IPTPP1/443-344/14-2/MH - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-344/14-2/MH Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Politechnika jest publiczną szkołą wyższą działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Politechnika realizuje projekt pn. "...".

W ramach projektu przewidziane jest stworzenie 4 stanowisk pomiarowych w Pracowni Podstaw Metrologii:

1. Stanowisko do pomiarów wymiarów zewnętrznych, wewnętrznych i mieszanych;

2. Stanowisko do pomiarów kątów, pochyleń i stożków;

3. Stanowisko do pomiarów gwintów;

4. Stanowisko do pomiarów kół zębatych.

Wyposażenie umożliwi przeprowadzanie ze studentami dwunastu ćwiczeń z podstaw metrologii. Każdy z systemów pomiarowych poszczególnych stanowisk wyposażony będzie w zestaw komputerowy z oprogramowaniem umożliwiającym akwizycję danych pomiarowych. Ponadto do pracowni Komputerowych Pomiarów Wielkości Geometrycznych przewiduje się zakup i instalację nowoczesnego dwuwiązkowego spektrometru optycznego (UV-VIS) z funkcją pomiarów reflektancyjnych (odbiciowych) do pomiarów i analizy współczynników transmisji i odbicia światła padającego na próbkę umożliwiającego podstawową charakteryzację cieczy i ciał stałych (badanie właściwości optycznych, elektronowych i strukturalnych).

Politechnika jest jedyną techniczną uczelnią publiczną w regionie prowadzącą badania naukowe z zakresu metrologii. Przedmiotowa inwestycja jest niezbędna do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania laboratoriów zajmujących się szeroko rozumianą metrologią i miernictwem. Jako uczelnia kształcąca inżynierów powinna posiadać odpowiednio rozwiniętą bazę laboratoryjną. Wyposażenie stanowisk w systemy pomiarowe składające się z nowoczesnych przyrządów pomiarowych, umożliwiających akwizycję danych zapewni studentom nabycie nowych umiejętności i doświadczenia, co zapewni przyszłym inżynierom odpowiedzialnym za sterowanie procesami produkcyjnymi podejmowanie trafnych decyzji dotyczących działań korygujących wady nadzorowanego procesu.

Umiejętności działania na zaawansowanej aparaturze oraz wiedza z tej dziedziny wpłyną na jakość praktycznego wymiaru kształcenia studentów co zwiększy ich szanse na rynku pracy. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na rozwój kadry naukowo-dydaktycznej, rozszerzenie zakresu międzynarodowej współpracy i wymiany doświadczeń. Umożliwi też stworzenie zaplecza rozwojowo-naukowego do zacieśnienia współpracy z podmiotami gospodarczymi województwa, kraju i Europy. Zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju oraz programem rozwoju Politechniki modernizowane laboratoria muszą nadążać i współdziałać z pozostałymi szybko rozwijającymi się pracowniami uczelni, rozwijanymi i doposażonymi z innych przyznanych środków.

Celem Projektu jest:

* wzmocnienie potencjału badawczego Politechniki,

* zwiększenie możliwości współpracy Politechniki z jednostkami gospodarczymi w zakresie badań i rozwoju,

* polepszenie warunków edukacyjnych Politechniki w celu intensyfikacji kształtowania postaw innowacyjnych wśród studentów.

Celem generalnym RPO W jest "...". Projekt mający na celu wsparcie działalności dydaktycznej i badawczej uczelni doskonale wpisuje się w cel generalny RPO W. Cel szczegółowy 2 RPO W, będący jednocześnie celem głównym Osi priorytetowej 2: "...".

Jednym z celów osi priorytetowej 2 są: "..." oraz "...". Warunkiem skutecznych i efektywnych powiązań pomiędzy techniczną uczelnią wyższą jako instytucją badawczą i dydaktyczną działającą na rzecz innowacyjności z jednostkami gospodarczymi jest między innymi jej nowoczesne i adekwatne do stawianych jej zadań wyposażenie techniczne. Nowoczesne wyposażenie, które zastąpi wysłużony, nieefektywny, często niesprawny i nieekologiczny sprzęt używany przez beneficjenta w tej chwili, poprawi w sposób oczywisty wizerunek regionu i jego potencjału gospodarczego. Beneficjent jako jedyna wyższa publiczna uczelnia techniczna w regionie jest przecież jego najlepszą wizytówką w tym obszarze. Korzyści wynikające z poprawy wizerunku są tutaj nie do przecenienia.

Cel realizacji przedmiotowego Projektu jest więc w pełni zbieżny z celami szczegółowymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPOW) w ramach Osi Priorytetowej 2 "...", Działanie 2.1 "...", poprzez realizację działań mających na celu wzmocnienie potencjału badawczego beneficjenta i kreowanie pozytywnego wizerunku gospodarki i edukacji województwa.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu są wystawiane na Politechnikę jako beneficjenta projektu. Uczelnia zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji ww. projektu nie przewiduje wykorzystania zakupionej aparatury do wykonywania usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, a jedynie do celów statutowych i dydaktycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach zakupów to warów i usług dokonywanych w projekcie "..." przysługuje Uczelni prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizowanego projektu "...", Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji ww. projektu nie przewiduje się wykorzystania zakupionej aparatury do wykonywania usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, a jedynie do celów statutowych i dydaktycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Politechnika realizuje projekt pn. "...".

W ramach projektu przewidziane jest stworzenie 4 stanowisk pomiarowych w Pracowni Podstaw Metrologii:

1. Stanowisko do pomiarów wymiarów zewnętrznych, wewnętrznych i mieszanych;

2. Stanowisko do pomiarów kątów, pochyleń i stożków;

3. Stanowisko do pomiarów gwintów;

4. Stanowisko do pomiarów kół zębatych.

Wyposażenie umożliwi przeprowadzanie ze studentami dwunastu ćwiczeń z podstaw metrologii. Każdy z systemów pomiarowych poszczególnych stanowisk wyposażony będzie w zestaw komputerowy z oprogramowaniem umożliwiającym akwizycję danych pomiarowych. Ponadto do pracowni Komputerowych Pomiarów Wielkości Geometrycznych przewiduje się zakup i instalację nowoczesnego dwuwiązkowego spektrometru optycznego (UV-VIS) z funkcją pomiarów reflektancyjnych (odbiciowych) do pomiarów i analizy współczynników transmisji i odbicia światła padającego na próbkę umożliwiającego podstawową charakteryzację cieczy i ciał stałych (badanie właściwości optycznych, elektronowych i strukturalnych). Przedmiotowa inwestycja jest niezbędna do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania laboratoriów zajmujących się szeroko rozumianą metrologią i miernictwem. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na rozwój kadry naukowo-dydaktycznej, rozszerzenie zakresu międzynarodowej współpracy i wymiany doświadczeń. Umożliwi też stworzenie zaplecza rozwojowo-naukowego do zacieśnienia współpracy z podmiotami gospodarczymi województwa, kraju i Europy. Zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju oraz programem rozwoju Politechniki modernizowane laboratoria muszą nadążać i współdziałać z pozostałymi szybko rozwijającymi się pracowniami uczelni, rozwijanymi i doposażonymi z innych przyznanych środków.

Celem Projektu jest:

* wzmocnienie potencjału badawczego Politechniki,

* zwiększenie możliwości współpracy Politechniki z jednostkami gospodarczymi w zakresie badań i rozwoju,

* polepszenie warunków edukacyjnych Politechniki w celu intensyfikacji kształtowania postaw innowacyjnych wśród studentów.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu są wystawiane na Politechnikę jako beneficjenta projektu. Uczelnia zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji ww. projektu nie przewiduje wykorzystania zakupionej aparatury do wykonywania usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, a jedynie do celów statutowych i dydaktycznych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, Uczelnia zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji ww. projektu nie przewiduje wykorzystania zakupionej aparatury do wykonywania usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, Uczelnia zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji ww. projektu nie przewiduje wykorzystania zakupionej aparatury do wykonywania usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl