IPTPP1/443-296/14-2/MH - Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-296/14-2/MH Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r., został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zrzesza osoby, które zamierzają aktywnie wspierać prowadzenie szkolnych i pozaszkolnych form kształcenia i edukacji dzieci i młodzieży. Celem Stowarzyszenia jest szerzenie oświaty, edukacji, kultury, kultury fizycznej oraz propagowanie i rozwijanie aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży, a także osób dorosłych ze środowiska wiejskiego oraz miejskiego. Stowarzyszenie od 1 września 2011 r. jest organem prowadzącym Szkołę Podstawową w tejże miejscowości, która skupia 60 uczniów. Stowarzyszenie posiada placówkę o dobrych warunkach lokalowych, jednak dużym problemem jest brak placu zabaw dla dzieci - miejsca, które wpłynie korzystnie na rozwój psychomotoryczny i społeczny dzieci oraz będzie alternatywą dla komputera.

Celem planowanego projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców w szczególności dzieci do lat 14 na obszarze wiejskim, poprzez stworzenie placu zabaw jako bezpiecznego miejsca do aktywnego wypoczynku i spędzania wolnego czasu dzieci oraz ich rodzin. Stowarzyszenie może podejmować działania w celu pozyskiwania środków na realizację zadań statutowych, dlatego 29 lipca 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów pt. "...".

Umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa podpisana dnia 15 stycznia 2014 r. umożliwiła realizację zadań statutowych w oparciu o dofinansowanie zaplanowanych przedsięwzięć mających charakter społeczny. Wartość projektu to 19.795,93 zł w tym VAT 3.701,68 zł. W ramach projektu zaplanowano zakup następujących urządzeń: bujak huśtawka, bujak rower, bujak koniczyna, huśtawka ważka, karuzela krzyżowa, lokomotywa z wagonem, sześciokąt wielofunkcyjny, zestaw słoń. Trwałym rezultatem projektu będzie stworzenie placu zabaw wpływającego na poprawę jakości życia najmłodszych mieszkańców naszej społeczności.

Ponieważ działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej na rzecz lokalnej społeczności, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wszystkie działania podjęte w wyniku zakupionego sprzętu nie będą miały charakteru komercyjnego. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane de celów zarobkowych. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji czasu wolnego dzieciom ze szkoły oraz z sąsiednich miejscowości.

Celem operacji jest zwiększenie aktywności i integracji dzieci i młodzieży. Wyposażenie nabyte w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa będzie służyć wyłącznie społeczności lokalnej. Stowarzyszenie w ramach danego projektu nie będzie pobierało żadnych opłat od dzieci i osób korzystających z zakupionego sprzętu. Plac zabaw będzie miejscem otwartym dla wszystkich, którzy zechcą skorzystać z zabawy i spędzić czas na świeżym powietrzu. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, o którym mowa, są wystawiane na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Stowarzyszenie w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, podając się na art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z czym Stowarzyszenie nie będzie mogło w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem planowanego projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców w szczególności dzieci do lat 14 na obszarze wiejskim, poprzez stworzenie placu zabaw jako bezpiecznego miejsca do aktywnego wypoczynku i spędzania wolnego czasu dzieci oraz ich rodzin. Stowarzyszenie może podejmować działania w celu pozyskiwania środków na realizację zadań statutowych, dlatego 29 lipca 2013 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów pt. "...". W ramach projektu zaplanowano zakup następujących urządzeń: bujak huśtawka, bujak rower, bujak koniczyna, huśtawka ważka, karuzela krzyżowa, lokomotywa z wagonem, sześciokąt wielofunkcyjny, zestaw słoń. Trwałym rezultatem projektu będzie stworzenie placu zabaw wpływającego na poprawę jakości życia najmłodszych mieszkańców naszej społeczności. Dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary nie będą w żadnym stopniu wykorzystywane de celów zarobkowych. Zakupione towary posłużą do sprawnej organizacji czasu wolnego dzieciom ze szkoły oraz z sąsiednich miejscowości. Celem operacji jest zwiększenie aktywności i integracji dzieci i młodzieży. Stowarzyszenie w ramach danego projektu nie będzie pobierało żadnych opłat od dzieci i osób korzystających z zakupionego sprzętu. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, o którym mowa, są wystawiane na Stowarzyszenie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, dokonane zakupy towarów w ramach realizacji wskazanego działania są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl