IPTPP1/443-363/13-4/MH - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-363/13-4/MH Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2013 r. (data wpływu 12 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją Działania "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją Działania "...".

Wniosek uzupełniono w dniu 12 lipca 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Operacja planowana w ramach Działania 431 "..." została podzielona zgodnie z zakresem i listą kosztów kwalifikowalnych, określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "..." objętego PROW na lata 2007-2013 oraz w rozporządzeniach zmieniających.

Koszty Bieżące (administracyjne) - Funkcjonowanie LGD: zawiera następujące koszty tego zadania:

* wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników Biura oraz nie więcej niż 3 członków Zarządu LGD;

* obsługa księgowa, obsługa sprzątania biura, aktualizacja LSR;

* najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych;

* opłaty: pocztowe, notarialne, skarbowe, itp.;

* opłaty związane z prowadzeniem biura jak: usługi telekomunikacyjne, konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego, biurowego oraz wyposażenia LGD, itp.;

* koszty podróży i pobytu członków organów LGD w związku z pełnioną funkcją oraz służbowe pracowników Biura;

* wynagrodzenia członków organu decyzyjnego za udział w wyborze operacji.

Działanie to ma na celu stworzenie możliwości warunków dla sprawnego i stałego funkcjonowania Biura oraz LGD przy realizacji LSR. Składają się na nią działania administracyjne, księgowe, koordynacja, monitoring oraz obsługa beneficjentów. Znaczną wysokość kosztów stanowią koszty wynagrodzeń, w tym: wynagrodzenia dla dwóch pracowników Biura oraz jednego członka Zarządu LGD, związane z pracą w ramach realizacji LSR. Pozostałe koszty związane są z funkcjonowaniem Biura oraz organów LGD.

Koszty związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją.

II B. Informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR. Zadanie: prowadzenie strony internetowej LGD. Środki przeznaczone na ciągłe prowadzenie i zarządzanie stroną internetową LGD, tj.: aktualizacja strony, zamieszczanie materiałów, informacji, dokumentów, zdjęć, filmików. To także archiwizacja materiałów informacyjnych o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD. Wydanie kalendarza biurowego LGD, Informatora o LGD i produktach lokalnych z terenu LGD.

II C. Szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR. Zadanie: szkolenie specjalistyczne indywidualne na potrzeby Biura LGD, w celu podnoszenia kwalifikacji pracowników Biura.

II D. Wydarzenia o charakterze promocyjnym. Zadanie: wydanie materiałów reklamowych tj.: torby papierowe, długopisy, cukierki promocyjne krówki, kubki, balony, smycze, które mogły być wykorzystywane podczas wydarzeń aktywizujących, promocyjnych, jako forma reklamy LGD i promocja programu PROW. Zadanie: zakup nagród przewidzianych dla dzieci biorących udział w imprezach promocyjnych organizowanych na terenie LGD przez członków LGD. Stowarzyszenie od początku istnienia aktywnie uczestniczy w lokalnych wydarzeniach promocyjnych i kulturalnych jako współorganizator, czy podmiot wspierający. Tradycją stało się przeprowadzenie przez pracowników LGD konkursów dla najmłodszych podczas imprez lokalnych, których celem jest nauka poprzez zabawę. Są to wydarzenia organizowane głównie na świeżym powietrzu, w ciągu roku LGD uczestniczy w około 10 wydarzeniach promocyjno-aktywizacyjnych. Zadanie: zakup powierzchni wystawienniczej i innych usług związanych z organizacją i uczestnictwem LGD w wydarzeniach promocyjnych, szkoleniowych lub aktywizujących lokalną społeczność. Zadanie mające na celu pobudzenie lokalnej społeczności do działania na rzecz rozwoju LGD, promocją LGD i LSR, poprzez uczestnictwo w zewnętrznych wydarzeniach, jak targi oraz uczestnictwo w wydarzeniach promocyjnych, szkoleniowych i kulturalnych. Zadanie: nieodzownym wyposażeniem przy tego typu aktywności jest posiadanie rozkładanego stojaka na ulotki i materiały promocyjne, służące LGD podczas realizacji i uczestnictwa w wydarzeniach promocyjnych.

II E. Szkolenia lokalnych liderów. Zadanie: szkolenie dla zainteresowanych uzyskaniem dofinansowania w ramach LSR, szkolenie jednodniowe, o charakterze informacyjnym, przeprowadzone w formie warsztatów.

Wnioskodawca, tj. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "..." nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach Działania 431 "..." są wystawione na Wnioskodawcę, czyli na Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "....".

Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji Działania 431 "...".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "..." ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w ramach realizowanego w roku 2013 Działania "...", na podstawie umowy przyznania pomocy..., zawartej w dniu 15 lutego 2011 r. z Samorządem Województwa a Stowarzyszeniem LGD.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Wszystkie wymienione wyżej, nabywane w roku 2013 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Są one nabywane w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na wdrażanie lokalnej strategii rozwoju w ramach osi 4 Leader PROW 2007-2013.

W związku z powyższym Stowarzyszenie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, dlatego też jest on kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanego działania "..." w roku 2013.

W latach 2009, 2010, 2011, 2012 Stowarzyszenie składało wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej na działanie "..." z podobnym zapytaniem dotyczącym możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanych w tych latach działań i przedstawiane przez Stowarzyszenie stanowiska zostały uznane za prawidłowe: IPPP1-443-1339/09-4IZ, IPPP3/443-528/10-5/MG, IPPP3/443-365/11-4/KB, IPTPP2/443-367/12-3/JS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Operacja planowana jest w ramach Działania 431 "..." w ramach Działania "..." objętego PROW na lata 2007-2013. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach Działania 431 "..." są wystawione na Zainteresowanego. Wydatki poniesione w ramach realizacji projektu związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowany podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją Działania "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, poniesione wydatki związane są z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl