IPTPP1/443-284/12-2/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-284/12-2/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Agencji Rozwoju przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót - jest prawidłowe,

* ustalenia obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót oraz ustalenia tego obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT,

* uznania za obrót dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na realizacje projektu "....",

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług informacyjnych,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Agencja Rozwoju S.A. zwana S.A. prowadzi działalność gospodarczą: odpłatną - najem pomieszczeń, usługi reklamowe, wydawnictwa, szkolenia, nieodpłatną - usługi informacyjne, usługi doradcze.

Agencja Rozwoju jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W wyniku przeprowadzonego przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zwanej PARP konkursu na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego została zawarta 1 marca 2012 r. umowa o udzielenie wsparcia nr.... na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości "...." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W programie realizowane są zadania:

1.

Świadczenia usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta)

2.

Świadczenia usług doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

Usługi informacyjne i doradcze nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (PARP). Projekt realizowany jest w oparciu o własną koncepcję świadczenie usług informacyjnych i doradczych. Umowa o udzielenie wsparcia na jego realizację przewiduje dotację na finasowanie: 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych i 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych.

Dotacja pozyskana przez Agencję Rozwoju S.A. na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług, nie generuje dochodu, nie ma wpływu na cenę. Stąd przyznana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest odrębna ewidencja.

Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Agencja Rozwoju S.A. ma obowiązek pobrania od klienta, który skorzystał z usługi doradczej, minimum 10% wartości tej usługi (brutto). Dla Agencji Rozwoju S.A. jest to wkład własny pieniężny w wartości usług doradczych. Ze względu na zaistnienie odpłatności usługi art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta podlega opodatkowaniu stawką 23% wartości netto. Stanowi to zdaniem Agencji Rozwoju S.A. obrót netto wynikający z czynności do opodatkowania. Nie zachodzi tu zwolnienie od podatku art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży jako wartość netto. Potwierdzeniem dokonanej sprzedaży usługi doradczej jest wystawiona klientowi faktura VAT o wartości do zapłaty w kwocie brutto.

W związku z tym, że koszty usług informatycznych są w 100% finansowane z dotacji - nie występuje tu czynność opodatkowana, pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją usług informatycznych w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei, w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Zatem, w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Agencji Rozwoju... S.A. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wkład własny klienta usługi doradczej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu i stanowi obrót określony jako wartość netto faktury VAT do wystawienia, który należy powiększyć o należny podatek od towarów i usług według stawki 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, wkład własny klienta stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu i jego wartość należy traktować jako obrót stanowiący wartość netto wynikającą z faktury VAT, który powiększa się o należny podatek od towarów i usług według stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót.

* nieprawidłowe w zakresie ustalenia obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r., N 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Agencja Rozwoju S.A. prowadzi działalność gospodarczą: odpłatną - najem pomieszczeń, usługi reklamowe, wydawnictwa, szkolenia, nieodpłatną - usługi informacyjne, usługi doradcze. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W wyniku przeprowadzonego przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zwanej PARP konkursu na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego została zawarta 1 marca 2012 r. umowa o udzielenie wsparcia nr na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości "...." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W programie realizowane są zadania:

1.

Świadczenia usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta);

2.

Świadczenia usług doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

Usługi informacyjne i doradcze nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (PARP). Projekt realizowany jest w oparciu o własną koncepcję świadczenie usług informacyjnych i doradczych. Umowa o udzielenie wsparcia na jego realizację przewiduje dotację na finasowanie: 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych i 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. Dotacja pozyskana przez Agencję Rozwoju S.A. na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług, nie generuje dochodu, nie ma wpływu na cenę. Stąd przyznana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest odrębna ewidencja. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Agencja Rozwoju S.A. ma obowiązek pobrania od klienta, który skorzystał z usługi doradczej, minimum 10% wartości tej usługi (brutto). Dla Agencji Rozwoju S.A. jest to wkład własny pieniężny w wartości usług doradczych. Ze względu na zaistnienie odpłatności usługi art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta podlega opodatkowaniu stawką 23% wartości netto. Stanowi to zdaniem Agencji Rozwoju S.A. obrót netto wynikający z czynności do opodatkowania. Nie zachodzi tu zwolnienie od podatku art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży jako wartość netto. Potwierdzeniem dokonanej sprzedaży usługi doradczej jest wystawiona klientowi faktura VAT o wartości do zapłaty w kwocie brutto. W związku z tym, że koszty usług informatycznych są w 100% finansowane z dotacji - nie występuje tu czynność opodatkowana, pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarowi usług związanych z realizacją usług informatycznych w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei, w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Zatem, w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług S.A. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy m.in. usługi doradcze odpłatne dla klienta. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia, Agencja Rozwoju S.A. ma obowiązek pobrania od klienta, który skorzystał z ww. usługi, minimum 10% wartości tej usługi.

Jak wskazano powyżej decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie jest odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty. Dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Wkłady własne klientów usługi doradczej są związane z konkretnym konsumentem konkretnego programu doradczego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług doradczych.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca świadczy usługi doradcze, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające regulacji ustawy.

Wobec powyższego, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny od klienta jako kwota należna z tytułu świadczenia usługi podlega opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki usługi doradczej jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Obrotem natomiast jest kwota należna, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż wartość otrzymanego wkładu własnego klienta należy traktować jako obrót stanowiący wartość netto, który powiększa się o należny podatek od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót oraz ustalenia tego obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

* uznania za obrót dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na realizacje projektu "...", został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-284/12-3/MW,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług informacyjnych, został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-284/12-4/MW,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych, został rozstrzygnięty interpretacją nr IPTPP1/443-284/12-5/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl