IPTPP1/443-35/14-5/IG - Prawo podmiotu leczniczego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej termomodernizacji budynku szpitala, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-35/14-5/IG Prawo podmiotu leczniczego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej termomodernizacji budynku szpitala, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.) uzupełnionym w dniach 17 lutego 2014 r. i 21 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono w dniach 17 lutego 2014 r. i 21 lutego 2014 r. w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego i o opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital podjął decyzję o ubieganiu się o uzyskanie dofinansowania środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. na lata 2007 - 2013 (Działanie 4.3 - "Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii"). Podjęte przez Szpital przedsięwzięcie, którego koszty mają być objęte współfinansowaniem środkami UE, w ramach RPO W na lata 2007 - 2013 polega na przeprowadzeniu prac związanych z kompleksową termomodernizacją obiektu, będącego siedzibą tej placówki (etap 1). Wśród prac tych przewidziano m.in.: ocieplenie poddasza, stropów, tarasów, ocieplenie połaci dachowej, wymianę części poszycia dachowego, wraz z kwalifikującymi się do tego elementami więźby dachowej, montaż kolektorów słonecznych, wymianę instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. Wymienione prace zostaną przeprowadzone przez Wnioskodawcę w 2014 r., a ich łączny koszt (wraz z kosztami niezbędnej dokumentacji i nadzoru wyniesie 2.471.328,30 PLN).

Szpital prowadzi działalność gospodarczą oraz posiada status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku VAT, składa deklaracje VAT-7.

Zrealizowana przez Szpital inwestycja-termomodernizacja obiektu, będącego siedzibą tej placówki nie wygeneruje dla Wnioskodawcy bezpośrednio żadnych przychodów. Projekt ten jest realizowany z myślą o poprawie warunków przebywania na terenie szpitala, ograniczeniu negatywnego wpływu, jaki eksploatacja tego obiektu w stanie obecnym wywiera na środowisko naturalne, a także o zahamowaniu degradacji obiektu, będącej rezultatem nieszczelności dachu, czy stropów.

Wniosek o interpretację dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu w ramach działania 4.3 pod nazwą "...".

Wydatki poniesione na realizację projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT i wystawione na Szpital.

Na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 1 Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego - a wydatki poniesione w ramach projektu służyły wyłącznie wykonywaniu działalności zwolnionej z VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy - Szpitalowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca podjął decyzję o ubieganiu się o uzyskanie dofinansowania na realizacje projektu "...". Podjęte przez Szpital przedsięwzięcie, którego koszty mają być objęte współfinansowaniem środkami UE, w ramach RPO W na lata 2007 - 2013 polega na przeprowadzeniu prac związanych z kompleksową termomodernizacją obiektu, będącego siedzibą tej placówki (etap 1). Wśród prac tych przewidziano m.in.: ocieplenie poddasza, stropów, tarasów, ocieplenie połaci dachowej, wymianę części poszycia dachowego, wraz z kwalifikującymi się do tego elementami więźby dachowej, montaż kolektorów słonecznych, wymianę instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. Zrealizowana przez Szpital inwestycja-termomodernizacja obiektu, będącego siedzibą tej placówki nie wygeneruje dla Wnioskodawcy bezpośrednio żadnych przychodów. Projekt ten jest realizowany z myślą o poprawie warunków przebywania na terenie szpitala, ograniczeniu negatywnego wpływu, jaki eksploatacja tego obiektu w stanie obecnym wywiera na środowisko naturalne, a także o zahamowaniu degradacji obiektu, będącej rezultatem nieszczelności dachu, czy stropów. Wydatki poniesione na realizację projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT i wystawione na Szpital. Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, a wydatki poniesione w ramach projektu służyły wyłącznie wykonywaniu działalności zwolnionej z VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, wydatki poniesione w związku z realizacją planowanego zadania służą wyłącznie czynnościom zwolnionym z podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Reasumując, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, wydatki poniesione w związku z realizacją planowanego zadania służą wyłącznie czynnościom zwolnionym z podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zaistniałego stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty realizowanego projektu są związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie jest przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl