do dnia 31 lipca 2011 r. Przewiduje się, że w ramach przedmiotowej operacji zostaną wykonane roboty związane z zamontowaniem kupionego gotowego kominka i podłączeniem go do istniejącego przewodu kominowego. Zainstalowany kominek będzie przede wszystkim zapewniał ogrzewanie pomieszczenia świetlicy, ale ponadto przyczyni się do stworzenia miłej atmosfery dla osób w niej przebywających i zarazem będzie jakby magnesem przyciągającym do świetlicy mieszkańców, którzy w przyjemny sposób zechcą spędzić swój wolny czas.

Ponadto w ramach operacji zostanie zakupione niezbędne, brakujące wyposażenie dla prawidłowego funkcjonowania świetlicy:

1.

projektor BENQ W 600 -1 szt,

2.

ekran ścienny -1 szt.,

3.

kino domowe Samsung HT C453 -1 szt,

4.

zestaw: stół świetlicowy + 4 krzesła - 8 kpl.

Projektor, ekran ścienny oraz kino domowe są konieczne do zapewnienia warunków do wspólnego oglądania filmów, różnych audycji i programów oraz pokazu slajdów. Ponadto niezbędny jest zakup krzeseł i stolików w celu stworzenia odpowiednich warunków pobytu osób korzystających ze świetlicy.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej operacji będą mieć związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, gdyż koszty zakupionego wyposażenia łącznie z montażem kominka będą zawierać już podatek od towarów i usług.

Zakupy towarów i usług nabywane w ramach realizacji przedmiotowej operacji będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Stowarzyszenia.

Przedmiot projektu, czyli świetlica, nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, będzie udostępniana nieodpłatnie wszystkim mieszkańcom, którzy zechcą z niej skorzystać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług VAT zapłacony w przyszłości przez Stowarzyszenie przy realizacji przedmiotowej operacji jest możliwy do odliczenia przez Stowarzyszenie.

Zdaniem Wnioskodawcy, który jak wskazał nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, bo nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej i dlatego też nie jest w stanie go odzyskać. Ponieważ musi ten podatek zapłacić w kosztach zakupionego sprzętu i wyposażenia, dlatego też stanowi on koszt kwalifikowany. Założenie takie przyjęto na podstawie art. 15 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Regulacja zawarta w art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, w myśl którego podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie ubiega się o przyznanie pomocy na realizację operacji "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem operacji jest stworzenie warunków do spędzania wolnego czasu i odpoczynku przez mieszkańców poprzez wyposażenie istniejącej świetlicy wiejskiej w niezbędne meble i wyposażenie oraz zapewnienie jej ogrzewania poprzez budowę kominka. Operacja przyczyni się do większej integracji mieszkańców miejscowości, polepszą się warunki lokalowe do odbywania zebrań wiejskich, kultywowania miejscowych obrzędów i obyczajów oraz prowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci i młodzieży. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach realizacji przedmiotowej operacji będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Stowarzyszenia. Przedmiot projektu, czyli świetlica, nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, będzie udostępniana nieodpłatnie wszystkim mieszkańcom, którzy zechcą z niej skorzystać.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Nadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl