IPTPP1/443-314/13-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-314/13-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy budynku usługowo-biurowego "A", budynków magazynowo - warsztatowych "E" i "F" oraz budynku usługowo-socjalno-biurowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży działki o nr ewid. nr... zabudowanej budynkiem usługowo-biurowym "A", budynkami magazynowo - warsztatowymi "E" i "F" oraz budynkiem usługowo-socjalno-biurowym.

Przedmiotowy wiosek uzupełniono pismem z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Postanowieniem z dnia 1 lipca 2011 r. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość Spółki Akcyjnej w celu likwidacji jej majątku, wyznaczając Syndykiem.... Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zakupiła w 1997 r. nieruchomość położoną..., oznaczoną numerem działki..., dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr..., zabudowaną budynkami "A, "E", "F". Przy zakupie tej nieruchomości Spółce S. A. nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (podatek VAT nie został naliczony).

Na nieruchomości oznaczonej numerem działki... znajdowały się:

* budynek usługowo-biurowy "A",

* budynki magazynowo - warsztatowe "E" i "F".

W 1999 r. budynek usługowo-biurowy "A" został zmodernizowany, a nakłady na modernizację (ulepszenie) przekroczyły około 10 - krotnie jego wartość początkową.

Budynek ten po remoncie, wykorzystywany był na biura Spółki (tekst jedn.: był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz wynajmowany (w wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług) niżej wymienionym firmom:

* umowa najmu z dnia 28 lipca 2000 r. z Sp. z o.o.,

* umowa najmu z dnia 1 października 2001 r. z s. c.,

* umowa najmu Nr.. z dnia 1 sierpnia 2000 r. z...,

* umowa najmu Nr.. z dnia 15 maja 2000 r.

Od daty pierwszego zasiedlenia budynku "A" upłynęło 12 lat.

Spółka nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku magazynowo - warsztatowego "E", w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej tego budynku. Spółka nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku magazynowo - warsztatowego "F", w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej tego budynku. Budynki magazynowo - warsztatowe "E" i "F" od daty ich zakupu (tekst jedn.: od 1997 r.) do chwili obecnej były wykorzystywane przez Spółkę na własne potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą tj. do wykonywania czynności opodatkowanych. Budynki te nie były wynajmowane podmiotom trzecim.

Na działce Nr.. Spółka wybudowała nadto i przyjęła do użytkowania w 2005 r. budynek usługowo-socjalno-biurowy. Część ww. budynku wynajmowana była firmom na podstawie umów najmu, a pozostała część wykorzystywana była na własne potrzeby (do wykonywania czynności opodatkowanych).

Pierwsze zasiedlenie części obiektu miało miejsce w 2004 r. tj. jeszcze przed oddaniem budynku do użytkowania w drodze zawarcia następujących umów najmu (których wykonywanie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług)

* umowa Nr.. z 5 kwietnia 2004 r. z firmą...,

* umowa Nr.. z dnia 17 sierpnia 2004 r. z...,

a następnie w 2005 r. i 2006 r. niżej wymienionymi firmami:

* aneks Nr 3 z dnia 31 stycznia 2005 r. do umowy Nr.. z dnia 15 maja 2000 r. z...,

* umowa Nr.. z dnia 30 czerwca 2005 r. z...,

* umowa Nr.. z dnia 25 lipca 2005 r. z...,

* umowa Nr.. z dnia 31 sierpnia 2006 r. z....

Od daty pierwszego zasiedlenia budynku usługowo - socjalno biurowego upłynęło 8 lat.

Nieruchomość oznaczona numerem działki... w planie zagospodarowania przestrzennego znajduje się na terenach oznaczonych symbolem 16 U - tereny usług użyteczności publicznej (podstawowe) zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna (uzupełniające), tereny zieleni urządzonej, parkingi, urządzenia elektroenergetyczne (towarzyszące).

W budynku usługowo-socjalno-biurowym nie wszystkie pomieszczenia były wynajmowane. Cały parter budynku był wykorzystywane na potrzeby własnej bieżącej działalności Spółki S.A. tj. mieściły się tam narzędziownia i hala aluminium, które to pomieszczenia były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (roboty budowlane). Natomiast na piętrze, gdzie znajdują się pomieszczenia biurowe oraz pomieszczenia socjalne - jadalnia i szatnia - tylko część pomieszczeń biurowych była wynajmowana. Pozostałe pomieszczenia były wykorzystywane na potrzeby własne Spółki (biura, jadalnia dla pracowników, szatnia dla pracowników) tj. wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (roboty budowlane).

Przy budowie budynku usługowo - socjalno - biurowego Spółce S. A. przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie materiałów i usług potrzebnych do budowy budynku w całości.

Spółka S. A. od czasu zakończenia budowy budynku usługowo-socjalno-biurowego nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku usługowo - socjalno - biurowego, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, równych lub przekraczających 30% wartości początkowej tego obiektu. Ewentualne wydatki dotyczyły drobnych prac konserwacyjnych i były niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.

Spółka S. A. nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku usługowo - socjalno - biurowego w wysokości równej lub przekraczającej 30% wartości początkowej tego obiektu, jednakże Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, że budynek ten - zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku - był wykorzystywany częściowo w celu wynajmowania go innym podmiotom (wymienionym we wniosku) tj. do czynności opodatkowanych, a częściowo na potrzeby własne Spółki - także do wykonywania czynności opodatkowanych tj. robót budowlanych (hala aluminium, narzędziownia, szatnia dla pracowników, jadalnia dla pracowników, biura Spółki), przez okres ponad pięciu lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż prawa własności nieruchomości położonej..., oznaczonej numerem działki..., dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr..., zabudowanej budynkami "A", "E", "F" i budynkiem usługowo - socjalno - biurowym, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż prawa własności nieruchomości położonej..., oznaczonej numerem działki..., dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr..., zabudowanej budynkami "A", "E" i "F" oraz budynkiem usługowo - socjalno - biurowym będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Pierwsze zasiedlenie budynku "A" i budynku usługowo-socjalno - biurowego miało miejsce w 2000 r. (budynek "A") i 2004 r. (budynek usługowo-socjalno - biurowy) w wykonaniu zawartych umów najmu. Najem lokali użytkowych jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, a zatem pierwsze zasiedlenie tych budynków nastąpiło w wyżej wymienionych latach. W konsekwencji, skoro od pierwszego zasiedlenia upłynęły ponad 2 lata sprzedaż budynków "A" i usługowo - socjalnych - biurowego korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Sprzedaż budynków "E" i "F" będzie natomiast zwolniona od podatku na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Przy nabyciu tych budynków upadłemu nie przysługiwało bowiem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również upadły nie dokonywał wydatków na ulepszenie tych budynków przekraczających o 30% ich wartość początkową.

Sprzedaż gruntu, na którym znajdują się ww. budynki korzysta ze zwolnienia od podatku na zasadzie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne. Wyjaśnić jednocześnie należy, iż przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m.in. rzeczy (Bednarek Małgorzata, "Mienie", "Komentarz do art. 44-553 Kodeksu cywilnego", Zakamycze 1997, komentarz do art. 45 k.c.). Rzeczy dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome (Piasecki Kazimierz, "Kodeks cywilny, Księga pierwsza. Część ogólna. Komentarz", Zakamycze 2003, komentarz do art. 45 k.c.).

Natomiast w myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, grunt oraz znajdujące się na nim nieruchomości spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 10a lit. b - stosownie do art. 43 ust. 7a - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki i budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla dostawy przedmiotowej nieruchomości zabudowanej w pierwszej kolejności należy ocenić, czy doszło do jej pierwszego zasiedlenia.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Użyte w art. 2 pkt 14 ustawy, sformułowanie w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu wskazuje na katalog czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, czyli dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, choć nie jest konieczne, aby faktycznie był naliczony podatek od tej czynności - może to być czynność zwolniona od podatku. Przy czym należy zauważyć, iż zakres czynności podlegających opodatkowaniu wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jest zbieżny z zakresem czynności podlegających opodatkowaniu wskazanych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.), zgodnie z którym, opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższego wynika, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Za oddanie do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, uznać należy nie tylko sprzedaż, ale również umowy najmu i dzierżawy. Zatem pierwszym zasiedleniem będzie także moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności opodatkowanych.

Jak wynika z opisu stanu Spółka zakupiła w 1997 r. nieruchomość oznaczoną numerem działki..., zabudowaną budynkami "A, "E", "F". Przy zakupie tej nieruchomości Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (podatek VAT nie został naliczony). W 1999 r. Wnioskodawca zmodernizował budynek usługowo-biurowy "A", przy czym nakłady na modernizacje przekroczyły 30% wartości początkowej. Po modernizacji część budynku była oddana w najem (w 2000 r. i 2001 r.), natomiast pozostała część była wykorzystywana przez Spółkę na biura (do czynności opodatkowanych).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan sprawy, należy stwierdzić, iż dostawa budynku usługowo-biurowego "A" w części oddanej w najem podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem nie zachodzą wyłączenia przedstawione w tym przepisie, tzn. dostawa ta nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tej nieruchomości upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Wnioskodawca ma prawo zrezygnować z ww. zwolnienia od podatku, pod warunkiem złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Natomiast, odnośnie pozostałej części budynku usługowo-biurowego "A", tj. nieoddanej w najem, należy stwierdzić, że jej dostawa nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż będzie ona dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Przy dostawie części budynku usługowo-biurowego "A", nieoddanej w najem, spełniony będzie jednak warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy, ponieważ przy jego nabyciu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wprawdzie Zainteresowany ponosił wydatki na ulepszenie budynku, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej, jednak po ulepszeniu Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. W sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie stosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy, określone w art. 43 ust. 7a ustawy, bowiem po ulepszeniu Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. Tym samym dostawa budynku usługowo-biurowego "A" w części niepodlegającej wynajmowi, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy.

Odnośnie budynków magazynowo - warsztatowych "E" i "F", należy stwierdzić, że Spółka zakupiła je w 1997 r. Przy zakupie tej nieruchomości Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (podatek VAT nie został naliczony). Spółka nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku magazynowo - warsztatowego "E", w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej tego budynku. Spółka nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku magazynowo - warsztatowego "F", w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej tego budynku. Budynki magazynowo - warsztatowe "E" i "F" od daty ich zakupu (tekst jedn.: od 1997 r.) do chwili obecnej były wykorzystywane przez Spółkę na własne potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą tj. do wykonywania czynności opodatkowanych. Budynki te nie były wynajmowane podmiotom trzecim.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy wskazać, iż z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nabył przedmiotowe nieruchomości w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, to nastąpiło już pierwsze zasiedlenie tej nieruchomości. Przy czym od pierwszego zasiedlenia upłyną okres dłuższy niż 2 lata, wobec tego dostawa przedmiotowych budynków magazynowo-warsztatowych "E" i "F" będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, na działce Nr.. Spółka wybudowała nadto i przyjęła do użytkowania w 2005 r. budynek usługowo-socjalno-biurowy. Część ww. budynku wynajmowana była firmom na podstawie umów najmu, a pozostała część wykorzystywana była na własne potrzeby (do wykonywania czynności opodatkowanych).

Pierwsze zasiedlenie części obiektu miało miejsce w 2004 r. tj. jeszcze przed oddaniem budynku do użytkowania w drodze zawarcia następujących umów najmu (których wykonywanie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług)

* umowa Nr.. z 5 kwietnia 2004 r. z firmą...,

* umowa Nr.. z dnia 17 sierpnia 2004 r. z firmą...,

a następnie w 2005 r. i 2006 r. niżej wymienionymi firmami:

* aneks Nr 3 z dnia 31 stycznia 2005 r. do umowy...z dnia 15 maja 2000 r. z...,

* umowa Nr.. z dnia 30 czerwca 2005 r. z...,

* umowa Nr.. z dnia 25 lipca 2005 r. z...,

* umowa Nr.. z dnia 31 sierpnia 2006 r. z....

W budynku usługowo-socjalno-biurowym nie wszystkie pomieszczenia były wynajmowane. Cały parter budynku był wykorzystywane na potrzeby własnej bieżącej działalności Spółki S.A. tj. mieściły się tam narzędziownia i hala aluminium, które to pomieszczenia były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (roboty budowlane). Natomiast na piętrze, gdzie znajdują się pomieszczenia biurowe oraz pomieszczenia socjalne - jadalnia i szatnia - tylko część pomieszczeń biurowych była wynajmowana. Pozostałe pomieszczenia były wykorzystywane na potrzeby własne Spółki tj. wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przy budowie budynku usługowo - socjalno - biurowego Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie materiałów i usług potrzebnych do budowy budynku w całości. Spółka S. A. od czasu zakończenia budowy budynku usługowo-socjalno-biurowego nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. budynku, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, równych lub przekraczających 30% wartości początkowej tego obiektu. Ewentualne wydatki dotyczyły drobnych prac konserwacyjnych i były niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu. Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, że budynek ten był wykorzystywany częściowo w celu wynajmowania go innym podmiotom (wymienionym we wniosku) tj. do czynności opodatkowanych, a częściowo na potrzeby własne Spółki - także do wykonywania czynności opodatkowanych tj. robót budowlanych (hala aluminium, narzędziownia, szatnia dla pracowników, jadalnia dla pracowników, biura Spółki), przez okres ponad pięciu lat.

Dostawa części budynku usługowo-socjalno-biurowego oddanego w najem korzysta więc ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W tym przypadku zachodzą bowiem przesłanki wynikające z ww. przepisu tj. dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim jak również od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Natomiast, w odniesieniu do części budynku usługowo-socjalno-biurowego, która nie była wynajmowana, warunek wynikający z definicji pierwszego zasiedlenia (art. 2 pkt 14 ustawy) zostanie wypełniony dopiero w momencie planowanej dostawy, zatem sprzedaż tej części nieruchomości, nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z powyższym, w odniesieniu do części budynku usługowo-socjalno-biurowego, która nie była przedmiotem wynajmu należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż przy budowie budynku usługowo-socjalno-biurowego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dostawa tej części wskazanego budynku (niewynajmowanej) nie będzie mogła zatem korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, nie zostały bowiem spełnione łącznie przesłanki warunkujące zwolnienie od podatku określone w tym przepisie.

Tym samym dostawa części budynku usługowo-socjalno-biurowego, która nie była wynajmowana, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej 23%.

Ponadto, należy wskazać, iż opodatkowanie dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy dostawie budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Natomiast jeśli dostawa budynków podlega opodatkowaniu również dostawa gruntów będzie podlegała opodatkowaniu. Wobec powyższego z uwagi na fakt, iż na przedmiotowym gruncie znajdują się budynki, których dostawa podlega zwolnieniu z opodatkowania, jak i budynek, którego dostawa w części podlega opodatkowaniu, to do dostawa gruntu związanego z dostawą budynków zwolnionych z opodatkowania również podlega zwolnieniu z opodatkowania, natomiast dostawa gruntu przypadającego na część budynku podlegającego opodatkowaniu, winna podlegać opodatkowaniu stawką podstawową.

Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl