IPTPP1/443-268/11-6/MW - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 6.1.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-268/11-6/MW Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 6.1.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku złożonym 27 maja 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 6.1- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2011 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 6.1.

Ww. wniosek został przekazany do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 27 maja 2011 r.) celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. w zakresie upoważnienia do reprezentowania Wnioskodawcy, doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz sformułowania pytania w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wspólnota Mieszkaniowa podjęła się realizacji przedsięwzięcia polegającego na przeprowadzeniu prac remontowych w przedmiotowej nieruchomości.

Szczegółowy zakres prac przedstawia się następująco:

1.

demontaż dachów oficyn i budynku frontowego,

2.

wykonanie nowej konstrukcji dachów i pokrycia dachowego oficyn i budynku frontowego,

3.

rozbiórka posadzki podwórza,

4.

wykonanie nowej posadzki podwórza z kostki betonowej,

5.

wykonanie instalacji domofonowej,

6.

wykonanie instalacji monitoringu dla nieruchomości.

Przewidywany koszt realizacji przedsięwzięcia wynosić będzie 1 202 655,00 zł, z czego na poszczególne prace przypadnie:

* remont dachów i posadzki podwórza - 1 116 655,00 zł brutto (VAT 8%)

* prace instalatorskie (domofony) - 35 000,00 zł brutto (VAT 8%)

* prace instalatorskie (monitoring) - 51 000,00 zł brutto (VAT 23%)

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Przepis ten daje wspólnocie mieszkaniowej przymiot jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Wspólnota Mieszkaniowa powstała w oparciu o powyższy przepis art. 6 ustawy o własności lokali i posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z tej ustawy.

Odbiorcą nabywanych towarów i usług jest Wspólnota Mieszkaniowa i to ona występuje jako ostateczny konsument. Wnioskodawca nie świadczy żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali. Zatem uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte podatkiem VAT należnym. Wnioskodawca nie świadczy też innych usług na rzecz podmiotów zewnętrznych (np. nie wynajmuje lokali, nie czerpie dochodów z powierzchni reklamowych), które byłyby opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Projekt realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 6.1. Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę. Nabywane towary i usługi nie będą służyły prowadzeniu działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług na rzecz podmiotów zewnętrznych. Wspólnota Mieszkaniowa jest stworzona przez właścicieli lokali znajdujących się w nieruchomości i zajmuje się:

* remontami części wspólnych nieruchomości,

* sprzątaniem nieruchomości, odśnieżaniem,

* konserwacją urządzeń wchodzących w skład nieruchomości.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w związku z realizacją projektu inwestycyjnego opisanego we wniosku Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony zawarty w cenie nabywanych towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Wspólnota Mieszkaniowa nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Uzasadnieniem tego stanowiska jest fakt, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i dlatego nie występuje związek między nabywanymi towarami i usługami a sprzedażą opodatkowaną. Odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z dokonywaniem zakupów opodatkowanych w przedmiotowym projekcie jest niemożliwe, ponieważ nie istnieje związek pomiędzy zakupioną usługą lub towarem a sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 6.1. Przedsięwzięcie będzie polegało na przeprowadzeniu prac remontowych w nieruchomości. Odbiorcą nabywanych towarów i usług jest Wspólnota Mieszkaniowa i to ona występuje jako ostateczny konsument. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie świadczy żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali. Wnioskodawca nie świadczy też innych usług na rzecz podmiotów zewnętrznych, które byłyby opodatkowane podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 6.1, ponieważ nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl