IPTPP1/443-26/11-4/MW - Prawo do odliczenia przez gminę podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-26/11-4/MW Prawo do odliczenia przez gminę podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zachowania prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w przypadku wniesienia całego obiektu do spółki komunalnej jako wkładu niepieniężnego w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub jako poszczególnych składników majątkowych niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z restauracją Zamku oraz jego otoczenia;

* wpływu na zakres prawa do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji;

* zachowania prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. inwestycji w przypadku wniesienia całego obiektu do spółki komunalnej jako wkładu niepieniężnego w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub jako poszczególnych składników majątkowych niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w ramach projektu inwestycyjnego, zamierza dokonać inwestycji polegającej na restauracji budynku Zamku znajdującego się w Uniejowie i stanowiącego własność Gminy, wraz z otoczeniem.

Restauracja Zamku oraz jego otoczenia będzie polegała na:

a.

wymianie stolarki okiennej i drzwiowej,

b.

wymianie tynków zewnętrznych tarasu wraz z uwzględnieniem wymiany destruowanych cegieł,

c.

remoncie tarasu zamkowego,

d.

przebudowie i wymianie instalacji centralnego ogrzewania łącznie z węzłem cieplnym zlokalizowanym w pomieszczeniu kotłowni,

e.

przebudowie i wymianie instalacji elektrycznej,

f.

przebudowie i wymianie instalacji wodociągowej,

g.

przebudowie i wymianie instalacji kanalizacji sanitarnej,

h.

przebudowie nawierzchni ciągów komunikacyjnych wokół zamku,

i.

budowie oświetlenia latarniami alejki głównej (4 szt.) oraz w poziomie terenu wybranych alejek parkowych (26 szt.),

j.

budowie przyłącza wody geotermalnej oraz do sieci ciepłowniczej,

k.

budowie podświetlenia Zamku;

l.

przebudowie nawierzchni dziedzińca Zamku z uwzględnieniem właściwego wyprofilowania nawierzchni,

m.

budowie suchej fosy od strony elewacji frontowej Zamku i drewnianego mostu na ciągu komunikacyjnym dojazdowym do Zamku od strony wejścia głównego.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem jako"Podatnik VAT czynny".

Aktualnie Zamek jest nieodpłatnie użyczany zależnej spółce kapitałowej ("spółka komunalna"). Z kolei spółka komunalna wykorzystuje Zamek w prowadzonej działalności gospodarczej. W zamku znajduje się restauracja, w której organizowane są przyjęcia i bankiety. Ponadto oferta spółki komunalnej obejmuje organizację konferencji i seminariów za odpowiednim wynagrodzeniem, jak również świadczenie usług hotelarskich (zakwaterowanie w 22 komnatach i apartamentach oraz wyżywienie).

Gmina planuje, że po zakończeniu przedmiotowej inwestycji, Zamek wraz z otoczeniem zostanie odpłatnie przekazany do zarządzania operatorowi wyłonionemu w przetargu. Będzie zatem wykorzystywany do wykonywania czynności odpłatnych.

Gmina rozważa również (jako alternatywę dla przekazania Zamku i jego otoczenia operatorowi wyłonionemu w przetargu) wniesienie całego obiektu jako wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej, bądź jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, bądź jako składników majątku, które takiej zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będą stanowiły. W tej sytuacji (t.j. w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego) obiekt będzie wykorzystywany przez Spółkę komunalną, w prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z odpłatnym świadczeniem usług, podobnie jak to jest aktualnie.

Na pokrycie części kosztów restauracji Zamku oraz jego otoczenia Gmina uzyska dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 - 2013, Oś Priorytetowa V - Infrastruktura Społeczna, działanie V.4 - infrastruktura kultury. Wysokość dofinansowania pokryje około 85% kosztów projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z restauracją Zamku i jego otoczenia będzie zachowane, jeżeli Gmina podejmie w przyszłości decyzję, że po dokonaniu rozbudowy wniesie cały obiekt do spółki komunalnej jako wkład niepieniężny w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub jako poszczególne składniki majątkowe niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z restauracją Zamku oraz jego otoczenia. Na zakres prawa do odliczenia nie wpływa otrzymanie przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycyjnych. Prawo to zostanie zachowane także wówczas, gdy Gmina podejmie decyzję o wniesieniu obiektu w formie wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej, zarówno jeżeli przedmiotem wkładu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa (elementem której byłby przedmiotowy obiekt), jak również wówczas, gdy przedmiotem wkładu będą poszczególne składniki majątku niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1).

Pierwszą kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w kontekście powołanego wyżej przepisu jest to, czy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasadniczo za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przedmiotowy przepis, pomimo tego, że ma generalnie zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego oraz organów i urzędów obsługujących te jednostki, to jednak nie będzie miał zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym. Gmina planuje bowiem oddanie obiektu Zamku oraz jego otoczenia do używania operatorowi wyłonionemu na konkurencyjnych warunkach (w przetargu), czego podstawą będzie zawarta z tym operatorem umowa cywilnoprawna. Zostanie również spełniona przesłanka pozytywna konieczna dla uznania czynności wykonywanych przez Gminę za czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej, wskazana w art. 15 ust. 2 zd. 2 ustawy, bowiem Zamek i jego otoczenie będzie w ten sposób wykorzystywany przez Gminę w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W konsekwencji nie ma wątpliwości, iż spełniona zostanie przesłanka art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, konieczna dla odliczenia podatku naliczonego przez Gminę.

Na uznanie Gminy za podatnika VAT w kontekście art. 86 ust. 1 ustawy nie wpłynie również okoliczność, że Gmina rozważa możliwość wniesienia obiektu jako wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej. Nie ma również znaczenia, iż przedmiot tego wkładu będzie stanowił albo zorganizowaną część przedsiębiorstwa, albo też wnoszone będą poszczególne składniki majątkowe (niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa). W rezultacie, podjęcie przez Gminę decyzji (na etapie realizacji inwestycji), iż obiekt będzie przedmiotem wkładu niepieniężnego (czy to jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, czy to jako poszczególne składniki majątkowe nie stanowiące takiej zorganizowanej części), nie wpłynie ani na wartość dokonanych odliczeń w okresie do dnia podjęcia takiej decyzji, ani na wielkość odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z nabycia towarów i usług po tej dacie, związanych z tą inwestycją. W ocenie Gminy czynność polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego, jako czynność o charakterze odpłatnym, podlega - co do zasady - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru.

O odpłatności wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej decyduje okoliczność, iż podmiot wnoszący aport otrzymuje w zamian odpowiednią wartość udziałów w spółce. Wydane przez spółkę udziały stanowią więc ekwiwalentne świadczenie wzajemne spółki na rzecz wspólnika wnoszącego wkład. W konsekwencji więc Gmina, realizując omawianą inwestycję z zamiarem jej późniejszego odpłatnego wykorzystania, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i jako taki podatnik ma prawo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

W ocenie Gminy prawo do doliczenia podatku naliczonego przysługiwałoby jej również w sytuacji, w której obiekt byłby wnoszony do spółki komunalnej jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. W tym wariancie, zgodnie z przepisami art. 6 pkt 1 ustawy VAT, czynność aportu nie podlegałaby wprawdzie opodatkowaniu VAT, jednak nie miałoby to znaczenia dla odliczenia podatku naliczonego.

Artykuł 6 pkt 1 Ustawy o VAT stanowi dozwoloną opcję przewidzianą w art. 19 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L06.347.1), zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Takie następstwo prawne zostało przewidziane w art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje obowiązek korekty podatku naliczonego odliczonego przez zbywcę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu jego składników, ciążący na podmiocie, który nabył przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część w sytuacji zmiany zakresu prawa do odliczenia. Oznacza to, iż dokonany ewentualnie przez Gminę wkład w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w skład którego wchodziłby przedmiotowy obiekt), będzie neutralny z punktu widzenia odliczenia podatku naliczonego. Ewentualnej korekty odliczonego przez Gminę VAT musiałaby dokonywać spółka komunalna, oczywiście w sytuacji, gdyby nabyte składniki wykorzystywała do czynności innych, niż dające prawo do odliczenia.

W ocenie Gminy na zakres prawa do odliczenia nie wpływa również okoliczność, że znaczna część kosztów całej inwestycji (około 85%) zostanie sfinansowana ze środków publicznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 - 2013, Oś Priorytetowa V - Infrastruktura Społeczna, Działanie V.4 - infrastruktura kultury.

Żaden z przepisów ustawy o VAT, a w szczególności art. 88 i 88a, nie zawiera w tym zakresie ograniczeń. W konsekwencji więc Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego z również od tej części, w jakiej nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji zostaną sfinansowane z powyższej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Za aport uważa się wkład niepieniężny wniesiony do spółki na pokrycie kapitału zakładowego, w postaci wartości niematerialnych (praw) lub rzeczy. Wniesienie wkładu wiąże się z przeniesieniem na spółkę wszelkich praw do przedmiotu wkładu, a więc także prawa własności, jeżeli przysługuje ono wspólnikowi.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

A zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie całego przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

W art. 2 pkt 27e ustawy, zostało zdefiniowane pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zgodnie z którą pod tym pojęciem rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z definicji tej wynika, że podstawowym wymogiem jest to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Jeżeli zostaną spełnione warunki określone w art. 2 pkt 27e ustawy, dotyczące definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa aportem do spółki będzie czynnością, która nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego, dającej podatnikowi prawo do odliczenia, podatnik może w celu ustalenia tej kwoty zastosować proporcję określoną zgodnie z ust. 2-10 powołanego artykułu.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z obliczoną proporcją, podatnik jest obowiązany dokonać korekty rocznej, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1-3. Stosownie do ust. 4 powołanego artykułu, korekty tej dokonuje się również w przypadku, gdy nastąpi sprzedaż towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym były zaliczone przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także grunty, bądź zgodnie z ust. 7 nastąpi zmiana prawa do odliczenia podatku naliczonego od danego towaru lub usługi.

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów, środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia (aportu) przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza realizować inwestycję polegającą na restauracji Zamku oraz jego otoczenia. Wnioskodawca rozważa wniesienie całego obiektu w formie wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa lub jako poszczególne składniki majątkowe niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze opis sprawy oraz ww. przepisy należy stwierdzić, że w przypadku wniesienia aportem przez Wnioskodawcę ww. obiektu do spółki komunalnej jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za wykonanie inwestycji polegającej na restauracji Zamku oraz jego otoczenia, a ewentualnej korekty zobowiązany jest dokonać, stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy, nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Prawo do odliczenia ww. podatku naliczonego zostanie zachowane również w sytuacji wniesienia aportem do spółki komunalnej poszczególnych składników majątkowych niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż z uwagi na odpłatny charakter czynności wniesienia wkładu niepieniężnego, podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z ww. inwestycją będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, w przypadku podjęcia w przyszłości przez Gminę decyzji wniesienia całego obiektu do spółki komunalnej jako wkładu niepieniężnego w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub jako poszczególnych składników majątkowych niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Gmina zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. Obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego, w przypadku aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będzie ciążył na nabywcy, stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku wniesienia całego obiektu do spółki komunalnej jako wkładu niepieniężnego w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub jako poszczególnych składników majątkowych niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z restauracją Zamku oraz jego otoczenia. Rozstrzygnięcie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z restauracją Zamku oraz jego otoczenia zostało dokonane odrębną interpretacją Nr IPTPP1/443-26/11-2/MW. Natomiast kwestia dotycząca wpływu otrzymanego przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji na zakres prawa do odliczenia została rozstrzygnięta interpretacją Nr IPTPP1/443-26/11-3/MW.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl