IPTPP1/443-342/11-4/IG - Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-342/11-4/IG Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Transportu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, przy zakupie towarów i usług w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, przy zakupie towarów i usług w ramach projektu "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (Beneficjent Projektu) planuje zrealizować projekt pn. "...", współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

W zakres rzeczowy projektu wchodzi:

1.

Budowa bus - pasów w ciągu ulicy........na odcinku od...do.....wraz z budową obiektu mostowego;

2.

Budowa bus - pasów w ciągu ulicy.....na odcinku od.....do.........;

3.

Umożliwienie przejazdu autobusów komunikacji miejskiej poprzez dostosowanie wiaduktu w ciągu ul............oraz przebudowę skrzyżowania ul.........;

4.

Budowa pętli autobusowej i parkingu przesiadkowego w rejonie ul..... wraz z budową nowego połączenia ul......, bus - pasów i ścieżki rowerowej;

5.

Budowa bus - pasa w ciągu ulic.... (na odcinku od ul.....do....);

6.

Budowa pętli autobusowej wraz z parkingiem przesiadkowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz budową pętli manewrowej dla autobusów komunikacji miejskiej przy ul.....;

7.

Wprowadzenie Systemu Karty Miejskiej (KM).

Miasto (Beneficjent Projektu) zamierza upoważnić gminne jednostki budżetowe do ponoszenia w jego imieniu, wszelkich wydatków związanych z przygotowaniem i realizacją projektu.

Zarząd Transportu Miejskiego realizować będzie zadanie nr 7, natomiast pozostałe zadania z Miejskim Zarządem Dróg, na podstawie Porozumienia między tymi jednostkami, w sprawie wspólnej realizacji ww. zadań inwestycyjnych.

Zakres prac wykonywanych przez Zarząd Transportu Miejskiego to budowa pętli autobusowych, parkingów przesiadkowych i bus - pasów. Pozostałe roboty będą wykonywane przez Miejski Zarząd Dróg.

Wnioskodawca świadczy usługi, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu VAT (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej) oraz zakupuje usługi przewozowe od przewoźnika. Jednostka budżetowa ZTM jest zarejestrowana jako podatnik VAT od 1 stycznia 2008 r.

W trakcie realizacji projektu ZTM będzie dokonywał zakupów towarów i usług w ramach upoważnienia nadanego przez Prezydenta Miasta, m.in. usługi na pełnienie funkcji inżyniera projektu, wykonywanie projektów i robót budowlanych. Powstałe pętle autobusowe, pętle manewrowe, bus - pasy powinny mieć wymierny wpływ na podniesienie jakości świadczonych usług komunikacyjnych, a co za tym idzie liczba pasażerów korzystających z lokalnego transportu będzie większa. Dzięki temu powinny również ulec zwiększeniu przychody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Pętle autobusowe i parkingi przesiadkowe będą wykorzystywane wyłącznie przez autobusy komunikacji miejskiej, które dostarczają przychody opodatkowane podatkiem VAT, natomiast bus - pasy będą wykorzystywane także przez autobusy innych przewoźników.

Projekt będzie realizowany do 2013 r. i w tym czasie jednostka budżetowa (ZTM) cały czas będzie prowadzić sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT oraz będzie dokonywała zakupu usług przewozowych od przewoźnika.

Wszystkie zakupy towarów i usług nabywanych w ramach projektu "..." na zadanie Wprowadzenie Systemu Karty Miejskiej (KM) będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zarząd Transportu Miejskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji w ramach projektu "..." (planowanych wydatków), istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb projektu, w części realizowanej przez ZTM (budowa pętli autobusowych, budowa przystanków przesiadkowych, budowa bus - pasów).

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz zapotrzebowanie na usługi, które są i będą świadczone przez jednostkę budżetową - Zarząd Transportu Miejskiego, pewne jest, że ZTM osiąga i będzie osiągał przychody w przyszłości.

W związku z powyższym w świetle aktualnego i przyszłego stanu jaki będzie miał miejsce, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb projektu, w części realizowanej przez ZTM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miasto planuje zrealizować projekt pn. "..." współfinansowany ze środków dostępnych w ramach Programu Rozwoju Polski Wschodniej pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Miasto zamierza upoważnić gminne jednostki budżetowe do ponoszenia w jego imieniu, wszelkich wydatków związanych z przygotowaniem i realizacją projektu. Zarząd Transportu Miejskiego realizować będzie zadanie Wprowadzenie Systemu Karty Miejskiej (KM). Zakres prac wykonywanych przez Zarząd Transportu Miejskiego to budowa pętli autobusowych, parkingów przesiadkowych i bus - pasów. Pozostałe roboty będą wykonywane przez Miejski Zarząd Dróg.

Wnioskodawca świadczy usługi, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu VAT (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej) oraz zakupuje usługi przewozowe od przewoźnika. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT od 1 stycznia 2008 r.

W trakcie realizacji projektu ZTM będzie dokonywał zakupów towarów i usług w ramach upoważnienia nadanego przez Prezydenta Miasta, m.in. usługi na pełnienie funkcji inżyniera projektu, wykonywanie projektów i robót budowlanych. Powstałe pętle autobusowe, pętle manewrowe, bus - pasy powinny mieć wymierny wpływ na podniesienie jakości świadczonych usług komunikacyjnych, a co za tym idzie liczba pasażerów korzystających z lokalnego transportu będzie większa. Dzięki temu powinny również ulec zwiększeniu przychody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Pętle autobusowe i parkingi przesiadkowe będą wykorzystywane wyłącznie przez autobusy komunikacji miejskiej, które dostarczają przychody opodatkowane podatkiem VAT, natomiast bus - pasy będą wykorzystywane także przez autobusy innych przewoźników. Projekt będzie realizowany do 2013 r. i w tym czasie Wnioskodawca cały czas będzie prowadzić sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT oraz będzie dokonywała zakupu usług przewozowych od przewoźnika. Wszystkie zakupy towarów i usług nabywanych w ramach projektu na ww. zadanie będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane przez Zainteresowanego w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z czym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z przedmiotowym zadaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Zainteresowany będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania Wprowadzenie Systemu Karty Miejskiej (KM), ponieważ przedmiotowe wydatki będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Spółka będzie miała prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o opisane zdarzenie przyszłe i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25 366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl