IPTPP1/443-272/13-4/RG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy niezabudowanych nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-272/13-4/RG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy niezabudowanych nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2013 r. (data wpływu 10 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy niezabudowanych nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy niezabudowanych nieruchomości.

Pismem z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank wszczął postępowanie komornicze do nieruchomości dłużników na podstawie wniosku egzekucyjnego z dnia 26 września 2005 r. w sprawie o sygn.....

W związku z nieskuteczną I oraz II licytacją w stosunku do części nieruchomości, Bank złożył wniosek o przejęcie na własność niesprzedanych nieruchomości stanowiących kompleks 8 działek wraz z zabudowaniami. Postanowieniem Sądu Rejonowego, I Wydział Cywilny, przesądzono na rzecz Banku prawo własności łącznie 8 działek gruntu wraz ze znajdującymi się na nich zabudowaniami (dom mieszkalny, budynki gospodarcze oraz budynki produkcyjno-magazynowe).

Przysądzenie odbyło się w trybie przejęcia na własność nieruchomości dłużników Banku w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym przez Komornika Sądowego, nadzorowanym przez Sąd Rejonowy, sygnatura art. Sądowych.

Na mocy postanowienia Sądu Rejonowego wydanego w sprawie... w dniu 17 grudnia 2008 r. (uprawomocnionego 24 lutego 2009 r.), Bank uzyskał prawo własności nieruchomości stanowiącej 4 niezabudowane działki gruntu za cenę 56.240,00 zł w całości uiszczoną gotówką.

Na przyjęty kompleks 4 działek składa się:

* działka gruntu nr 110 - o pow. 1.930 m2, niezabudowana, z możliwością zabudowy mieszkaniowej,

* działka gruntu nr 111/1 - o pow. 1.802 m2, niezabudowana, z możliwością zabudowy mieszkaniowej,

* działka gruntu nr 199 - o pow. 1.160 m2, niezabudowana, grunt rolny (łąki), bez prawa i możliwości zabudowy,

* działka gruntu nr 200/1 - o pow. 1.130 m2, niezabudowana, grunt rolny (łąki), bez prawa i możliwości zabudowy.

Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 27 lutego 2009 r. (uprawomocnionym 13 czerwca 2009 r.) sporządzono plan podziału zapłaconej przez Bank kwoty 56.240,00 zł. Na podstawie art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dokonano obliczenia należnego podatku od towarów i usług od czynności dostawy dokonanej w drodze egzekucji w kwocie 10.141,64 zł.

Podstawę naliczenia należnego podatku od towarów i usług stanowiły następujące kwoty z planu podziału:

* kwota 7.335,65 zł dla Komornika Sądowego tytułem zaspokojenia w całości kosztów egzekucyjnych stosownie do art. 1025 § 1 pkt 1 k.p.c.,

* kwota 38.762,71 zł na zaspokojenie w części wierzytelności drugiego wierzyciela zaliczonej do kategorii V.

Kwota podatku VAT została złożona w depozycie sądowym. Bank nie otrzymał od Komornika faktury VAT, ponieważ Komornik nie występował w charakterze płatnika podatku, a przejęcie nieruchomości nie nastąpiło w drodze sprzedaży, tylko w drodze przysądzenia prawa własności po dwóch bezskutecznych licytacjach.

Na mocy postanowienia Sądu Rejonowego wydanego w tej samej sprawie... w dniu 21 lipca 2009 r. (uprawomocnionego 17 listopada 2009 r.), Bank uzyskał prawo własności kolejnych 4 działek gruntu (w tym częściowo zabudowanych - dom mieszkalny, budynki gospodarcze oraz budynki produkcyjne) za cenę 690.766,68 zł, z której kwota 193.000,00 zł została uiszczona w gotówce, a w pozostałej części miała być pokryta poprzez zaliczenie wierzytelności na cenę nabycia (pozostała część miała być rozliczona z kredytem bankowym dłużnika).

Na przejęty kompleks kolejnych 4 działek wraz z zabudowaniami składały się:

* działka gruntu nr 111/2 - o pow. 1.928 m2, zabudowana częściowo budynkami gosp. produkcyjnymi z możliwością zabudowy,

* działka gruntu nr 112 - o pow. 3.844 m2, zabudowana domem jednorodzinnym, budynkiem gospodarczym oraz zabudowaniami produkcyjnymi, z możliwością zabudowy,

* działka gruntu nr 200/2 - o pow. 1.160 m2, niezabudowana, grunt rolny (łąki), bez prawa i możliwości zabudowy,

* działka gruntu nr 201 - o pow. 2.222 m2, niezabudowana, grunt rolny (łąki), bez prawa i możliwości zabudowy.

Od postanowienia Sądu odwołał się drugi wierzyciel, kwestionując wysokość kwoty jaką Bank miał zapłacić w gotówce (tekst jedn.: kwotę 193.000,00 zł), twierdząc, że ww. kwota nie pokryje podatku VAT od czynności dostawy dokonanej w drodze egzekucji, wynagrodzenia komornika oraz pozostałych wierzycieli.

Postanowieniem Sądu z dnia 16 grudnia 2010 r. Bank został zobowiązany do uzupełnienia ceny nabycia nieruchomości nabytej na podstawie postanowienia wydanego w przedmiotowej sprawie w dniu 21 lipca 2009 r. o kwotę 248.796,13 zł. Bank przekazał ww. kwotę na rachunek Sądu w dniu 28 grudnia 2010 r.

Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 10 lutego 2011 r. (uprawomocnionym w dniu 14 marca 2011 r.) zatwierdzono plan podziału zapłaconej przez Bank kwoty 441.796,13 zł (193.000,00 + 248.796,13).

Na mocy sporządzonego planu podziału z sumy wpłaconej przez Bank wydzielono:

* kwotę 124.564,48 zł na podatek VAT od czynności dostawy dokonanej w drodze egzekucji;

* kwotę 68.261,10 zł dla komornika tytułem zaspokojenia w całości kosztów egzekucyjnych;

* kwotę 248.970,55 zł na zaspokojenie w części wierzytelności drugiego wierzyciela.

Przedmiotowe nieruchomości przejęto za kwotę 690.766,68 zł, po potrąceniu podatku VAT do podziału pozostała kwota 566.202,20 zł, od której odjęto koszty egzekucji. Pozostałość przypadła wierzycielom po połowie, tj. po 248.970,55 zł.

Ostatecznie więc z przysądzonego na rzecz Banku prawa własności do nieruchomości - rozliczono z kredytem bankowym dłużnika jedynie kwotę 248.970,55 zł, natomiast kwotę 441.796,13 zł zapłacił Bank w gotówce.

Kwota podatku VAT została złożona w depozycie sądowym. Podobnie jak w przypadku przejęcia pierwszych 4 działek gruntu, również w przypadku pozostałych nieruchomości Bank nie otrzymał faktury VAT, ponieważ przejęcie nastąpiło w drodze przysądzenia prawa własności. Bank zaewidencjonował przysądzoną własność w swoich księgach rachunkowych jako "aktywa przejęte za długi", zgodnie ze wzorcowym planem kont banków.

W stosunku do przejętych nieruchomości brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu przestrzennym w przypadku planowania inwestycji polegającej na zabudowie lub zmianie sposobu użytkowania nieruchomości określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Według Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta przedmiotowe nieruchomości położone są:

* części nieruchomości (tekst jedn.: działki o nr ewid. 110, 111/1, 111/2 i 112) położone są w strefie obszaru ekstensywnej urbanizacji, na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,

* części nieruchomości (tekst jedn.: działki o nr ewid. 199, 200/1, 200/2 i 201) położone są poza obszarem ekstensywnej urbanizacji, na terenach doliny rzeki....

W pierwszej kolejności Bank wydzielił z całości przejętego majątku działkę gruntu wraz ze znajdującym się na tej działce domem mieszkalnym.

W wyniku Decyzji Nr.. z dnia 18 czerwca 2012 r. wydanej przez Prezydenta Miasta na podstawie art. 95 pkt 7 oraz art. 96 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz art. 104 k.p.a. zatwierdzono projekt podziału nieruchomości stanowiącej własność Banku oznaczonej numerami ewidencyjnymi działek 111/1, 111/2, 112.

Po podziale powstały następujące działki:

* z działki o nr ewid. 111/1 (pow. 1.802 m2) powstały działki 111/3 (pow. 360 m2) i 111/4 (pow. 1.442 m2);

* z działki o nr ewid. 111/2 (pow. 1.928 m2) powstały działki 111/5 (pow. 381 m2) i 111/6 (pow. 1.547 m2);

* z działki o nr ewid. 112 (pow. 3.844 m2) powstały działki 112/1 (pow. 731 m2) i 112/2 (pow. 3.113 m2).

Dom mieszkalny usytuowany jest na działkach o numerach ewidencyjnych 111/3, 111/5 i 112/1.

Łączna powierzchnia działek "obsługujących" dom mieszkalny wyniosła 1.472 m2. Powierzchnia użytkowa domu mieszkalnego wynosi 318,80 m2. Budynek mieszkalny jest trwale związany z gruntem. Działki o nowych numerach ewidencyjnych: 111/3, 111/5 i 112/1 (na których dom mieszkalny jest usytuowany) wydzielone wraz z domem mieszkalnym umożliwiają dostęp do budynku oraz pozwalają na właściwe i swobodne korzystanie z budynku mieszkalnego. Bank zamierzał sprzedać wydzieloną nieruchomość.

W dniu 10 lipca 2012 r. Bank wystąpił do Dyrektora Izby Skarbowej z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku doliczenia podatku VAT do ceny sprzedaży domu mieszkalnego wraz z "obsługującymi" dom działkami 111/3, 111/5 i 112/1. Wniosek z dnia 10 lipca 2012 r. uzupełniono w dniu 21 września 2012 r.

Na mocy interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 października 2012 r. (znak pisma IPTPP2/443-614/12-4/JN), Organ stwierdził, że sprzedaż budynku mieszkalnego będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

17 października 2012 r. Bank zawarł umowę przedwstępną, a w dniu 6 marca 2013 r. podpisano umowę sprzedaży nieruchomości stanowiącej działki gruntu nr 111/3, 111/5 i 112/1 o łącznej powierzchni 1.472 m2, zabudowanej budynkiem mieszkalnym o pow. 318,80 m2. Umowa została potwierdzona aktem notarialnym Repetorium... z 6 marca 2013 r. Ustalając cenę sprzedaży Bank zastosował zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jeżeli chodzi o pozostałe nowo wytyczone działki 111/4, 111/6 i 112/2 - powstałe z podziału działek o pierwotnych numerach ewid. 111/1, 111/2 i 112 - wraz z budynkami gospodarczymi i produkcyjno-magazynowym - Bank dokonał rozbiórki ww. budynków.

Decyzją Nr 116/2012 z dnia 5 lipca 2012 r. wydaną przez Starostę, Bank otrzymał pozwolenie na rozbiórkę ww. budynku gospodarczego zlokalizowanego na działce o pierwotnym nr ewid. 111/2 i produkcyjno-magazynowego z lokalizacją na działce o pierwotnym nr ewid. 112. Rozbiórki dokonała firma świadcząca usługi w zakresie wyburzania budynków i porządkowania terenów. Po wyburzeniu budynków Bank wystąpił o dokonanie nowego podziału geodezyjnego działek 110, 111/4, 111/6 i 112/2.

Po rozpatrzeniu wniosku Banku o nowy podział geodezyjny. Postanowieniem... z dnia 12 grudnia 2012 r. wydanym przez Prezydenta Miasta zaopiniowano pozytywnie wstępny projekt podziału działek 110, 111/4, 111/6 i 112/2. Natomiast Decyzją... z dnia 26 lutego 2013 r. wydaną przez Prezydenta Miasta zatwierdzono projekt podziału.

Po podziale działek 110, 111/4, 111/6 i 112/2 powstały następujące działki:

* z działki o nr ewid. 110 (pow. 1.930 m2) powstały działki 110/1 (pow. 1.270 m2) i 110/2 (pow. 660 m2);

* z działki o nr ewid. 111/4 (pow. 1.442 m2) powstały działki 111/7 (pow. 290 m2), 111/8 (pow. 292 m2), 111/9 (pow. 260 m2) i 111/10 (pow. 600 m2);

* z działki o nr ewid. 111/6 (pow. 1.547 m2) powstały działki 111/11 (pow. 309 m2), 111/12 (pow. 310 m2), 111/13 (pow. 282 m2) i 111/14 (pow. 646 m2);

* z działki o nr ewid. 112/2 (pow. 3.113 m2) powstały działki 112/3 (pow. 605 m2), 112/4 (pow. 607 m2), 112/5 (pow. 571 m2) i 112/6 (pow. 1.330 m2).

Działka 110/1 jest przeznaczona na drogę wewnętrzną umożliwiającą dostęp dla działek sąsiednich do publicznej drogi gminnej. Działki nr 111/7, 111/11 i 112/3 stanowią wg podziału odrębną nieruchomość o pow. 1.204 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną. Działki nr 111/8, 111/12 i 112/4 stanowią odrębną nieruchomość o pow. 1.209 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną. Działki nr 111/9, 111/13 1112/5 stanowią odrębną nieruchomość o pow. 1.113 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną. Działki nr 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 jako działki rolne ze stawem stanowią odrębną nieruchomość o pow. 3.236 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną.

Bank nosi się z zamiarem sprzedaży osobom fizycznym działek o nr 111/7, 111/8, 111/9 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 wydzielonych wg nowego podziału zgodnie z Decyzją Nr.. z 26 lutego 2013 r.

Ponadto potencjalnemu nabywcy działek 111/9, 111/13 i 112/5 Bank zamierza zbyć również działki o nr 110/2, 111/10, 111/4 i 112/6 (stanowiące wg nowego podziału działki rolne ze stawem). Działki o nr 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 ze względu na swój charakter (ok. 90% powierzchni nieruchomości stanowi staw) nie mogą stanowić, w ocenie Banku, samodzielnej nieruchomości przeznaczonej pod jakąkolwiek zabudowę mieszkalną. Stąd zamiar sprzedaży działek 110/2, 111/10, 111/14 i 112/5 wraz z przylegającą do nich odrębną nieruchomością złożoną z działek 111/9, 111/13 i 112/5, jest z punktu widzenia Banku uzasadniona.

Wytyczone na podstawie Decyzji Nr.. odrębne nieruchomości składające się z ww. działek posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1. Dlatego też, w celu zapewnienia dostępu do drogi publicznej dla ww. działek należy ustanowić odpowiednią służebność drogową na działce nr 110/1 lub zbycie działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 musi nastąpić wraz ze zbyciem udziału w prawie do działki gruntu 110/1 stanowiącej drogę wewnętrzną potencjalnym nabywcom działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 oraz 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6.

W stosunku do działek (zarówno tych, które są przedmiotem zapytania i które Bank zamierza sprzedać, jak również dla działek niebędących przedmiotem zapytania) brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu przestrzennym w przypadku panowania inwestycji polegającej na zabudowie lub zmianie sposobu użytkowania nieruchomości określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Dla przedmiotowych nieruchomości brak jest również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

O wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu będą musieli wystąpić potencjalni nabywcy przedmiotowych nieruchomości. Bank w momencie sprzedaży nie jest w stanie ustalić jaką decyzję wyda potencjalnym nabywcom działek organ uprawniony do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Według Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta przedmiotowe nieruchomości położone są:

* część nieruchomości - (tekst jedn.: działki o pierwotnych nr ewid. 110, 111/1, 111/2 i 112) w strefie obszaru ekstensywnej urbanizacji na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,

* części nieruchomości - (tekst jedn.: działki nr ewid. 199, 200/1, 200/2 i 201) poza obszarem ekstensywnej urbanizacji, na terenach doliny rzeki....

Działki nr 199, 200/1, 200/2 i 201 (stanowiące grunt rolny - łąki) nie stanowią przedmiotu zapytania w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla sprzedaży niezabudowanych działek gruntu.

Działka o numerze 110/1 o powierzchni 1.270 m2 przeznaczona na drogę wewnętrzną, umożliwiającą dostęp dla sąsiednich działek do publicznej drogi gminnej w momencie sprzedaży nie będzie zabudowana drogą, tj. nie będzie pokryta żadną nawierzchnią trwale związaną z gruntem.

Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków działka o numerze ewid. 110/1 o łącznej powierzchni 1.270 m2 stanowi według użytków i klas:

* w 86,61% grunt orny klasy RIVb o powierzchni 1.100 m2

* w 13,39% tereny mieszkaniowe B o powierzchni 170 m2.

Jednakże w ocenie Wnioskodawcy - dla potrzeb prawidłowej klasyfikacji działki 110/1 oraz pozostałych niezabudowanych działek gruntu, będących przedmiotem zapytania celem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, bez znaczenia są dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Działka nie stanowi również w ocenie Banku budowli, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Powierzchnia działki nie będzie w momencie sprzedaży pokryta żadną nawierzchnią trwale związaną z gruntem - nie będzie wiec stanowiła obiektu budowlanego oraz innego obiektu małej architektury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W związku z przedstawionym zamiarem sprzedaży działek 110/2, 111/7, 111/8, 111/9, 111/10, 111/11, 111/12, 111/13, 111/14, 112/3, 112/4, 112/5 i 112/6 oraz zbyciem udziału w prawie do działki gruntu nr 110/1 stanowiącej drogę wewnętrzną umożliwiającą dostęp dla ww. działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 do publicznej drogi gminnej, Bank zadaje następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż działek niezabudowanych o numerach ewid. 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5, dla których brak planu zagospodarowania przestrzennego oraz dla których nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

2.

Czy sprzedaż działek niezabudowanych o numerach ewid. 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 (których ok. 90% powierzchni stanowi staw) potencjalnemu nabywcy działek 111/9, 111/13 i 112/5, dla których brak planu zagospodarowania przestrzennego oraz dla których nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

3.

Czy zbycie udziału w prawie do działki gruntu o numerze ewid. 110/1, która będzie stanowić drogę wewnętrzną umożliwiającą dostęp dla ww. działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 do publicznej drogi gminnej, dla której również brak jest zagospodarowania przestrzennego oraz dla której nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (ponieważ docelowo nie będzie zabudowana żadną nieruchomością), będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na wniosek Banku, Decyzją Nr.. z dnia 26 lutego 2013 r. wydaną przez Prezydenta Miasta zatwierdzono nowy projekt podziału działek 110, 111/4, 111/6 i 112/2 będących własnością Banku. Bank objął działki w posiadanie na podstawie przysądzenia postanowieniem Sądu.

Po podziale działek 110, 111/4, 111/6 i 112/2 powstały następujące działki:

* z działki o nr ewid. 110 (pow. 1.930 m2) powstały działki 110/1 (pow. 1.270 m2) i 110/2 (pow. 660 m2);

* z działki o nr ewid. 111/4 (pow. 1.442 m2) powstały działki 111/7 (pow. 290 m2), 111/8 (pow. 292 m2), 111/9 (pow. 260 m2) i 111/10 (pow. 600 m2);

* z działki o nr ewid. 111/6 (pow. 1.547 m2) powstały działki 111/11 (pow. 309 m2), 111/12 (pow. 310 m2), 111/13 (pow. 282 m2) i 111/14 (pow. 646 m2);

* z działki o nr ewid. 112/2 (pow. 3.113 m2) powstały działki 112/3 (pow. 605 m2), 112/4 (pow. 607 m2), 112/5 (pow. 571 m2) i 112/6 (pow. 1.330 m2).

Działka 110/1 jest przeznaczona na drogę wewnętrzną umożliwiającą dostęp dla działek sąsiednich do publicznej drogi gminnej.

Działki nr 111/7, 111/11 i 112/3 stanowią wg podziału odrębną nieruchomość o pow. 1.204 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną.

Działki nr 111/8, 111/12 i 112/4 stanowią odrębną nieruchomość o pow. 1.209 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną.

Działki nr 111/9, 111/13 i 112/5 stanowią odrębną nieruchomość o pow. 1.113 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną.

Działki nr 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 jako działki rolne ze stawem stanowią odrębną nieruchomość o pow. 3.236 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną.

Bank nosi się z zamiarem sprzedaży działek o numerach ewid. 110/2, 111/7, 111/8, 111/9, 111/10, 111/11, 111/12, 111/13, 111/14, 112/3, 112/4, 112/5 i 112/6 powstałych po podziale działek o nr ewid. 110, 111/4, 111/6 i 112/2.

Jednocześnie działki o nr 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 (ze względu na swój charakter - ok. 90% ich powierzchni to staw) Bank zamierza zbyć potencjalnemu nabywcy działek 111/9, 111/13 i 112/5 jako działek w bezpośrednim sąsiedztwie działek 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6, ponieważ ze względu na charakter przedmiotowych nieruchomości, w ocenie Banku, nie ma możliwości zabudowania działek 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 jakąkolwiek nieruchomością mieszkalną bądź niemieszkalną.

Bank zamierza również zbyć udział w prawie do działki gruntu 110/1 (powstałej po podziale działki o nr ewid. 110) stanowiącej drogę wewnętrzną, nabywcom działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5.

Przedmiotu zapytania w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla sprzedaży niezabudowanych działek gruntu nie stanowią działki nr 199, 200/1, 200/2 i 201 (stanowiące grunt rolny - łąki).

W ocenie Banku sprzedaż działek (będących przedmiotem zapytania) potencjalnym nabywcom (tekst jedn.: osobom fizycznym) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 pkt 9 ustawy o VAT.

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług rozszerzono od 1 kwietnia 2013 r. brzmienie art. 2 ustawy dodając pkt 33 wprowadzający definicję "terenów budowlanych".

Zgodnie z nową definicją przez "tereny budowlane" należy rozumieć tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W zależności od rodzaju inwestycji jest to albo decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzja o warunkach zabudowy.

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami, od dnia 1 kwietnia 2013 r. sprzedaż gruntu nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu podlega zwolnieniu z podatku VAT. Bez znaczenia jest wówczas jego klasyfikacja w ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Sprzedaż takiego gruntu podlega zwolnieniu z VAT, gdyż nie jest to teren budowlany w rozumieniu definicji ustawowej. Potwierdza to nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 - "zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane".

W stosunku do działek, które są przedmiotem zapytania, tj. 110/1, 110/2, 111/7, 111/8, 111/9, 111/10, 111/11, 111/12, 111/13, 111/14, 112/3, 112/4, 112/5 i 112/6 brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu przestrzennym, w przypadku planowania inwestycji polegającej na zabudowie lub zmianie sposobu użytkowania nieruchomości określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy. Dla przedmiotowych nieruchomości brak jest również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

O wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu będą musieli wystąpić potencjalni nabywcy przedmiotowych nieruchomości. Bank w momencie sprzedaży przedmiotowych nieruchomości nie będzie w stanie ustalić, jaką decyzję wyda potencjalnym nabywcom działek organ uprawniony do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Wg Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta przedmiotowe nieruchomości położone są:

* część nieruchomości (tekst jedn.: działki o pierwotnych nr ewid. 110, 111/1, 111/2 i 112) - w strefie obszaru ekstensywnej urbanizacji, na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,

* część nieruchomości (tekst jedn.: działki o numerach 199, 200/1, 200/2 i 201) - poza obszarem ekstensywnej urbanizacji, na terenach doliny rzeki....

Ponieważ dla przedmiotowych nieruchomości brak zarówno planu zagospodarowania przestrzennego, jak również brak jest decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a więc w ocenie Banku działki będące przedmiotem zapytania nie stanowią terenu budowlanego w rozumieniu definicji ustawowej wprowadzonej w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Zdaniem Banku przy sprzedaży przedmiotowych nieruchomości, Bank będzie miał prawo zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9.

Zwolnienie będzie dotyczyło zarówno działki o nr ewid. 110/1, którą Bank zamierza zbyć jako udział w prawie do działki gruntu i która stanowi drogę wewnętrzną dla sąsiadujących działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5, jak również zwolnienie obejmie sprzedaż działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5.

Zwolnienie dotyczyć będzie również działek o nr 110/2,111/10, 111/14 i 112/6 (których powierzchnia w ok. 90% stanowi staw), a które Bank zamierza sprzedać potencjalnemu nabywcy działek 111/9, 111/13 i 112/5 które zgodnie z nowym podziałem (Decyzja Nr.. z dnia 26 lutego 2013 r.) stanowią odrębną nieruchomość.

Reasumując, Bank w momencie transakcji sprzedaży nieruchomości będących przedmiotem zapytania:

1.

przy zbyciu udziału w prawie do działki 110/1 stanowiącej drogę wewnętrzną umożliwiającą dostęp dla sąsiednich działek do publicznej drogi gminnej Bank zastosuje zwolnienie z podatku VAT wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

2.

sprzedaż działek o nr ewid. 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 będzie korzystała ze zwolnienia od podatki od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

3.

sprzedaż działek o nr ewid. 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 będzie również korzystała ze zwolnienia od podatek od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosowanie do brzmienia art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem "przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel" (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy - co do zasady - są rzeczy ruchome i nieruchomości (art. 2 pkt 6 ustawy). Takie zdefiniowanie terminu "dostawa towarów", odwołując się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, jak również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki.

W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości. Zgodnie bowiem z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Prawo dopuszcza, aby własność tej samej rzeczy przysługiwała niepodzielne kilku osobom. Na tym polega współwłasność w świetle art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się - jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji - przepisy odnoszące się do własności.

Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.

Z kolei, zgodnie z art. 196 Kodeksu, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. W przypadku współwłasności w częściach ułamkowych każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w rzeczy. Udział wyraża zakres uprawnień współwłaściciela względem rzeczy wspólnej. Współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, jako wyłącznego prawa współwłaściciela, zasadą jest, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 k.c.). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział. Współwłaściciele są zatem odrębnymi podmiotami prawa.

Zatem, w zakresie pojęcia towarów mieści się współwłasność towaru jako prawo do rzeczy wspólnej. Wobec powyższego, towarem jest grunt a także udział w prawie własności gruntu. Jest to zgodne z normami unijnymi, według których państwa członkowskie mogą uznać za towary udziały lub inne prawa o charakterze udziałowym, które dają ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności, czy też posiadania nieruchomości - art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 z późn. zm.).

Jak już wskazano, powyżej istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Czynność ta daje otrzymującemu towar prawo dysponowania rzeczą jak właściciel. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie wspomina stricte o przeniesieniu prawa własności. W związku z powyższym sprzedaż udziału w nieruchomości należy traktować, jako dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, która mieści się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. nadanym art. 1 pkt 34 lit. a, tiret czwarty ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Nadmienia się, iż powyższy przepis do dnia 31 marca 2013 r. posiadał następującą treść: "zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę."

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane.

Ww. ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. wprowadza ponadto przepisem art. 1 pkt 1 lit. b tiret trzeci w zakresie art. 2 ustawy zmienianej definicję terenów budowlanych. I tak, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Wskazać jednocześnie należy, iż powyższe zmiany do ustawy stanowią implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z VAT dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b Dyrektywy.

Powyższy przepis kładzie nacisk na przesłankę przeznaczenia danego terenu ("pod zabudowę") wskazując jednoznacznie na źródło danych pozwalających ustalić spełnienie tej przesłanki. Jest to:

* miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub

* decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Stosując zasady interpretacji tekstu prawnego, należy stwierdzić, że a contrario art. 2 pkt 33 ustawy nie jest terenem budowlanym grunt, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje inne przeznaczenie niż pod zabudowę. Analogicznie, w przypadku braku takiego planu, powyższą zasadę należy stosować do decyzji o warunkach zabudowy.

Jednocześnie należy podkreślić, że brak aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również brak decyzji o warunkach zabudowy dla terenu, na którym znajduje się dana nieruchomość (działka ewidencyjna gruntu) również nie pozwala na uznanie danego terenu za teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, Powyższy wniosek również wypływa z wykładni a contrario powyższego przepisu.

Skoro bowiem teren jest definiowany poprzez spełnienie przesłanek weryfikowanych na podstawie danych w danym akcie prawnym lub decyzji, brak tego aktu prawnego (lub decyzji) automatycznie oznacza, że przesłanki nie mogą być spełnione. Tym samym, istnienie aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego lub, ewentualnie, decyzji o warunkach zabudowy, jest warunkiem koniecznym dla dalszej weryfikacji przeznaczenia danego terenu. Brak obu wskazanych źródłem informacji na temat przeznaczenia nieruchomości należy więc odczytywać jako przesłankę uniemożliwiającą spełnienie wymogów definicji terenu budowlanego.

Jednocześnie należy wskazać, że katalog aktów prawnych oraz decyzji, zawierających dane istotne dla uznania terenu za budowlany ma charakter zamknięty. Definicja art. 2 pkt 33 ustawy o VAT nie daje podstaw do poszukiwania informacji na temat przeznaczenia lub charakteru danej nieruchomości w innych źródłach, takich jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencja gruntów i budynków.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Bank nosi się z zamiarem sprzedaży osobom fizycznym działek o nr 111/7, 111/8, 111/9 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 wydzielonych wg nowego podziału zgodnie z Decyzją Nr.. z 26 lutego 2013 r.

Ponadto potencjalnemu nabywcy działek 111/9, 111/13 i 112/5 Bank zamierza zbyć również działki o nr 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 (stanowiące wg nowego podziału działki rolne ze stawem). Działki o nr 110/2, 111/10, 111/4 i 112/6 ze względu na swój charakter (ok. 90% powierzchni nieruchomości stanowi staw) nie mogą stanowić, w ocenie Banku, samodzielnej nieruchomości przeznaczonej pod jakąkolwiek zabudowę mieszkalną. Stąd zamiar sprzedaży działek 110/2, 111/10, 111/14 i 112/5 wraz z przylegającą do nich odrębną nieruchomością złożoną z działek 111/9, 111/13 i 112/5 jest z punktu widzenia Banku uzasadniona.

Działka 110/1 jest przeznaczona na drogę wewnętrzną umożliwiającą dostęp dla działek sąsiednich do publicznej drogi gminnej. Działki nr 111/7, 111/11 i 112/3 stanowią wg podziału odrębną nieruchomość o pow. 1.204 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną. Działki nr 111/8, 111/12 i 112/4 stanowią odrębną nieruchomość o pow. 1.209 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną. Działki nr 111/9, 111/13 1112/5 stanowią odrębną nieruchomość o pow. 1.113 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną. Działki nr 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 jako działki rolne ze stawem stanowią odrębną nieruchomość o pow. 3.236 m2 i posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1 stanowiącą drogę wewnętrzną.

Wytyczone na podstawie Decyzji Nr.. odrębne nieruchomości składające się z ww. działek posiadają pośredni dostęp do drogi gminnej poprzez działkę 110/1. Dlatego też, w celu zapewnienia dostępu do drogi publicznej dla ww. działek należy ustanowić odpowiednią służebność drogową na działce nr 110/1 lub zbycie działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 musi nastąpić wraz ze zbyciem udziału w prawie do działki gruntu 110/1 stanowiącej drogę wewnętrzną potencjalnym nabywcom działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 oraz 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6.

W stosunku do ww. działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla przedmiotowych nieruchomości brak jest również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. O wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu będą musieli wystąpić potencjalni nabywcy przedmiotowych nieruchomości. Bank w momencie sprzedaży nie jest w stanie ustalić jaką decyzję wyda potencjalnym nabywcom działek organ uprawniony do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Działka o numerze 110/1 o powierzchni 1.270 m2 przeznaczona na drogę wewnętrzną, umożliwiającą dostęp dla sąsiednich działek do publicznej drogi gminnej w momencie sprzedaży nie będzie zabudowana drogą, tj. nie będzie pokryta żadna nawierzchnią trwale związaną z gruntem.

Uwzględniając definicję z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT należy więc uznać, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, opodatkowanie dostawy terenu niezabudowanego może nastąpić jedynie wówczas, gdy przeznaczenie pod zabudowę wynika z treści aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W innych przypadkach, w tym - gdy brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy, należy stosować zwolnienie z opodatkowania VAT.

Wobec powyższego dostawa niezabudowanych działek:

* o numerach ewid. 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5, dla których brak planu zagospodarowania przestrzennego oraz dla których nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dla których brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i w stosunku do których nie wydano decyzji o warunkach zabudowy

* o numerach ewid. 110/2, 111/10, 111/14 i 112/6 (których ok. 90% powierzchni stanowi staw) potencjalnemu nabywcy działek 111/9, 111/13 i 112/5, dla których brak planu zagospodarowania przestrzennego oraz dla których nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

- będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Również zbycie udziału w prawie do działki gruntu o numerze ewid. 110/1, która będzie stanowić drogę wewnętrzną umożliwiającą dostęp dla ww. działek 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/13, 112/3, 112/4 i 112/5 do publicznej drogi gminnej, dla której również brak jest zagospodarowania przestrzennego oraz dla której nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz w momencie sprzedaży nie będzie zabudowana drogą, tj. nie będzie pokryta żadna nawierzchnią trwale związaną z gruntem będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl