IPTPP1/443-283/11-4/AK - Uprawnienie jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-283/11-4/AK Uprawnienie jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 31 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wnioskiem o pożyczkę do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z wnioskiem o pożyczkę do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat jest w trakcie przygotowywania wniosku o pożyczkę do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie pn. "...".

Powiat jest podatnikiem VAT czynnym. Z racji prowadzenia działalności samorządowej nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 sierpnia 2011 r. wskazano, że zadanie wskazane we wniosku pn. "...", należy do zadań własnych Powiatu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) zadanie wskazane w realizowanym wniosku wpisuje się w punkt 6 (transportu zbiorowego i dróg publicznych) oraz punkt 10 (gospodarki nieruchomościami) ww. ustawy.

Zadanie to wpisuje się również w przepisy ustawy o drogach publicznych z dnia 31 marca 1985 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2007, Nr 19, poz. 115, pkt 3), który mówi, że organem administracji jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarząd powiatu.

Przedmiotowa inwestycja będzie obejmowała następujący zakres prac:

* zakup ciągnika o mocy min. 100 KM z napędem 4x4, stabilizującym układem zawieszenia, biegami pełzającymi oraz mocowania pod ładowacz czołowy, do którego zostanie zamontowane na specjalnej belce ramię hydrauliczne wysięgnikowe, które pozwoli na zamocowywanie różnego rodzaju głowic roboczych,

* zakup osprzętu: głowice koszące pozwolą ścinać wszelkiego rodzaju trawy i chwasty rosnące na poboczach dróg i w rowach, odmularka do rowów pozwoli na oczyszczania rowów, których Powiat ma 520 km z mułu, roślin oraz naniesionego przez wodę piasku i drobnych osadów dennych. Materiał ten będzie składowany na przyczepę. Pilarki tarczowa i nożycowa pozwolą przycinać drzewa i krzewy często rosnące w rowach melioracyjnych i na poboczach dróg. Frezarka do poboczy służyć będzie do ścinania i profilowania pobocza drogi w celu zapewnienia właściwego odpływu wody z jezdni do rowów.

Zakup sprzętu będzie wykorzystywany przez Powiat do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Wydatki dotyczące realizacji przedmiotowego projektu będą udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca będzie wskazany Wnioskodawca.

Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany wyłącznie do potrzeb własnych Powiatu. Wnioskodawca nie planuje świadczenia usług na rzecz innych podmiotów, ponieważ zakupiony sprzęt będzie służył tylko do prac na drogach powiatowych, z racji tego, iż Powiat ma w swoim zarządzaniu 332.847 km dróg powiatowych oraz 520 km rowów. Stan poboczy dróg oraz drożności rowów w dużej mierze jest bardzo zły, ponieważ przez wiele lat były one nie oczyszczane oraz nie drenowane. Rosną w nich w wielu miejscach drzewa i krzaki. Zaniedbania te spowodowane są brakiem odpowiedniego sprzętu. Do udrażniania rowów oraz poboczy potrzebny jest odpowiedni sprzęt oraz ciągnik z biegami pełzającymi o mocy minimum 100 KM i przyczepa, na której to usuwany materiał z poboczy i rowów można będzie wywozić. Ciągnika o takiej mocy Powiat nie posiada.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy w związku z przygotowanym wnioskiem Powiat ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat, z racji swojej działalności samorządowej nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji wnioskowanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat planuje realizację zadania pod nazwą "...". Realizacja ww. projektu należy do zadań własnych samorządu powiatowego, na mocy art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym,

Zakupiony sprzęt - ciągnik wraz z osprzętem - będzie wykorzystywany wyłącznie do potrzeb własnych Powiatu, do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca nie planuje świadczenia usług na rzecz innych podmiotów.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, nie zostanie spełniony, bowiem towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku zrealizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ poniesione wydatki nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT

Wnioskodawca nie ma także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 Rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów określają pewne warunki, które podatnik ma obowiązek spełnić. Wśród tych warunków Minister Finansów wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cytowanego rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, dlatego też nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl