IPTPP1/443-299/11-4/MS - Brak możliwości odzyskania przez klub sportowy podatku VAT naliczonego w ramach projektu organizacji festynu sportowo-rekreacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-299/11-4/MS Brak możliwości odzyskania przez klub sportowy podatku VAT naliczonego w ramach projektu organizacji festynu sportowo-rekreacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu Sportowego przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu "...".

Pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Klub Sportowy został wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Podmiot nie jest wpisany do rejestru przedsiębiorców. Głównym celem działalności Klubu jest rozwijanie kultury fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem sportu: piłki nożnej, tenisa stołowego, piłki siatkowej w środowisku wiejskim.

Klub Sportowy organizować będzie Festyn rekreacyjno-sportowy "..." w dniu 3 lipca 2011 r. Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Głównym celem operacji będzie organizacja zawodów sportowych oraz integracja społeczeństwa obszaru wiejskiego, kultywowanie miejscowej tradycji i kultury, profilaktyka zdrowego trybu życia oraz możliwość skorzystania z badań profilaktycznych wykonywanych przez NZOZ. Na realizację zadania Klub Sportowy zawrze umowę z Samorządem Województwa. Klub Sportowy jest organizacją członkowską. Działalność Klubu reguluje statut.

Klub Sportowy nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W wyniku realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 czynności będą nieodpłatne. Wstęp na festyn będzie wolny dla wszystkich uczestników. Nie będzie sprzedawanych biletów wstępu.

Realizacja operacji mieści się w czynnościach statutowych organizacji. Celem operacji będzie m.in. propagowanie zdrowego trybu życia poprzez sport i rekreację. Występy artystyczne, ochrona imprezy, wynajęcie sceny i agregatu prądotwórczego będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Klub nie jest w stanie odzyskać tego podatku, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż czynności wykonywane przez Klub są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą więc służyć czynnością opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Klub Sportowy ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu "..." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, klub nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur. Klub Sportowy zwolniony jest od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 535 z późn. zm.) oraz załącznikiem Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług

* poz. 11 załącznika - usługi związane z rekreacja i sportem

* poz. 10 załącznika - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nieskalsyfikowane (wyłącznie statutowe).

Klub Sportowy nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w niniejszej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Głównym celem działalności Klubu jest rozwijanie kultury fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem sportu: piłki nożnej, tenisa stołowego, piłki siatkowej w środowisku wiejskim.

Klub organizować będzie Festyn rekreacyjno-sportowy "...", który będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Głównym celem operacji będzie organizacja zawodów sportowych oraz integracja społeczeństwa obszaru wiejskiego, kultywowanie miejscowej tradycji i kultury, profilaktyka zdrowego trybu życia oraz możliwość skorzystania z badań profilaktycznych. Czynności wykonywane w ramach realizowanego projektu w tym wstęp na Festyn będzie wolny, nieodpłatny. Nie będzie sprzedawanych biletów wstępu. Realizacja operacji mieści się w czynnościach statutowych organizacji. Klub nie prowadzi działalności gospodarczej. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą służyć czynnością opodatkowanym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca, nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu "..." współfinansowanego ze środków Unii gdyż poniesione wydatki, jak wskazał Wnioskodawca, nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadto tut. Organ zauważa, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 10 i 11 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie rekreacji i sportu będące jednocześnie usługami statutowymi i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl