IPTPP1/443-349/14-4/MH - Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-349/14-4/MH Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 1 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013.

Wniosek uzupełniono w dniu 1 lipca 2014 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz skorelowanie pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Operacja będzie polegać na przygotowaniu i wydaniu Informatora promującego Gminę znajdującą się na obszarze objętym strategią rozwoju przyjętą przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania. Publikacja będzie dotyczyła historii, gospodarki, atrakcji turystycznych, przyrodniczych, zaprezentuje elementy dziedzictwa kulturowego Gminy. Dzięki takiemu ujęciu możliwe będzie kompleksowe ukazanie bogactwa i różnorodności pewnego elementu obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju, czyli obszaru administracyjnie obejmującego całą Gminę.

* Rys historyczny, pamiątki historyczne i zabytki. Ta część publikacji będzie przedstawiała dziedzictwo kulturowe Gminy, miejsca i pamiątki historyczne oraz zabytki.

* Podstawowe informacje o Gminie. W tej części publikacji będzie można zapoznać się z powierzchnią Gminy poszczególnymi miejscowościami, liczbą mieszkańców. Przedstawiona zostanie kompleksowa informacja o infrastrukturze technicznej, itp.

* Turystyka; atrakcje okolicy i propozycje aktywnego spędzania czasu, miejsca noclegowe na terenie Gminy z wyszczególnieniem gospodarstw agroturystycznych.

Merytorycznym celem publikacji stanie się zaprezentowanie turystycznych walorów Gminy, dziedzictwa kulturowego - wartości regionów. Przygotowanie tekstów, wykonanie fotografii (min. 40 sztuk), skład i przekazanie do akceptacji zamawiającego. Publikacja jest skierowana do turystów pragnących odwiedzić atrakcyjny obszar Gminy, którzy nie znają jego historii i też nie zawsze zwracają uwagę na uroki otaczającej przyrody i walory niezwykłego krajobrazu.

To właśnie dzięki tej publikacji turyści zyskają wiedzę na temat walorów Gminy podaną w atrakcyjnej i wygodnej formie, która zachęci do poznawania zasobów krainy. Publikacja przyczyni się do wzrostu wiedzy o walorach obszaru objętego LSR, co przyczyni się do zwiększenia liczby turystów odwiedzających ten obszar i w konsekwencji wpłynie na wzrost jego zamożności. Dokumentem potwierdzającym weryfikację prawidłowego i rzetelnego wykonania usługi będzie protokół odbioru publikacji. Planowany termin napisania tekstu i wydania informatora to 2014 rok.

Koszty ujęte we wniosku o dofinansowanie operacji są kosztami niezbędnymi do osiągnięcia celu. Profesjonalnie przygotowana publikacja pod względem edytorskim, wysokogatunkowy papier, duża ilość zdjęć, poręczny rodzaj oprawy, skierowana do coraz bardziej wymagającego turysty powoduje stosunkowo wysoki koszt realizacji operacji. Publikacja przyczyni się do wzrostu wiedzy o walorach obszaru objętego LSR, co przyczyni się do zwiększenia liczby turystów odwiedzających ten obszar i w konsekwencji wpłynie na wzrost jego zamożności.

Promocja projektu: podczas gminnych imprez promocyjnych będzie przedstawiana informacja o projekcie, a publikacja będzie stanowić nagrody podczas wszelkich konkursów adresowanych do dzieci i młodzieży. Publikacja będzie promować Gminę i okolicę na Sejmikach.

Zakładane efekty rzeczowe operacji:

* wskaźniki produktu: wydanie informatora, liczba egzemplarzy publikacji 1000 szt.;

* sposób mierzenia wskaźnika: protokół odbioru publikacji, faktura wystawiona przez wykonawcę;

* wskaźniki rezultatu: 500 osób, które otrzymają po jednym egzemplarzu publikacji, wzrost wiedzy o walorach obszaru objętego LSR, zwiększenie liczby turystów odwiedzających ten obszar co w konsekwencji wpłynie na wzrost jego zamożności, promocja walorów przyrodniczo-turystycznych Gminy, Powiatu i Województwa.

Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Operacja pn. "...." będzie realizowana w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013, termin zakończenia operacji to grudzień 2014 r.

Faktura dokumentująca poniesienie wydatków w związku z realizacją operacji pn. "..." będzie wystawiona na Towarzystwo. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej operacji tj. "..." służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wydatki związane z realizacją operacji będą służyły wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo Wnioskodawca podaje, że działa w formie prawnej Stowarzyszenia. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizację celów statutowych realizuje nieodpłatnie. Efekt realizowanego projektu tj. "..." służy wyłącznie promocji Gminy, będzie nieodpłatnie rozprowadzany podczas imprez promocyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Towarzystwo ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w ramach realizowanego w roku 2014 działania: 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi na podstawie zawartej umowy przyznania pomocy zawartej z Samorządem Województwa a Towarzystwem.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Operacja pn. "..." będzie realizowana w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013, termin zakończenia operacji to grudzień 2014 r.

Faktura dokumentująca poniesienie wydatków w związku z realizacją operacji pn. "..." będzie wystawiona na Towarzystwo. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej operacji tj. "..." służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatku od towarów i usług.

Wszystkie wymienione wyżej, nabywane w roku 2014 towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Są one nabywane w ramach realizowanego projektu i na potrzeby projektu, czyli na "Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju" w ramach osi 4 Leader PROW 2007-2013. W związku z powyższym Towarzystwo nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, dlatego też jest on kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanego działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Wnioskodawca wyjaśnia, że na pytanie 4 wezwania odpowiedział, że nabywane towary i usługi związane z realizacją operacji służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatku od towarów i usług, z tej przyczyny, że towary i usługi zostaną wykorzystane na wydanie publikacji "...", która będzie służyć promocji terenów Gminy, będzie rozdawana nieodpłatnie przez Stowarzyszenie nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Operacja pn. "..." będzie realizowana w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013, termin zakończenia operacji to grudzień 2014 r. Operacja będzie polegać na przygotowaniu i wydaniu Informatora promującego Gminę, znajdującą się na obszarze objętym strategią Rozwoju przyjętą przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania. Publikacja będzie dotyczyła historii, gospodarki, atrakcji turystycznych, przyrodniczych, zaprezentuje elementy dziedzictwa kulturowego Gminy. Dzięki takiemu ujęciu możliwe będzie kompleksowe ukazanie bogactwa i różnorodności pewnego elementu obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju, czyli obszaru administracyjnie obejmującego całą Gminę. Merytorycznym celem publikacji stanie się zaprezentowanie turystycznych walorów Gminy, dziedzictwa kulturowego - wartości regionów. Przygotowanie tekstów, wykonanie fotografii (min. 40 sztuk), skład i przekazanie do akceptacji zamawiającego. Publikacja jest skierowana do turystów pragnących odwiedzić atrakcyjny obszar Gminy, którzy nie znają jego historii i też nie zawsze zwracają uwagę na uroki otaczającej przyrody i walory niezwykłego krajobrazu. Publikacja przyczyni się do wzrostu wiedzy o walorach obszaru objętego LSR, co przyczyni się do zwiększenia liczby turystów odwiedzających ten obszar i w konsekwencji wpłynie na wzrost jego zamożności. Promocja projektu: podczas gminnych imprez promocyjnych będzie przedstawiana informacja o projekcie, a publikacja będzie stanowić nagrody podczas wszelkich konkursów adresowanych do dzieci i młodzieży. Publikacja będzie promować Gminę i okolicę na Sejmikach. Faktura dokumentująca poniesienie wydatków w związku z realizacją operacji będzie wystawiona na Zainteresowanego. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej operacji służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej operacji służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ jak wskazał Zainteresowany, nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej operacji służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl