IPTPP1/443-315/13-4/IG - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację swoich zadań statutowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-315/13-4/IG Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację swoich zadań statutowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację zadań statutowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację zadań statutowych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Rozwoju Gminy powołano w roku 2012. Celami Stowarzyszenia jest wszechstronna działalność wspomagająca rozwój Gminy i regionu w tym:

1.

działalność edukacyjna, kulturalna i wychowawcza,

2.

działalność na rzecz integracji społecznej mieszkańców gminy,

3.

aktywizacja zawodowa osób młodych oraz bezrobotnych,

4.

działalność wspomagająca lokalny rozwój gospodarczy, w tym przede wszystkim rozwój przedsiębiorczości,

5.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych,

6.

promocja zdrowia w tym propagowanie zdrowego trybu życia,

7.

promocja różnych form amatorskiej aktywności sportowej,

8.

działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego, w tym edukacja ekologiczna,

9.

propagowanie wiedzy historycznej, w tym ochrona miejsc pamięci i kultury.

10.

aktywizacja obywatelska społeczeństwa Gminy i regionu.

Źródłami finansowania działalności stowarzyszenia są:

* składki członkowskie,

* darowizny, zapisy, spadki,

* dotacje,

* wpływy z działalności statutowej,

* wpływy z ofiarności publicznej.

Realizując zadania nakreślone statutem Stowarzyszenie planuje zrealizować w najbliższym czasie następujące zadania:

* projekt mapy turystycznej obszaru Gminy,

* warsztaty i przegląd zespołów ludowych z terenu Gminy.

W ramach realizacji tych projektów zostaną poniesione wydatki na zakup między innymi:

* usług kartograficznych,

* usług drukarskich,

* gablot wystawienniczych,

* nagród rzeczowych dla uczestników warsztatów i przeglądu zespołów ludowych.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, z której wynikałby obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

W związku z tym Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wydatki poniesione na realizację zadań statutowych, w tym na:

* warsztaty i przegląd zespołów ludowych,

* projekt mapy turystycznej.

będą miały związek z czynnościami zwolnionymi od podatku.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach wymienionych zadań wystawiane będą na Stowarzyszenie Rozwoju Gminy.

Planowane zadania realizowane będą w ramach środków poakcesyjnych tj. działanie 413 pn. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na lata 2007-2013" w okresie do końca roku 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Rozwoju Gminy ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację swoich zadań statutowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów prawa, Zainteresowany nie może otrzymać zwrotu podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie Rozwoju Gminy nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników.

Zakupy dokonywane dla celów realizacji zadań statutowych nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej z której wynikałby obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celami Stowarzyszenia jest wszechstronna działalność wspomagająca rozwój Gminy i regionu.

Realizując zadania nakreślone statutem Stowarzyszenie planuje zrealizować w najbliższym czasie następujące zadania:

* projekt mapy turystycznej obszaru Gminy,

* warsztaty i przegląd zespołów ludowych z terenu Gminy.

W ramach realizacji tych projektów zostaną poniesione wydatki na zakup między innymi:

* usług kartograficznych,

* usług drukarskich,

* gablot wystawienniczych,

* nagród rzeczowych dla uczestników warsztatów i przeglądu zespołów ludowych.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, z której wynikałby obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Wydatki poniesione na realizację zadań statutowych, będą miały związek z czynnościami zwolnionymi od podatku. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach wymienionych zadań wystawiane będą na Stowarzyszenie. Planowane zadania realizowane będą w ramach środków poakcesyjnych tj. działanie 413 pn. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na lata 2007-2013" w okresie do końca roku 2013.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadań statutowych nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań statutowych. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadań statutowych w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na lata 2007-2013", ponieważ poniesione w związku z realizacją tych zadań wydatki nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych tym podatkiem, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl