IPTPP1/443-307/11-2/ALN - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji uzyskanej przez stowarzyszenie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-307/11-2/ALN Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji uzyskanej przez stowarzyszenie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT uzyskanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT uzyskanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest wpisane do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej - nie widnieje w Rejestrze Przedsiębiorców.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, w ramach której uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje unijne na realizację projektów, zgodnie z zawartymi umowami o dofinansowanie projektów

2.

darowizny

3.

składki członkowskie

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartej z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej realizuje projekt pt. "...".

Projekt jest realizowany w ramach działania 5.4 "..." i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Na realizację ww. projektu Stowarzyszenie zgodnie z zawartą umową, otrzymuje w określonych transzach dofinansowanie w wysokości 100% wartości projektu, na które składają się:

* płatność ze środków europejskich w wysokości 85% całości dofinansowania

* dotacja celowa z budżetu krajowego w wysokości 15% całości dofinansowania.

Projekt jest realizowany na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącego załącznik do umowy o dofinansowanie. Zgodnie z wnioskiem, o którym mowa wyżej, celem głównym projektu jest zwiększenie zakresu korzystania z bezpłatnych porad prawnych i obywatelskich przez osoby, których sytuacja materialna lub rodzinna nie pozwala na skorzystanie z usług płatnych.

Projekt swym działaniem obejmuje osiem powiatów województwa - na terenie sześciu z nich zostaną uruchomione biura, które będą pełniły funkcję punktów poradnictwa. W uruchomionych punktach będą świadczone bezpłatne porady prawne i obywatelskie, z których mogą skorzystać osoby zamieszkałe, zgodnie z k.c., na terenie objętym wsparciem projektu i których sytuacja materialna lub rodzinna nie pozwala na skorzystanie z usług płatnych.

Porady będą świadczone w różnych formach: bezpośredniej (poprzez doradców w utworzonych na terenie objętym wsparciem biurach), ale także telefonicznie, listownie, poprzez korespondencję elektroniczną (e-mail) oraz w postaci tzw. "e-usług". W projekcie założono zapewnienie minimum 36 tys. bezpłatnych porad.

W ramach projektu Wdrożony zostanie także innowacyjny system poradnictwa internetowego - świadczonego przez utworzoną w tym celu e-kancelarię prawną. Świadczenie poradnictwa prawnego i obywatelskiego odbywać się będzie przy zachowaniu zasad bezpłatności, poufności, bezstronności oraz aktualności i rzetelności informacji.

Na obszarze działania projektu zrealizowana zostanie także informacyjna kampania społeczna, której celem będzie wzrost poziomu świadomości obywatelskiej oraz promowanie idei bezpłatnego poradnictwa i swobodnego dostępu do pomocy prawnej dla wszystkich. Podstawowym elementem kampanii będzie bezpłatny kwartalnik dystrybuowany na terenie 8 powiatów objętych wsparciem projektu oraz portal internetowy regularnie aktualizowany o specjalistyczne teksty. Cykliczna wysyłka kwartalnika wydawanego (łącznie 13 wydań) planowana jest przez cały okres realizacji przedsięwzięcia. Szczególny nacisk podczas dystrybucji publikacji zostanie położony na tereny wiejskie, których mieszkańcy mają utrudniony dostęp do informacji. Dystrybucja prowadzona będzie także przez urzędy i instytucje publiczne, parafie, a także organizacje zrzeszające rolników itp.

Intensywna kampania promocyjna poradnictwa stanowi odpowiedź na problemy lokalnej społeczności w dostępie do informacji i bezpłatnych usług. System poradnictwa świadczonego za pośrednictwem e-usług, pozytywnie wyróżniają projekt spośród innych tego typu przedsięwzięć - poprzez podnoszenie standardów bezpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego. Ponadto system e-usług wpisuje się w cele wszystkich podstawowych dokumentów strategicznych Polski i Unii Europejskiej promując rozwój społeczeństwa informacyjnego. To wszystko sprawia, że system bezpłatnych e-porad połączonych ze stacjonarnymi punktami będzie nowoczesnym i modelowym wzorcem tego typu wsparcia.

Projekt zakłada także działania mające na celu nawiązanie współpracy lokalnych instytucji w zakresie diagnozowania problemu dostępu do bezpłatnych porad prawnych i obywatelskich oraz wypracowanie modelowych rozwiązań i mechanizmów współpracy JST z instytucjami obszaru polityki społecznej. Jednym z celów szczegółowych projektu jest dążenie do zaangażowania lokalnych JST w świadczenie bezpłatnego poradnictwa oraz nawiązanie współpracy z instytucjami, które potencjalnie mogłyby świadczyć porady prawne i obywatelskie oraz wypracowanie i wdrożenie dobrych praktyk w tym zakresie.

Dofinansowanie otrzymywane w ramach projektu, na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest przeznaczana na pokrycie wydatków związanych z realizacją danego projektu.

W ramach projektu Stowarzyszenie otrzymuje zwrot 100% poniesionych kosztów, m.in. takich jak:

1.

koOrdynacja i zarządzanie projektem: wynagrodzenia, personelu, obsługa prawna, bankowa, zakup sprzętu komputerowego, działania promocyjno-informacyjne,

2.

organizacja punktów poradnictwa prawnego i obywatelskiego: wynajem lokali biurowych, zakup sprzętu i mebli, materiałów biurowych, przygotowanie i uruchomienie portalu internetowego, koszty związane z przygotowaniem, wydrukiem i dystrybucją kwartalnika,

3.

realizacja poradnictwa w punktach: wynagrodzenie doradców, konsultacje prawnika specjalisty, koszty dojazdu doradców do osób, które samodzielnie nie są w stanie dotrzeć do punktów porad, koszt konsultacji drogą elektroniczną, zaprojektowanie i wykonanie oprogramowania niezbędnego do zarządzania systemem informatycznym,

4.

budowanie platformy współpracy wokół kwestii poradnictwa prawnego i obywatelskiego: oprogramowanie narzędzi badawczych, opracowanie wyników badań, koszty związane z organizacją konferencji otwierającej i podsumowującej oraz seminarium, w tym wynajem sal na organizację konferencji i seminarium, catering, przygotowanie materiałów konferencyjnych, honorarium dla prelegentów oraz wykładowców, koszt wyżywienia i noclegów uczestników seminarium,

5.

koszty pośrednie: czynsz za biuro projektu, koszty zarządu, wynagrodzenie obsługi sekretarsko-administracyjnej oraz obsługi księgowej, materiały biurowe, opłaty telekomunikacyjne i pocztowe, koszty sprzątania biura.

Stowarzyszenie nie pobiera z tytułu realizacji projektu wynagrodzenia, otrzymuje jedynie zwrot poniesionych kosztów. Projekt nie będzie kreował żadnych przychodów zarówno w okresie jego realizacji, jak i w okresie jego trwałości (według wytycznych UE 5 lat po zakończeniu projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Stowarzyszenie winno rozpoznać obrót w podatku VAT na poziomie uzyskanej dotacji.

2.

Jeśli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, to czy ww. dofinansowanie otrzymywane ze środków europejskich oraz z budżetu krajowego na realizację projektu, którego celem głównym jest zwiększenie zakresu korzystania z porad prawnych i obywatelskich przez osoby, których sytuacja materialna lub rodzinna nie pozwala na skorzystanie z usług płatnych, finansowane w 100% ze środków publicznych, jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane dofinansowanie na realizację projektu polegającego na uruchomieniu 6 Punktów Poradnictwa, nawiązaniu współpracy lokalnych instytucji w zakresie diagnozowania problemu dostępu do bezpłatnych porad PiO (prawnych i obywatelskich), wypracowania modelowych rozwiązań i mechanizmów współpracy JST z instytucjami obszaru polityki społecznej, zwiększenie zakresu korzystania z porad PiO przez osoby, których sytuacja materialna lub rodzinna nie pozwala na skorzystanie z usług płatnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Celem dotacji, które wpłyną na konto Stowarzyszenia, jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Firma nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczoną usługę, tylko zwrot poniesionych kosztów w postaci dotacji. Zatem uzyskane środki w ocenie Wnioskodawcy nie mieszczą się w pojęciu obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Odpowiedź na pytanie 2 jest w świetle powyższego bezprzedmiotowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zawartej z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej na realizację projektu pt. "...", polegającego na uruchomieniu 6 Punktów Poradnictwa, nawiązaniu współpracy lokalnych instytucji w zakresie diagnozowania problemu dostępu do bezpłatnych porad prawnych i obywatelskich, itp. Celem dotacji jest sfinansowanie kosztów działalności Wnioskodawcy, poniesionych w związku z realizacją ww. projektu. Dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Zainteresowany nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczoną usługę, jedynie zwrot poniesionych kosztów.

W świetle powyższego dotacja, którą otrzymuje Wnioskodawca na pokrycie kosztów związanych ze świadczeniem usług nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi, a jej istotą jest pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż ww. dotacja nie będzie zwiększać obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl