IPTPP1/443-289/11-4/RG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizowaną operacją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-289/11-4/RG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizowaną operacją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 1 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowaną operacją pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowaną operacją pn. "...".

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, pismem z dnia 27 maja 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 1 czerwca 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. uzupełniono wniosek o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania realizuje operację pod nazwą "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach swojej działalności LGD nie świadczy żadnych usług opodatkowanych, nie jest podatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Tę operację LGD będzie realizowała do 30 czerwca 2015 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż w ramach realizacji działania Stowarzyszenie wykonuje czynności związane z:

* funkcjonowaniem LGD,

* przeprowadzaniem naborów wniosków w ramach "...", "...", "..." oraz "...",

* nabywaniem umiejętności i aktywizacją, w tym: informowanie o obszarze działania LGD oraz o LSR, szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR, wydarzenia o charakterze promocyjnym, szkolenia lokalnych liderów.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawiane są na: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania.

Wydatki poniesione w związku z realizacją działania będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej operacji, tj. "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Lokalna Grupa działania ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zarówno w odniesieniu do stanu już zaistniałego, jak i na cały okres funkcjonowania, tj. do dnia 30 czerwca 2015 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest podatnikiem podatku VAT, nie świadczy żadnych usług odpłatnych, nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z powyższym realizując operację "..." w ramach PROW 2007-2013, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, zarówno w stosunku do stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego, tj. do 30 czerwca 2015 r.

W powyższej ocenie prawnej zaistniałego stanu faktycznego LGD otrzymała dnia 19 lutego 2010 r. interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku należnego.

Numer sygnatury interpretacyjnej: IPPP3/443-1140/09-2KG z dnia 12 lutego 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124,

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi., tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie świadczy żadnych usług odpłatnych, nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca realizuje operację pod nazwą "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach realizacji przedmiotowego projektu Stowarzyszenie wykonuje czynności związane z funkcjonowaniem LGD, przeprowadzaniem naborów wniosków w ramach "...", "...", "..." oraz "...", nabywaniem umiejętności i aktywizacją, w tym: informowanie o obszarze działania LGD oraz o LSR, szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR, wydarzenia o charakterze promocyjnym, szkolenia lokalnych liderów.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawiane są na Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania a wydatki poniesione w związku z realizacją działania będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów, które nie są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizowaną operacją pn. "...", gdyż wydatki te nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Stowarzyszenie nabytych towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl