IPTPP1/443-299/14-2/MH - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem mienia ze środków PROW.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-299/14-2/MH Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem mienia ze środków PROW.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 24 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem mienia ze środków PROW - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem mienia ze środków PROW.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zarejestrowane jest w Rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz w Rejestrze przedsiębiorców w Sądzie Rejonowym X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Celem statutowym Stowarzyszenia jest propagowanie wszelkich form wypoczynku, sportu i turystyki, związanych z uprawianiem sportów wodnych wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych, integrowanie środowiska zainteresowanego sportami wodnymi, popieranie i promocja wszelkich form działalności wodnej, organizacja działalności sportowej, prowadzenie edukacji wodniackiej, współpraca z organizacjami o zbliżonych celach i zainteresowaniach oraz innymi organizacjami propagującymi sport i turystykę, propagowanie etyki i etykiety wodniackiej, propagowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Stowarzyszenie wykonuje swoje cele przede wszystkim na rzecz członków. Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. I5 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z której dochody przeznacza na cele statutowe. W roku 2013 od dnia rozpoczęcia działalności, tj. 21 marca 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła 36.500 zł bez podatku od towarów i usług. W związku z tym, że Stowarzyszenie rozpoczęło swoją działalność 21 marca 2013 r., została ustalona zgodnie z art. 113 ust. 9 proporcja wartości sprzedaży opodatkowanej bez podatku na ten okres i wynosiła ona 117.000 zł. W roku 2013, czyli w roku rozpoczęcia działalności 2013 wartość sprzedaży bez podatku nie przekroczyła tej kwoty.

Prowadzona działalność spełnia zapis art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie jest osobą prawną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ponadto działalność ta opiera się na świadczeniu usług, którymi są m.in. wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego sklasyfikowana w PKD pod numerem 77.21.Z oraz produkcja łodzi wycieczkowych i sportowych występująca w PKD pod numerem 31.12.Z. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest też zarejestrowane jako podatnik VAT zwolniony. Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 natomiast w roku 2013 korzystało ze zwolnienia zawartego w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W chwili obecnej Stowarzyszenie wnioskuje o pomoc ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007-2013 w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi. Wysokość pomocy to jeden projekt o wartości łącznej kosztów kwalifikowanych 45.822 zł 00 gr. Zakres finansowania z programu pomocowego wynosi 80%, tj. 36.657 zł 60 gr. Wysokość środków własnych beneficjenta wyniesie 9.164 zł 40 gr. Środki będą przeznaczone na zakup sprzętu sportowego, turystycznego i rekreacyjnego, tj.: 4 żaglówek dwuosobowych, 1 żaglówki jednoosobowej, 2 wózków slipowych, 11 kamizelek asekuracyjnych i 10 wioseł typu Pagaj.

Poniesione wydatki zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez dostawców na rzecz Wnioskodawcy. Zakupione mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z wnioskiem o pomoc ze środków PROW, Stowarzyszenie ma obowiązek zwrócić się o interpretację indywidualną do Ministra właściwego ds. finansów publicznych, czy w przypadku korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, beneficjent będzie miał możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących zakup mienia ze środków PROW.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., zwanej dalej w skrócie "ustawą"), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 14, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 1 7 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

2.

w przypadku importu towarów - kwota podatku:

a.

wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c.

wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku o którym mowa w art. 33b,

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 i lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,

d.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11;

5.

różnica podatku, o której mowa w art. 30c ust. 2 i art. 37;

6.

u podatnika, o którym mowa w art. 16, kwota stanowiąca równowartość 22% kwoty należnej z tytułu dostawy nowego środka transportu, nie wyższa jednak niż kwota podatku zawartego w fakturze stwierdzającej nabycie tego środka lub dokumencie celnym, albo podatku zapłaconego przez tego podatnika od wewnątrzwspólnotowego nabycia tego środka.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Artykuł 96 ust. 1 stwierdza: podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Artykuł 96 ust. 3 mówi, że podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Na podstawie art. I13 ust. 1 zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast na podstawie art. 113 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Zatem Stowarzyszenie zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 spełnia ustawowe warunki by być podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ posiada osobowość prawną i wykonuje działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług.

Jednak na mocy art. 113 ust. 1 korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Przepis ten zwalania od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości nie wlicza się kwoty podatku. W związku z tym, że Stowarzyszenie rozpoczęło działalność 21 marca 2013 r. limit ten powinien być liczony proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności w 2013 r. zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy. Limit sprzedaży obliczony na rok 2013 wynosił 117.000 zł nie wliczając wartości podatku. Na koniec roku 2013 wartość sprzedaży wyniosła 36.500 zł bez podatku od towarów i usług, czyli wartość sprzedaży bez podatku nie przekroczyła kwoty obliczonego limitu.

Skoro więc wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym ustalonego limitu a Zarząd Stowarzyszenia nie zamierza też na podstawie art. 113 ust. 4 wnioskować do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o rezygnację ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 i Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, Wnioskodawca jest zdania, że nie ma możliwości obniżenia podatku od towarów i usług należnego o podatek naliczony, ponieważ wyklucza go zapis art. 88 ust. 4 z racji korzystania ze zwolnienia zawartego w art. 113 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik czynny podatku VAT. Celem statutowym Stowarzyszenia jest propagowanie wszelkich form wypoczynku, sportu i turystyki, związanych z uprawianiem sportów wodnych wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych, integrowanie środowiska zainteresowanego sportami wodnymi, popieranie i promocja wszelkich form działalności wodnej, organizacja działalności sportowej, prowadzenie edukacji wodniackiej, współpraca z organizacjami o zbliżonych celach i zainteresowaniach oraz innymi organizacjami propagującymi sport i turystykę, propagowanie etyki i etykiety wodniackiej, propagowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego. W chwili obecnej Stowarzyszenie wnioskuje o pomoc ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007-2013 w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Środki będą przeznaczone na zakup sprzętu sportowego, turystycznego i rekreacyjnego, tj.: 4 żaglówek dwuosobowych, 1 żaglówki jednoosobowej, 2 wózków slipowych, 11 kamizelek asekuracyjnych i 10 wioseł typu Pagaj. Poniesione wydatki zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez dostawców na rzecz Wnioskodawcy. Zakupione mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zakupione mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem mienia.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem mienia ze środków PROW, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, zakupione mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl