IPTPP1/443-347/12-4/MG - Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw oraz organizowania balów okolicznościowych dla dzieci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-347/12-4/MG Określenie stawki VAT właściwej dla sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw oraz organizowania balów okolicznościowych dla dzieci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 5 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla:

* sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw - jest prawidłowe,

* organizowania balów okolicznościowych dla dzieci na sali zabaw-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla:

* sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw,

* organizowania balów okolicznościowych dla dzieci na sali zabaw.

Pismem z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 5 lipca 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Od 2011 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania sali zabaw przeznaczonej dla dzieci w wieku od 2 do 12 lat, wyposażonej w sprzęt typu:

* konstrukcja sprawnościowo - ruchowa z przeszkodami i zjeżdżalniami do basenu z piłeczkami,

* labirynty,

* trampoliny,

* zabawki,

* gry zręcznościowe, itp.

Wg wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej, usługi te należą wg PKD z 2007 r. do grupy 93.21.Z - działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki oraz 93.29.Z - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, które odpowiadają w klasyfikacji PKD 2004 grupowaniu 92.33.Z i 92.34.Z. Przedmiotowe usługi rozliczane są poprzez wykupienie biletu wstępu na określony czas, np. na 1 godzinę.

Ww. usługi, dla celów podatku od towarów i usług w oparciu o PKWiU z 1997 r., zostały sklasyfikowane jako 92.33 - usługi świadczone przez wesołe miasteczka i parki rozrywki.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Klasyfikacja statystyczna będąca przedmiotem wniosku to 93.29.19.0 - pozostałe usługi związane z rekreacją (wyłącznie w zakresie wstępu), organizowanie balów okolicznościowych dla dzieci.

W załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 186 bez względu na symbol PKWiU wymieniono pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu, które są opodatkowane stawką VAT 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy za bilety wstępu na salę zabaw prawidłowa jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawczyni czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej powinny być opodatkowane stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla sprzedaży biletów wstępu na salę zabaw,

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku dla organizowania balów okolicznościowych dla dzieci na sali zabaw.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 183, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Natomiast pod poz. 186 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Z powyższych przepisów wynika, iż stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Obowiązujący od 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje, iż:

1.

Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2.

Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3.

Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Zatem z ww. przepisów rozporządzenia Rady wynika, że świadczenie usług wstępu, których podstawową cechą jest przyznanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę obejmuje prawo wstępu na spektakle, występy cyrkowe, koncerty, wystawy, mecze, zawody, konferencje, seminaria.

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy nie definiuje się pojęcia "wstępu". W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć "możliwość wejścia gdzieś", co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2011 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania sali zabaw przeznaczonej dla dzieci w wieku od 2 do 12 lat, wyposażonej w sprzęt typu:

* konstrukcja sprawnościowo - ruchowa z przeszkodami i zjeżdżalniami do basenu z piłeczkami,

* labirynty,

* trampoliny,

* zabawki,

* gry zręcznościowe, itp.

Wg wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej usługi te należą wg PKD z 2007 r. do grupy 93.21.Z - działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki oraz 93.29.Z - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, które odpowiadają w klasyfikacji PKD 2004 grupowaniu 92.33.Z i 92.34.Z. Przedmiotowe usługi rozliczane są poprzez wykupienie biletu wstępu na określony czas, np. na 1 godzinę. Ww. usługi dla celów podatku od towarów i usług, w oparciu o PKWiU z 1997 r. zostały sklasyfikowane jako 92.33 - usługi świadczone przez wesołe miasteczka i parki rozrywki. Klasyfikacja statystyczna będąca przedmiotem wniosku to 93.29.19.0 - pozostałe usługi związane z rekreacją (wyłącznie w zakresie wstępu), organizowanie balów okolicznościowych dla dzieci.

Za usługi związane ze wstępem, o których mowa w poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług można uznać wyłącznie udostępnianie wejścia, na podstawie nabytych biletów wstępu, dzieciom korzystającym z atrakcji oferowanych przez salę zabaw, takich jak: konstrukcja sprawnościowo - ruchowa z przeszkodami i zjeżdżalniami do basenu z piłeczkami, labirynty, trampoliny, zabawki, gry zręcznościowe, itp.

Natomiast w sytuacji, gdy sala zabaw stanowi jeden z elementów usługi polegającej na zorganizowaniu balów okolicznościowych dla dzieci, na które składają inne czynności wykonywane przez Zainteresowaną, nie można twierdzić, iż Wnioskodawczyni nadal świadczy usługę związaną z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu. Bowiem w takiej sytuacji przedmiotem świadczenia nie jest sam wstęp na salę zabaw i możliwość korzystania z jej wyposażenia, ale całościowa usługa organizacji balu okolicznościowego.

W związku z powyższym opłata pobierana przez Zainteresowaną za udostępnianie sali może być uznana za "opłatę za wstęp", jednakże wyłącznie pod warunkiem, iż jest związana ze wstępem, a nie udziałem w zorganizowanym balu okolicznościowym, w ramach którego jest udostępniana przedmiotowa sala.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż świadczone usługi, sklasyfikowane jak wskazała Wnioskodawczyni do grupowania o symbolu PKWiU 93.29.19.0, podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku od towarów i usług, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 183 lub 186 załącznika nr 3 do ustawy, o ile są usługami wyłącznie w zakresie wstępu do sali zabaw.

Natomiast opłat wnoszonych za całościowe zorganizowanie balu okolicznościowego nie należy utożsamiać z opłatami wnoszonymi za sam wstęp na salę zabaw. Z tych względów opłaty za organizowanie balów okolicznościowych w zakresie skorzystania z sali zabaw nie mogą być uznane za opłaty za wstęp. Zatem Zainteresowanej w zakresie organizowania balów okolicznościowych nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług na mocy poz. 183 lub poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.

Ww. poz. 183 oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy nie obejmują swoim zakresem udostępnienia sali zabaw na zorganizowanie imprezy okolicznościowej. W konsekwencji Wnioskodawczyni winna opodatkować przedmiotowe usługi organizacji balów okolicznościowych podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, z uwagi na fakt, iż art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 183 oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanej sprawie.

Reasumując, bilety wstępu na salę zabaw podlegają opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 183 lub 186 załącznika nr 3 do ustawy, o ile dotyczą wyłącznie wstępu do tej sali. Organizowanie balów okolicznościowych nie korzysta z opodatkowania preferencyjna stawką podatku VAT, na podstawie ww. przepisu, lecz podlega opodatkowaniu stawką podstawową, o której mowa w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl