IPTPP1/443-276/11-4/IG - Uprawnienie parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w postaci remontu budynku kościoła.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-276/11-4/IG Uprawnienie parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w postaci remontu budynku kościoła.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT lub zwrotu podatku w związku z remontem kościoła parafialnego w ramach działania objętego PROW na lata 2007-2013- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT lub zwrotu podatku w związku z remontem kościoła parafialnego w ramach działania objętego PROW na lata 2007-2013. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego, sformułowania pytania, przedstawienia stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, wskazanie rodzaju sprawy, której wniosek dotyczy oraz przepisów prawa podatkowego, będących przedmiotem interpretacji

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia pozyskała środki finansowe w ramach działania objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie operacji odpowiadającej warunkom przyznania pomocy pod nazwą "..." na inwestycję poprzez remont kościoła parafialnego. Przedmiotowe zadanie inwestycyjne objęło remont więźby dachowej obiektu kościoła oraz zmianę pokrycia dachu i zostało wykonane na warunkach zawartej umowy cywilnoprawnej w dniu 4 sierpnia 2010 r. pomiędzy Parafią, jako inwestorem, a Wykonawcą. Wykonawca robót przedmiotowych po ich odbiorze ze strony inwestora wystawił i doręczył fakturę VAT z dnia 23 listopada 2010 r. na wartość brutto XXX zł, w tym 22% podatek VAT w wysokości XXX zł. Parafia jako osoba prawna posiada nadany decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 3 grudnia 1997 r. numer identyfikacji podatkowej ale nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Po zakończonym zadaniu inwestycja ta nie jest i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane w uzupełnieniu).

1.

Czy Wnioskodawcy Parafii przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku należnego;

2.

Czy Wnioskodawcy Parafii przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług przeznaczonych na remont Kościoła parafialnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Natomiast przedmiotowa inwestycja nie jest i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z remontem kościoła parafialnego.

Zdaniem Wnioskodawcy przesłanki wyszczególnione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostały spełnione w zobrazowanym wyżej stanie faktycznym, ani nie będą spełnione z uwagi na brak związku zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W tej sytuacji Wnioskodawca nie legitymuje się i nie będzie się legitymować prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również prawem do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z remontem kościoła parafialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepis art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pod nazwą "..." na inwestycję dotyczącą remontu kościoła parafialnego. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a realizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki wynikające z ww. art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego i tym samym do odliczenia podatku naliczonego, jak również do zwrotu podatku VAT w związku z remontem kościoła parafialnego w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie operacji pn. "..." gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl