IPTPP1/443-316/13-2/IG
Pismo z dnia 28 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-316/13-2/IG
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem projektu jest organizacja Festiwalu - przedsięwzięcia związanego z marketingiem regionalnym (wydarzenia o charakterze ponadregionalnym).
Obszar oddziaływania projektu ma charakter ponadlokalny, oddziałując pozytywnie zarówno na miasto, jak i całe województwo. Festiwal, zarówno ze względu na charakter podejmowanych przedsięwzięć, jak i uczestników ma zasięg ogólnopolski (z komponentem międzynarodowym). Przedsięwzięcie jest działaniem miasta, przewidzianym do realizacji w dokumentach strategicznych. Ma ono charakter kompleksowy, a jego przedmiotem jest realizacja w ramach projektu jako narzędzia, które wyróżni region A, ale i B, promując związek z regionem wielkich polskich twórców.
Głównym celem projektu Miasta jest budowanie i promocja marki regionalnej, artystycznego krajobrazu województwa. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez realizację działań przewidzianych w projekcie.
Celem przedsięwzięcia jest ponadto:
* wpisanie w artystyczny wizerunek województwa pochodzących z... postaci,
* prezentacja i promocja twórczości w regionie i w Polsce,
* budowanie tożsamości lokalnej i związku z "małą" ojczyzną w oparciu o ważny element kultury regionu,
* promocja miasta w regionie i poza nim.
Ogólnopolski Festiwal jest najważniejszym wydarzeniem kulturalnym, na które składa się cykl przedsięwzięć promujących twórczość.
Festiwal z każdą edycją prezentuje nowe oblicze swojego "open" - otwartości na formę, interpretacje, granice.
Podczas trwania festiwalu, Miasto zamienia się w wielką scenę teatralną - prezentowane są spektakle, organizowane warsztaty, seminaria poświęcone twórczości. Bardzo ważny jest też film - hołd dla..., oraz poezja, zwłaszcza młodych, której patronuje.... Miejskie kina i galerie prezentują nie tylko twórczość słynnych, ale też sztukę, która czerpie z tego bogactwa - organizowany jest ogólnopolski konkurs debiutów poetyckich, prezentowane są wystawy grafiki, malarstwa, plakatu.
Festiwal, odbędzie się w pierwszej połowie października 2014 r.
Działania przewidziane w ramach zadania:
Wydarzenia festiwalu
Widowisko plenerowe
Widowisko artystyczne
Międzynarodowy Konkurs Poetycki
Akademia filmu - konkurs na etiudę filmową zakończony warsztatami filmowymi
Panel tłumaczy
Seminarium "..."
Gra miejska
Mural.
Mapping 3D
Plener rzeźbiarski inspirowany twórczością.
Promocja
Realizacja wydarzenia pozwoli wykorzystać wyśmienitą artystyczną markę - i twórczość w budowaniu wizerunku regionu, a także przyczyni się do poprawy atrakcyjności miasta. Znaczenie festiwalu wyraża się w unikatowości jego przekazu. Miejsce też jest szczególne - w Mieście urodzili się i dorastali słynni twórcy. To miejsce jest źródłem - talentu, inspiracji, wielkości. To z kolei wyróżnia nasz region na tle kraju i umacnia pozycję na kulturowej mapie Polski.
Gmina Miasto jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez Gminę Miasto w związku z realizacją projektu "..." nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Zadania realizowane w ramach projektu objęte wnioskiem o dofinansowanie nie będą generowały dochodu.
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy zostanie wykorzystana jako załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu pod nazwą "...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Działanie III.2.: Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina Miasto ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu "...".
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miasto jest podatnikiem VAT, lecz w ramach wnioskowanych do dofinansowania środków nie można obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), art. 86 ust. 1 "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT będzie realizować projekt pn. "...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej III Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Działanie III.2. Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw. Głównym celem projektu Wnioskodawcy jest budowanie i promocja marki regionalnej, artystycznego krajobrazu województwa. Ogólnopolski Festiwal jest najważniejszym wydarzeniem kulturalnym, na które składa się cykl przedsięwzięć promujących twórczość. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Zadania realizowane w ramach projektu objęte wnioskiem o dofinansowanie nie będą generowały dochodu.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Powyższe wynika z faktu, że nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "...", ponieważ realizowany projekt nie będzie służył Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tekst jedn.: Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011 r. Nr 77, poz. 1054.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.