IPTPP1/443-252/12-2/AK - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego informatyzacji urzędu miasta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-252/12-2/AK Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego informatyzacji urzędu miasta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012 r. (data wpływu 28 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza złożyć wniosek do Urzędu Marszałkowskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, pn. "...." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, IV os priorytetowa Społeczeństwo Informacyjne, Działanie IV.2 E-usługi publiczne.

W ramach zadania zostanie zrealizowane:

1.

Podłączenie sieci informatycznej U.M. w bezpieczny sposób do szerokopasmowej sieci Internet.

2.

Zakup i instalacja sprzętu oraz urządzeń sieci teleinformatycznej U.M. - umożliwiającą szybką i niezawodną komunikację pomiędzy lokalizacjami, w których znajdują budynki Urzędu oraz pozostałe jednostki miejskie.

3.

Zakup i instalacja sprzętu komputerowego dla potrzeb Gminy oraz jednostek organizacyjnych.

4.

Zakup i instalację dwóch platform serwerowych dla potrzeb środowiska sieciowego bazodanowego oraz aplikacyjnego wraz z niezbędnym oprogramowaniem systemowym i narzędziowym koniecznych do stworzenia wydajnej platformy przetwarzania i składowania danych wraz z systemem pamięci masowej.

5.

Zakup i uruchomienie Systemu Backupu i Archiwizacji.

6.

Zakup i uruchomienie systemu antywirusowego i antyspamowego do zapewnienia bezpieczeństwa pracy i danych.

7.

Zakup i wdrożenie modułów Zintegrowanego Systemu Wspomagania Zarządzania Miastem (ZSWZM) - systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie jednostką administracji samorządowej wraz z relacyjną bazą danych.

8.

Zakup i wdrożenie modułów systemu oświatowego umożliwiającego sprawne zarządzanie oświata w Gminie oraz systemu wspomagającego proces edukacyjny w placówkach zlokalizowanych na obszarze Gminy.

9.

Budowę portalu internetowego Urzędu miejskiego w..na którym zostaną uruchomione usługi administracyjne świadczone droga elektroniczną. zapewni to komunikowanie się pomiędzy Urzędem i obywatelem oraz realizację poszczególnych usług świadczonych na rzecz mieszkańców i instytucji na platformie elektronicznej.

Przedmiotowe prace zostaną wykonane przez wykonawcę wyłonionego w trybie przetargu nieograniczonego. Czynności będą opodatkowane stawką 23%. Faktury będą wystawione na Gminę. Zadanie będzie finansowane ze środków własnych oraz środków PROW. Naliczony podatek będzie stanowić koszt kwalifikowany bez możliwości odzyskania. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, ponieważ nie będzie dokonywała żadnych czynności opodatkowanych związanych z realizacją zadania. Gmina jest czynnym podatnikiem od dnia 1 sierpnia 2010 r. realizacja zadania mieści się w ramach art. 18 ustawy o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją zadania, a tym samym uznanie podatku VAT jako koszt niekwalifikowalny.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, ponieważ nie będzie dokonywała żadnych czynności opodatkowanych związanych z przyznaniem dotacji na realizację zadania "...."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek do U.M. odnośnie realizacji zadania pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W ramach zadania zostanie zrealizowane:

1.

Podłączenie sieci informatycznej U. M. w bezpieczny sposób do szerokopasmowej sieci Internet.

2.

Zakup i instalacja sprzętu oraz urządzeń sieci teleinformatycznej U. M. - umożliwiającą szybką i niezawodną komunikację pomiędzy lokalizacjami, w których znajdują budynki Urzędu oraz pozostałe jednostki miejskie.

3.

Zakup i instalacja sprzętu komputerowego dla potrzeb Gminy oraz jednostek organizacyjnych.

4.

Zakup i instalacja dwóch platform serwerowych dla potrzeb środowiska sieciowego bazodanowego oraz aplikacyjnego wraz z niezbędnym oprogramowaniem systemowym i narzędziowym koniecznych do stworzenia wydajnej platformy przetwarzania i składowania danych wraz z systemem pamięci masowej.

5.

Zakup i uruchomienie Systemu Backupu i Archiwizacji.

6.

Zakup i uruchomienie systemu antywirusowego i antyspamowego do zapewnienia bezpieczeństwa pracy i danych.

7.

Zakup i wdrożenie modułów Zintegrowanego Systemu Wspomagania Zarządzania Miastem (ZSWZM) - systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie jednostką administracji samorządowej wraz z relacyjną bazą danych.

8.

Zakup i wdrożenie modułów systemu oświatowego umożliwiającego sprawne zarządzanie oświata w Gminie oraz systemu wspomagającego proces edukacyjny w placówkach zlokalizowanych na obszarze Gminy.

9.

Budowę portalu internetowego Urzędu miejskiego na którym zostaną uruchomione usługi administracyjne świadczone droga elektroniczną. zapewni to komunikowanie się pomiędzy Urzędem i obywatelem oraz realizację poszczególnych usług świadczonych na rzecz mieszkańców i instytucji na platformie elektronicznej.

Przedmiotowe prace zostaną wykonane przez wykonawcę wyłonionego w trybie przetargu nieograniczonego. Faktury będą wystawione na Gminę. Zadanie będzie finansowane ze środków własnych oraz środków. Naliczony podatek będzie stanowić koszt kwalifikowalny bez możliwości odzyskania. Gmina nie będzie dokonywała żadnych czynności opodatkowanych związanych z realizacją zadania. Gmina jest czynnym podatnikiem od dnia 1 sierpnia 2010 r. Realizacja zadania mieści się w ramach art. 18 ustawy o samorządzie gminnym.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Powyższe wynika z faktu, że nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....", gdyż poniesione wydatki nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl