IPTPP1/443-273/14-8/RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-273/14-8/RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) i z dnia 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 1 lipca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wystawienia przez Gminę faktury dla uczestnika będącego osobą fizyczną wnoszącą opłatę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT wpłat uczestników projektu partycypujących w kosztach projektu o nazwie "..." oraz stawki podatku VAT dla ww. wpłat,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców c.o. opalanych biomasą, montowanych w ramach ww. projektu na i w nieruchomościach uczestników projektu i budynkach użyteczności publicznej oraz wydatków związanych z utworzeniem portalu internetowego, nadzoru inwestorskiego i promocji projektu,

* braku obowiązku wystawienia przez Gminę faktury dla uczestnika będącego osobą fizyczną wnoszącą opłatę.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 20 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) i z dnia 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 1 lipca 2014 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego, przeformułowanie pytania nr 1, doprecyzowanie własnego stanowiska oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina...jako Wnioskodawca realizuje projekt o nazwie "..." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 Działania 6.2. Energia przyjazna środowisku polegający na kompleksowej poprawie jakości powietrza w Gminie poprzez:

1.

zakup i montaż zestawów solarnych dla potrzeb przygotowania cieplej wody użytkowej w budynkach mieszkalnych i w budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy... realizowany w systemie "zaprojektuj i wybuduj",

2.

zakup i montaż kompletnych pieców centralnego ogrzewania (piec c.o, zasobnik na pelet, automatyczny podajnik, osprzęt instalacyjny, wkład kominowy) opalanych biomasą, czyli paliwami pochodzącymi z odnawialnych źródeł (tekst jedn.: drewno, pelet i brykiety drzewne, zrębki, odpady drzewne, słoma) dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych na terenie Gminy realizowany w systemie "zaprojektuj i wybuduj".

W ramach projektu Gmina zapewni montaż zestawów solarnych na 1037 nieruchomościach należących do osób prywatnych oraz 3 obiektach użyteczności publicznej będących jej własnością i znajdujących się na terenie Gminy. W skład budynków użyteczności publicznej wchodzą budynki: Ośrodka Pomocy Społecznej w...,. Ośrodka Kultury w..., Krytej Pływalni "..." w....

W ramach projektu Gmina zapewni również montaż 173 pieców c.o. wykorzystujących biomasę w obiektach prywatnych.

Zgodnie z wymogami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 Działania 6.2. Energia przyjazna środowisku, w ramach którego jest realizowany przedmiotowy projekt, Wnioskodawca musi ponieść 1% kosztów kwalifikowanych całego projektu, na które złożą się wydatki zamontowania zestawów solarnych w części dotyczącej budynków użyteczności publicznej, nadzoru inwestorskiego w tym zakresie, promocją, przygotowaniem i rozliczeniem projektu.

Działalność w. Ośrodku Kultury oraz Krytej Pływalni "..." jest prowadzona w zakresie zadań publicznych Gminy określonymi w ustawie o samorządzie gminnym i służy czynnościom opodatkowanym, natomiast Ośrodek Pomocy Społecznej służy czynnościom nieopodatkowanym.

Inwestycja Gminy w zakresie budynków użyteczności publicznej nie będzie wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Właścicielem zestawów solarnych zamontowanych na i w obiektach użyteczności publicznej będzie Gmina. Instalacje solarne zostaną nieodpłatnie przekazane na rzecz jednostek budżetowych tj. Ośrodek Pomocy Społecznej w...,. Ośrodek Kultury, Kryta Pływalnia "..." na podstawie umowy użyczenia. Wykorzystywanie zestawów solarnych w budynkach użyteczności publicznej nie będzie następować na zasadzie odpłatności na rzecz Gminy.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina w celu realizacji projektu współpracuje z mieszkańcami Gminy zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie, czyli właścicielami nieruchomości, na i w których będą montowane kolektory słoneczne i piece c.o. opalane biomasą. W celu realizacji tej współpracy zostały zawarte w formie pisemnej umowy pomiędzy Gminą a właścicielami nieruchomości.

Umowy ustalają wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikają z montażu i eksploatacji zestawu solarnego lub pieca c.o. opalanego biomasą na i w budynku będącym własnością właściciela nieruchomości.

Na podstawie zawartych umów Gmina zabezpieczy realizację celów projektu, tj. wyłoniła wykonawcę zestawów solarnych i pieców c.o. opalanych biomasą oraz nadzór inwestorski zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych. Ustaliła dla nich harmonogram realizacji dokumentacji technicznej na montaż zestawów solarnych oraz pieców c.o., będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu. Ponadto zostanie utworzony portal internetowy wraz z działaniami promocyjnymi.

Zakres obowiązków Wykonawcy zestawów solarnych obejmuje:

1.

wykonanie dokumentacji projektowej dla montażu 1037 szt. zestawów solarnych i dla 3 szt. zestawów solarnych dla budynków użyteczności publicznej,

2.

zapewnienie współdziałania instalacji istniejącej do podgrzewania c.w.u. z instalacją solarną-użytkownik musi mieć zapewnioną c.w.u. w okresach niekorzystnych warunków pogodowych uniemożliwiających pracę kolektorów słonecznych,

3.

wykonanie montaż zestawów solarnych na dachach budynków lub w innym miejscu na terenie danej nieruchomości oraz zasobnika c.w.u. wraz z osprzętem instalacyjnym (układ pompowy, układ bezpieczeństwa, układ hydrauliczny, układ sterowania) w wyznaczonej części budynku,

4.

rozruch technologiczny instalacji solarnych,

5.

przeszkolenie użytkowników co do zasad prawidłowej eksploatacji wykonanych instalacji wraz z opracowaniem szczegółowych instrukcji obsługi i ich przekazaniem użytkownikom,

6.

usługi serwisowe w okresie gwarancyjnym (5 lat od daty odbioru końcowego).

Natomiast do obowiązków Wykonawcy pieców c.o. opalanych biomasą należy:

1.

wykonanie dokumentacji projektowej wraz ze zgłoszeniem do Starostwa Powiatowego dla montażu 173 szt. pieców c.o. wykorzystujących biomasę w obiektach prywatnych,

2.

zakup i montaż kompletnych pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą (piec c.o., zasobnik na pelet, automatyczny podajnik, osprzęt instalacyjny, wkład kominowy) dla 173 odbiorców indywidualnych,

3.

rozruch technologiczny pieców c.o.,

4.

przeszkolenie użytkowników co do zasad prawidłowej eksploatacji wykonanych instalacji wraz z opracowaniem szczegółowych instrukcji obsługi i ich przekazaniem użytkownikom,

5.

usługi serwisowe w okresie gwarancyjnym (5 lat od daty odbioru końcowego).

Zamontowane zestawy solarne i piece c.o. opalane biomasą oraz energia generowana za ich pomocą nie będą wykorzystane do celów działalności gospodarczej z wyjątkiem 3 sztuk zestawów solarnych pod działalność gospodarczą prowadzoną przez przedsiębiorców. Zestawy solarne i piece c.o. wraz z całą instalacją będą własnością Gminy i pozostaną własnością również po montażu na i w nieruchomościach uczestników projektu przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą programem końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu.

Uczestnik projektu w umowie wyraził zgodę na umiejscowienie urządzeń na lub w nieruchomości i przeprowadzenie wszelkich niezbędnych do jego funkcjonowania robót w budynku będącego jego własnością.

Po zakończeniu prac instalacyjnych, zestaw solarny lub piec c.o. pozostanie własnością Gminy przez cały okres trwałości projektu, tj. przez okres 5 lat, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu. Na ten okres Gmina nieodpłatnie użyczy właścicielowi nieruchomości wyposażenia i urządzeń wchodzących w skład zestawu solarnego lub pieca c.o. do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem. W przypadku uszkodzenia w tym okresie zestawu solarnego lub pieca c.o. nieobjętego gwarancją (np. celowego lub nieumyślnego uszkodzenia, uszkodzenia powstałego w wyniku niewłaściwej eksploatacji) właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pokrycia kosztów jego naprawy.

Po upływie tego okresu całość zestawu solarnego lub pieca c.o. zostanie przekazana uczestnikowi projektu na własność w zamian za wpłacony wkład, który zostanie zaliczony na poczet ceny wykupu zestawu solarnego lub pieca c.o. Sposób przeniesienia prawa własności zestawu solarnego lub pieca c.o. oraz zasady ich wykupu zostaną uregulowane odrębną umową. Uczestnik jest zobowiązany do właściwej eksploatacji zainstalowanych urządzeń.

Przedmiotowy projekt będzie finansowany przez Gminę ze środków, które pochodzą ze środków RPO Województwa... na lata 2007-2013 (85% kosztów kwalifikowanych), uczestników projektu (15% kosztów kwalifikowanych).

Uczestnik dobrowolnie zobowiązuje się do partycypacji w kosztach realizacji projektu w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych zainstalowania na jego budynku mieszkalnym instalacji solarnej lub w budynku pieca c.o. (koszt dokumentacji, montaż instalacji i jej uruchomienie, przeszkolenie użytkowników, gwarancja) i 100% kosztów niekwalifikowanych projektu, czyli nieprzewidywalnych kosztów nieobjętych refundacją z środków Unii Europejskiej w wysokości przypadającej na jego budynek prywatny poprzez wpłatę odpowiedniej kwoty na konto bankowe Gminy... po uzyskaniu informacji o tych kosztach.

Dokładne kwoty kosztów będą znane uczestnikom projektu po wyłonieniu wszystkich wykonawców poszczególnych zadań ujętych w projekcie. Niedokonanie przez właściciela nieruchomości wpłaty w terminie i wysokości określonej w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i rozwiązaniem umowy.

Umowa ulega rozwiązaniu w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, utraty tytułu prawnego do nieruchomości, nie realizowania przez uczestnika projektu postanowień umowy, w tym niedokonanie wpłaty w ustalonej wartości i terminie. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy z winy uczestnika projektu jest on zobowiązany do zwrotu nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na zakup i montaż w jego nieruchomości zestawu solarnego lub pieca c.o.

W trakcie realizacji Projektu uczestnicy projektu nie będą ponosić żadnych innych opłat. Przez cały okres trwania umowy właściciel nieruchomości zobowiązuje się do zapewnienia Gminie, a także osobom przez nią wskazanym, bezpłatnego dostępu do zainstalowanych urządzeń zestawu solarnego lub pieca co.

W trakcie realizacji do czasu otrzymania dofinansowania projekt będzie realizowany przy użyciu środków własnych Gminy oraz środków wpłaconych przez uczestników projektu na rachunek bankowy Gminy. Gmina będzie odpowiedzialna za wdrożenie projektu i będzie stroną umowy podpisywanej z wykonawcą zestawów solarnych i pieców c.o. opalanych biomasą.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Dla Gminy zasadniczym celem realizacji inwestycji jest zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza (poprawa stanu powietrza) powstającego wskutek podgrzewania przez mieszkańców wody do celów użytkowych oraz ogrzewania domów za pomocą węgla, miału węglowego, ekogroszku. Dla mieszkańców korzyścią wynikającą z montażu zestawu solarnego będzie możliwość uzyskania źródła energii służącego ogrzaniu wody praktycznie bez ponoszenia kosztów takiego ogrzewania oraz ogrzewania domów za pomocą tańszych paliw pochodzących z własnych, lasów i za pomocą pieców o wysokiej sprawności wynoszącej min. 90% dzięki czemu zmniejszy się zużycie opału.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że:

* dokonanie wpłat przez uczestników projektu (mieszkańców domów prywatnych) na wybudowanie zestawów solarnych oraz pieców centralnego ogrzewania jest obowiązkowe z uwagi na podpisaną umowę z Gminą oraz poprzez wpłatę wyznaczonej kwoty w umowie na rachunek bankowy Gminy...;

* dokonanie ww. wpłat warunkuje wybudowanie przez Gminę zestawów solarnych oraz zamontowanie pieców c.o. u uczestników projektu (mieszkańców domów prywatnych);

* przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani do partycypacji w kosztach realizacji projektu zgodnie z podpisaną umową z Gminą oraz poprzez wpłatę wyznaczonej kwoty w umowie na rachunek bankowy Gminy...;

* dokonanie ww. wpłat warunkuje wybudowanie przez Gminę zestawów solarnych u przedsiębiorców;

* usługi będące przedmiotem wniosku dla mieszkańców domów prywatnych świadczone będą wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zdefiniowanych w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT;

* montaż instalacji solarnych i pieców na biomasę wykonywany jest w ramach budowy, natomiast usługi projektowe, nadzoru inwestorskiego, utworzenie portalu internetowego, oraz promocji projektu są wykonywane w ramach usługi;

* zestawy solarne i piece c.o. będą montowane tylko w/na budynkach mieszkalnych (dla mieszkańców domów prywatnych);

* efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie usług zaprojektowania będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu VAT dla budynków prywatnych i przedsiębiorców natomiast dla budynków użyteczności publicznej czynnością nieopodatkowaną podatkiem VAT od towarów i usług;

* efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie robót budowlanych związanych z montażem instalacji solarnych i pieców c.o. będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu VAT dla budynków prywatnych i przedsiębiorców natomiast dla budynków użyteczności publicznej czynnością nieopodatkowaną podatkiem VAT od towarów i usług;

* efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie utworzeniu portalu internetowego, promocji, oraz przygotowania i rozliczenia projektu będą wykorzystywane dla budynków użyteczności publicznej służącym czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT od towarów i usług;

* efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie usług nadzoru Inwestorskiego będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu VAT dla budynków prywatnych i przedsiębiorców natomiast dla budynków użyteczności publicznej czynnością nieopodatkowaną podatkiem VAT od towarów i usług;

* mienie powstałe przy realizacji przedmiotowego projektu będzie wykorzystywane zarówno do czynności nieopodatkowanych jaki i do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jest możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków do poszczególnych czynności.

Do czynności opodatkowanych podatkiem VAT zostaną objęte wydatki wykazane na fakturach dokumentujących zaprojektowanie Instalacji (koszty usług projektowych obliczone jako iloczyn średniego kosztu projektu i ilości instalacji na nieruchomościach prywatnych), zakup i montaż zestawów solarnych pieców c.o. opalanych biomasą (wraz z przeszkoleniem użytkowników i gwarancją na budynkach prywatnych), koszty nadzoru inwestorskiego (koszt konkretnie wskazany lub obliczony jako% od wartości zamontowanych instalacji) na budynkach prywatnych.

Do czynności niepodatkowanych podatkiem VAT zostaną objęte wydatki, na które złożą się koszty zaprojektowania i zamontowania zestawów solarnych i kotłów c.o. opalanego biomasą oraz koszty nadzoru inwestorskiego w części dotyczącej budynków użyteczności publicznej, oraz promocją, przygotowaniem i rozliczeniem projektu. Działalność w budynkach użyteczności publicznej jest prowadzona w zakresie zadań publicznych Gminy określonymi w ustawie o samorządzie gminnym i służy czynnościom nieopodatkowanym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex.1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Usługi zakupu i montażu zestawów solarnych będące przedmiotem wniosku dla mieszkańców domów prywatnych oraz dla prywatnych przedsiębiorców będących właścicielami budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza oświadczających, że efekt projektu nie będą wykorzystywane w ramach tych działalności, a jedynie obejmować będą lokale mieszkalne; świadczone będą w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zdefiniowanym w przepisach art. 41 ust. 12a ustawy o VAT,

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku pytanie nr 3) Czy Gmina zobowiązana jest do wystawiania faktur VAT dla uczestnika projektu będącego osobą fizyczną.

Zdaniem Wnioskodawcy (we wniosku ad. 3), Gmina, jako podatnik VAT nie ma obowiązku wystawiania faktury VAT osobom fizycznym będącym uczestnikami projektu. Na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - podatnik na żądanie nabywcy towarów lub usług jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dokonaną czynność opodatkowaną, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie trzech miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi być na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak wyżej wskazano, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towarów lub usługodawcą a odbiorcą, a w zamian za wykonanie świadczenia powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynność, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dokonującego dostawy lub świadczącego usługę.

Jednocześnie wskazać należy, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Odnosząc się do przedstawionego stanu sprawy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że faktura dokumentuje zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i przystępuje do realizacji projektu o nazwie "..." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013 Działania 6.2. Energia przyjazna środowisku polegający na kompleksowej poprawie jakości powietrza w Gminie poprzez:

1.

zakup i montaż zestawów solarnych dla potrzeb przygotowania cieplej wody użytkowej w budynkach mieszkalnych i w budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy... realizowany w systemie "zaprojektuj i wybuduj",

2.

zakup i montaż kompletnych pieców centralnego ogrzewania (piec c.o, zasobnik na pelet, automatyczny podajnik, osprzęt instalacyjny, wkład kominowy) opalanych biomasą, czyli paliwami pochodzącymi z odnawialnych źródeł (tekst jedn.: drewno, pelet i brykiety drzewne, zrębki, odpady drzewne, słoma) dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych na terenie Gminy... realizowany w systemie "zaprojektuj i wybuduj".

W ramach projektu Gmina zapewni montaż zestawów solarnych na 1037 nieruchomościach należących do osób prywatnych oraz 3 obiektach użyteczności publicznej będących jej własnością i znajdujących się na terenie Gminy. W skład budynków użyteczności publicznej wchodzą budynki: Ośrodka Pomocy Społecznej w...,. Ośrodka Kultury w..., Krytej Pływalni "..." w.... W ramach projektu Gmina zapewni również montaż 173 pieców c.o. wykorzystujących biomasę w obiektach prywatnych. Przedmiotowy projekt będzie finansowany przez Gminę ze środków, które pochodzą ze środków RPO Województwa... na lata 2007-2013 (85% kosztów kwalifikowanych), uczestników projektu (15% kosztów kwalifikowanych). Uczestnik dobrowolnie zobowiązuje się do partycypacji w kosztach realizacji projektu w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych zainstalowania na jego budynku mieszkalnym instalacji solarnej lub w budynku pieca c.o. (koszt dokumentacji, montaż instalacji i jej uruchomienie, przeszkolenie użytkowników, gwarancja) i 100% kosztów niekwalifikowanych projektu, czyli nieprzewidywalnych kosztów nie objętych refundacją z środków Unii Europejskiej w wysokości przypadającej na jego budynek prywatny poprzez wpłatę odpowiedniej kwoty na konto bankowe Gminy... po uzyskaniu informacji o tych kosztach. Umowa ulega rozwiązaniu w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, utraty tytułu prawnego do nieruchomości, nie realizowania przez uczestnika projektu postanowień umowy, w tym niedokonanie wpłaty w ustalonej wartości i terminie. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy z winy uczestnika projektu jest on zobowiązany do zwrotu nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na zakup i montaż w jego nieruchomości zestawu solarnego lub pieca c.o. W trakcie realizacji Projektu uczestnicy projektu nie będą ponosić żadnych innych opłat.

Usługi zakupu i montażu zestawów solarnych będące przedmiotem wniosku dla mieszkańców domów prywatnych oraz dla prywatnych przedsiębiorców będących właścicielami budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza oświadczających, że efekt projektu nie będą wykorzystywane w ramach tych działalności, a jedynie obejmować będą lokale mieszkalne; świadczone będą w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zdefiniowanym w przepisach art. 41 ust. 12a ustawy o VAT,

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku wystawiania faktur dla uczestnika projektu będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, tym samym niebędącą podatnikiem.

W tym miejscu należy zauważyć, iż kwestie związane z wystawianiem faktur zawarte zostały w art. 106a-106q.

I tak zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 (art. 106b ust. 2 ustawy).

Jak stanowi art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadków, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,

2.

sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 1 - 15 ustawy, faktura powinna zawierać:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

Jak wynika z art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 106i ust. 2 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Stosownie do art. 106i ust. 3 ustawy fakturę wystawi się nie później niż:

1.

30. dnia od dnia wykonania usług - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 2 lit. a;

2.

60. dnia od dnia wydania towarów - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b, z zastrzeżeniem ust. 4;

3.

90. dnia od dnia wykonania czynności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. c;

4.

z upływem terminu płatności-w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106i ust. 6 ustawy, w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 3, fakturę wystawia się:

1.

zgodnie z ust. 1 i 2 - jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty;

2.

nie później niż 15. dnia od dnia zgłoszenia żądania

- jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie miesiąca, o którym mowa w pkt 1.

W myśl art. 106i ust. 7 ustawy, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

1.

dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;

2.

otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Z przepisu art. 106b ust. 1 ustawy nie wynika obowiązek wystawienia faktury na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (niebędącej podatnikiem).

Zatem - co do zasady - nie ma obowiązku wystawiania faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Niemniej jednak, jeśli nabywca (tekst jedn.: osoba prywatna) w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano sprzedaży, wystąpi z żądaniem wystawienia faktury, sprzedawca dokument taki musi wystawić.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej w zakresie braku obowiązku wystawienia przez Gminę faktury VAT dla uczestnika będącego osobą fizyczną. Natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl