IPTPP1/443-239/14-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-239/14-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2014 r. (data wpływu 2 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla produktów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 20.20.14.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy dla produktów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 20.20.14.0.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w której zakres wchodzi m.in. produkcja i sprzedaż specjalistycznych środków chemicznych (produkowanych w oparciu o własne oryginalne receptury).

Wśród produktów wytwarzanych w ramach prowadzonej przez Zainteresowanego działalności jest szereg produktów biobójczych, w tym płyny myjące i dezynfekujące, płyny dezynfekujące, płyny bakteriobójcze, koncentrat o właściwościach myjących i bakteriobójczych oraz koncentrat o właściwościach myjących, bakteriobójczych oraz dodatkowo odkamieniających.

Produkty te mają przynajmniej jedną z właściwości: są bakteriobójcze i/lub grzybobójcze. W związku z wnioskiem Zainteresowanego o opinię statystyczną, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego potwierdził, że wszystkie te produkty mieszczą się wg PKWiU w grupowaniu 20.20.14.0 "Środki odkażające". Na obrót tymi produktami Wnioskodawca uzyskał pozwolenie Ministra Zdrowia w formie stosownych decyzji. W decyzjach tych wskazano, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2003 r. w sprawie kategorii i grup biobójczych według ich przeznaczenia produkty te zaliczane są do Kategorii I "Produkty dezynfekujące i produkty biobójcze o ogólnym zastosowaniu".

Produkty te stosowane są:

1.

w higienie weterynaryjnej do dezynfekcji powierzchni, materiałów, wyposażenia w celu utrzymania higieny w miejscach hodowli, przetrzymywania i transportu zwierząt, jak również w miejscu uprawy roślin i grzybów,

2.

do dezynfekcji wyposażenia, pojemników, naczyń i sprzętów kuchennych, a także mebli,

3.

do dezynfekcji rurociągów związanych z produkcją, transportem, przechowywaniem lub spożywaniem żywności, środków żywienia zwierząt lub napojów (w tym wody przeznaczonej do spożycia), przeznaczonych dla ludzi i zwierząt oraz do dezynfekcji wody przeznaczonej do spożycia.

Wszystkie ww. produkty są wpisane do Urzędowego Wykazu Produktów Biobójczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ogłaszanego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować dostawę wymienionych w niniejszym wniosku wyrobów.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa wyrobów, o których mowa we wniosku, podlega opodatkowaniu 8% stawką VAT.

Na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy stawka podatku wynosi 23%, jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonym, lub zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 8%. W poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy VAT wskazano, że z preferencyjnej stawki korzystać mogą produkty oznaczone symbolem PKWiU 20.20.14.0, tj. środki odkażające, ale wyłącznie o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych. Przy tym, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez "PKWiU ex" (a takie oznaczenie znalazło się w poz. 84 załącznika nr 3 do ustawy) rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług).

Mając na uwadze powyższe w szczególności zaś brzmienie poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy, 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie dla dostawy danego wyrobu, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

środek został zakwalifikowany do grupowania PKWiU o symbolu 20.20.14,

2.

środek odkażający ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze,

3.

środek ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,

4.

dla środka zostało wydane stosowne pozwolenie albo został on wpisany do odpowiedniego rejestru.

Z otrzymanej przez Wnioskodawcę interpretacji Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, że sprzedawane przez Zainteresowanego produkty, o których mowa w niniejszym wniosku, należy zaklasyfikować do grupowania o symbolu PKWiU 20.20.14.0 "Środki odkażające".

Sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby mają właściwości m.in. bakteriobójcze i/lub grzybobójcze.

W związku z faktem, że ustawa VAT nie definiuje pojęcia "w ochronie zdrowia" należy odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, Warszawa 2006, "ochrona" oznacza: "zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym" oraz "to, co przed czymś ochrania". Z kolei przez "zdrowie" rozumieć należy "stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo; stan w jakim znajduje się żywy organizm". Analiza treści zapisu "wyłącznie w ochronie zdrowia" zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy, dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że określone środki, by móc korzystać z preferencyjnego opodatkowania muszą m.in. znajdować zastosowanie tylko w ochronie zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś, co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Ochrona ta dotyczy zatem wszelkich organizmów żywych, bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Ochrona może być ponadto realizowana na wiele sposobów, m.in. poprzez zapobieganie rozwojowi oraz likwidację szkodliwych dla zdrowia bakterii czy grzybów. Takie zastosowanie i cel mają właśnie wyroby, o których mowa w niniejszym wniosku.

W ocenie Wnioskodawcy, z punktu widzenia zastosowania ww. wyrobów istotny jest cel ich sprzedaży. Tym celem jest stosowanie w ochronie zdrowia. Dla oceny ich zastosowania nie ma znaczenia faktyczne ich wykorzystanie przez nabywcę. Jako producent i sprzedawca ww. wyrobów Zainteresowany nie przewiduje ich wykorzystania w innym celu.

W szczególności zaś należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że środki odkażające o jakich mowa w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia.

Nie ma zatem podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki należące do systemu opieki zdrowotnej, tj. przez przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne.

Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca w którym zostaną one użyte. Stanowisko to zaprezentowane jest w całym szeregu interpretacji indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów, dla przykładu tak stwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji wydanej 20 maja 2011 r. nr ILPPl/443-318/11-2/NS, czy też w interpretacji z 25 listopada 2011 r. nr ILPP1/443-1147/11-3/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 20 marca 2009 r. nr ITPP2/443-18b/09/RS, czy Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 15 października 2013 r" nr ILPP4/443-355/13-2/EWW.

Ponadto wyroby są wpisane do Urzędowego Wykazu Produktów Biobójczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ogłaszanego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Mając na uwadze powyższe argumenty należy stwierdzić, że stanowiące przedmiot niniejszego wniosku wyroby spełniają wszystkie warunki stawiane przez ustawodawcę w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy, by móc uznać ich dostawę za podlegającą opodatkowaniu 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 83 ww. załącznika nr 3, umieszczając oznaczenie - ex 20.20.14.0, wymieniono, zaliczone do tego grupowania "Środki odkażające - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych".

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru".

Mając na uwadze powyższe - w szczególności zaś brzmienie poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy - 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie dla dostawy środka odkażającego, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

środek został zakwalifikowany do grupowania PKWiU o symbolu 20.20.14;

2.

środek odkażający ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze;

3.

środek ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia;

4.

dla środka zostało wydane stosowne pozwolenie albo został on wpisany do odpowiedniego rejestru.

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU przez Wnioskodawcę, towaru objętego zapytaniem.

Należy stwierdzić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "w ochronie zdrowia". W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, gdyż w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.)"ochrona" oznacza "zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym", "to, co przed czymś ochrania".

Z kolei przez "zdrowie" zgodnie z ww. słownikiem należy rozumieć "stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo", "stan, w jakim znajduje się żywy organizm", "dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu".

Wobec powyższego, analiza treści zapisu "wyłącznie w ochronie zdrowia" - zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zatem "ochrona" ta dotyczy wszelkich organizmów żywych bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Preparaty te winny mieć za zadanie obronić daną jednostkę przed czymś co może stanowić dla jej zdrowia zagrożenie.

Podkreślić należy, że istotny z punktu widzenia "zastosowania" tych preparatów jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę. Ponadto ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że przedmiotowe preparaty muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Zatem nie ma podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki z zakresu opieki zdrowia, tj. przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca, w którym zostaną one użyte.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252 z późn. zm.), produkt biobójczy stanowi substancję czynną lub preparat zawierający co najmniej jedną substancję czynną, w postaciach, w jakich są dostarczone użytkownikowi, przeznaczony do niszczenia, odstraszania, unieszkodliwiania, zapobiegania działaniu lub kontrolowania w jakikolwiek inny sposób organizmów szkodliwych przez działanie chemiczne lub biologiczne.

Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, w obrocie i stosowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się tylko te produkty biobójcze, na które:

1.

zostało wydane pozwolenie na wprowadzanie do obrotu, zwane dalej "pozwoleniem",

2.

zostało wydane pozwolenie tymczasowe,

3.

została wydana decyzja o wpisie do rejestru produktów biobójczych niskiego ryzyka, zwana dalej "wpisem do rejestru",

4.

zostało wydane pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54

- oraz są sklasyfikowane, opakowane i oznakowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie.

W myśl art. 5 ust. 1 powołanej ustawy o produktach biobójczych, pozwolenie wydaje oraz wpisu do rejestru dokonuje Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Prezesem Urzędu", na okres nie dłuższy niż 10 lat, licząc od daty pierwszego albo kolejnego włączenia substancji czynnej do załącznika I lub IA do dyrektywy 98/8/WE, i nieprzekraczający terminu ważności określonego dla danej substancji czynnej w tych załącznikach.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy wnioski o wydanie pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, zmiany danych stanowiących podstawę wydania pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, przedłużenie terminu ważności pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, podmiot odpowiedzialny składa do Prezesa Urzędu.

Zgodnie z art. 54 ust. 1a ww. ustawy, w okresie przejściowym do dnia 14 maja 2014 r. przedmiotem obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może być, na podstawie pozwolenia na obrót, produkt biobójczy, zawierający substancję czynną niewłączoną do załącznika I lub IA do dyrektywy 98/8/WE, która znajdowała się w obrocie przed dniem 14 maja 2000 r. jako substancja czynna produktu biobójczego przeznaczonego do innych celów niż badania naukowe i rozwojowe oraz badania na potrzeby rozwoju produkcji.

Jak wynika z treści poz. 83 ww. załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, nie wszystkie środki odkażające, dopuszczone do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trybie przewidzianym przepisami powołanej wcześniej ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Ustawodawca zawęził bowiem możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% wyłącznie do preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, klasyfikowanych według nomenklatury PKWiU 2008 do grupowania 20.20.14.0" na które zostało wydane m.in. pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54 lub dokonanie wpisu do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w której zakres wchodzi m.in. produkcja i sprzedaż specjalistycznych środków chemicznych (produkowanych w oparciu o własne oryginalne receptury).

Wśród produktów wytwarzanych w ramach prowadzonej przez Zainteresowanego działalności jest szereg produktów biobójczych, w tym płyny myjące i dezynfekujące, płyny dezynfekujące, płyny bakteriobójcze, koncentrat o właściwościach myjących i bakteriobójczych oraz koncentrat o właściwościach myjących, bakteriobójczych oraz dodatkowo odkamieniających.

Produkty te mają przynajmniej jedną z właściwości: są bakteriobójcze i/lub grzybobójcze. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego potwierdził, że wszystkie te produkty mieszczą się wg PKWiU w grupowaniu 20.20.14.0 "Środki odkażające". Na obrót tymi produktami Wnioskodawca uzyskał pozwolenie Ministra Zdrowia w formie stosownych decyzji. W decyzjach tych wskazano, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2003 r. w sprawie kategorii i grup biobójczych według ich przeznaczenia produkty te zaliczane są do Kategorii I "Produkty dezynfekujące i produkty biobójcze o ogólnym zastosowaniu".

Produkty te stosowane są:

1.

w higienie weterynaryjnej do dezynfekcji powierzchni, materiałów, wyposażenia w celu utrzymania higieny w miejscach hodowli, przetrzymywania i transportu zwierząt, jak również w miejscu uprawy roślin i grzybów,

2.

do dezynfekcji wyposażenia, pojemników, naczyń i sprzętów kuchennych, a także mebli,

3.

do dezynfekcji rurociągów związanych z produkcją, transportem, przechowywaniem lub spożywaniem żywności, środków żywienia zwierząt lub napojów (w tym wody przeznaczonej do spożycia), przeznaczonych dla ludzi i zwierząt oraz do dezynfekcji wody przeznaczonej do spożycia.

Wszystkie ww. produkty są wpisane do Urzędowego Wykazu Produktów Biobójczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ogłaszanego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz wskazany powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że w sytuacji gdy produkty zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę według PKWiU do grupowania 20.20.14.0, faktycznie są środkami odkażającymi o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia oraz zostało dla nich wydane pozwolenie na obrót w myśl przepisów ww. ustawy o produktach biobójczych, lub dokonano wpisu do rejestru produktów biobójczych, to dostawa tych produktów będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 83 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku produktu według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji towarów według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. towarów według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl