IPTPP1/443-337/11-4/JM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-337/11-4/JM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko x przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. "" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. "".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) w zakresie przedmiotu wniosku oraz doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X jako państwowa organizacja nieposiadająca osobowości prawnej, reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia i działają w oparciu o ustawę o lasach (Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.).

X w ramach swojej działalności podstawowej zajmuje się również ochroną przyrody. Na gruntach należących do x najcenniejszym obiektem przyrodniczym jest, który wymaga prac ochronnych. Organem właściwym do sprawowania nadzoru i ustalania działań ochronnych dla ww. pomnika przyrody jest Gmina, która w 2010 r. zwróciła się do x z prośbą o pomoc w sfinansowaniu prac ochronnych. W związku z tym pomiędzy x a Gminą zostało spisane porozumienie z dnia 18 listopada 2010 r., z którego wynika, że x nie posiadając własnych środków na sfinansowanie ww. prac, ubiegać się będzie o dotację na ten cel w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. X w dniu 25 marca 2011 r. zawarło umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinasowanie w formie dotacji na realizację przedsięwzięcia "". Wykonywane czynności to zabiegi pielęgnacyjne na dębie (cięcia korygująco - pielęgnacyjne i sanitarne oraz podwiązanie linowe metodą alpinistyczną), wykonanie i montaż konstrukcji z betonu zbrojeniowego oraz konstrukcji stalowych tj. podpór i wzmocnień linowych istniejących podpór, modernizacja instalacji odgromowej.

Zgodnie z zapisami ww. umowy naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem przedsięwzięcia pod warunkiem, że zgodnie z odrębnymi przepisami Dotowanemu nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia.

X prowadzi w myśl art. 8 ustawy o lasach, gospodarkę leśną według następujących zasad:

1.

powszechnej ochrony lasów,

2.

trwałości utrzymania lasów,

3.

ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasu,

4.

powiększenia zasobów leśnych.

Wymienione w pkt 3 funkcje lasu to: funkcje społeczne, ekologiczne i ekonomiczne.

W szerokim zakresie działalności obejmującej spełnianie przez lasy funkcji ekologicznej mieści się m.in. przedsięwzięcie ratowania drzewa rosnącego na gruntach x realizowane głównie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (95 % dofinansowania i 5 % środki x).

X jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Efekty przedsięwzięcia będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów i usług są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na x. X nie będzie rozliczało nakładów z Gminą.

X informuje również, że zapis zawarty we wniosku poz. 68 cyt. "...naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem przedsięwzięcia pod warunkiem, że zgodnie z odrębnymi przepisami Dotowanemu nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia" nie jest stanowiskiem Wnioskodawcy a tylko zacytowanym zapisem umowy zawartej pomiędzy x a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy x ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT za realizację ww. przedsięwzięcia, mimo że organem sprawującym nadzór nad wspomnianym pomnikiem przyrody jest Gmina.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego mimo, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do ochrony i zachowania pomnika przyrody, nad którym nadzór ma obowiązek sprawować Gmina. Jednak celem działalności x jest m.in. ochrona przyrody, jest jednym z najsłynniejszych polskich pomników przyrody i niewykonanie tych prac spowoduje nieodwracalne zmiany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W świetle ww. przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.

Na podstawie art. 32 ust. 1 tej ustawy Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. W skład Lasów Państwowych wchodzą nadleśnictwa (art. 32 ust. 2 pkt 3 tej ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 50 ww. ustawy Lasy Państwowe prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają koszty działalności z własnych przychodów.

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że x w ramach swojej działalności podstawowej zajmuje się ochroną przyrody. Na gruntach należących do x najcenniejszym obiektem przyrodniczym jest, który wymaga prac ochronnych. Organem właściwym do sprawowania nadzoru i ustalania działań ochronnych dla ww. pomnika przyrody jest Gmina, która w 2010 r. zwróciła się do x z prośbą o pomoc w sfinansowaniu prac ochronnych. W związku z tym pomiędzy x a Gminą zostało spisane porozumienie z dnia 18 listopada 2010 r., z którego wynika, że x nie posiadając własnych środków na sfinansowanie ww. prac, ubiegać się będzie o dotację na ten cel w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. X w dniu 25 marca 2011 r. zawarło umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinasowanie w formie dotacji na realizację przedsięwzięcia "". Wykonywane czynności to zabiegi pielęgnacyjne na dębie (cięcia korygująco - pielęgnacyjne i sanitarne oraz podwiązanie linowe metodą alpinistyczną), wykonanie i montaż konstrukcji z betonu zbrojeniowego oraz konstrukcji stalowych tj. podpór i wzmocnień linowych istniejących podpór, modernizacja instalacji odgromowej. Zgodnie z zapisami ww. umowy naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem przedsięwzięcia pod warunkiem, że zgodnie z odrębnymi przepisami Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia. Efekty przedsięwzięcia będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów i usług są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy iż nie zostanie w przedmiotowej sprawie spełniona przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Reasumując Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia "", gdyż efekty przedsięwzięcia - jak wskazał Wnioskodawca - będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zaistniałego stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty przedsięwzięcia będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl