IPTPP1/443-23/11-5/MW - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-23/11-5/MW Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z rozbudową kompleksu Y - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z rozbudową kompleksu X oraz z rozbudową kompleksu Y oraz zachowania tego prawa w przypadku ewentualnego wniesienia ww. kompleksów do Spółki komunalnej jako wkładu niepieniężnego w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub jako poszczególnych składników majątkowych niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina zamierza rozpocząć dwie inwestycje:

1.

inwestycję polegającą na rozbudowie istniejącego kompleksu X oraz

2.

inwestycję polegającą na rozbudowie istniejącego kompleksu Y.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem jako"Podatnik VAT czynny".

Ad. 1) Rozbudowa istniejącego kompleksu X polegać będzie na budowie budynku mieszczącego baseny kryte, zespół odnowy biologicznej, klub oraz pomieszczenia pełniące funkcje towarzyszące, budowie basenów otwartych połączonych funkcjonalnie z budynkiem, wykonanie zagospodarowania terenu obejmującego ciągi komunikacyjne, rampy, miejsca postojowe dla samochodów osobowych, zieleń oraz małą architekturę, a także budowę niezbędnych urządzeń budowlanych, przyłączy i instalacji technicznych.

Aktualnie istniejący kompleks, którego rozbudowa jest obecnie planowana, został oddany do użytku przez Gminę w roku 2008 (rok zakończenia budowy) i od zakończenia budowy do chwili obecnej jest nieodpłatnie użyczany zależnej spółce kapitałowej (dalej"Spółka komunalna"). Z kolei spółka komunalna wykorzystuje kompleks w prowadzonej działalności gospodarczej. Przy nabyciu towarów i usług związanych z dotychczasową budową kompleksu Gmina nie odliczała VAT naliczonego, jako że nie planowała wówczas odpłatnego jego wykorzystania.

Obecnie Gmina planuje, że po zakończeniu rozbudowy kompleksu X, cały kompleks (zarówno część powstała na skutek rozbudowy, jak i część oddana do użytku w 2008 r.), jako zespół obiektów stanowiących całość techniczno - użytkową, zostanie odpłatnie przekazany operatorowi wyłonionemu w przetargu.

Gmina rozważa również (jako alternatywę dla przekazania kompleksu operatorowi wyłonionemu w przetargu) wniesienie całego kompleksu jako wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej, bądź jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, bądź jako składników majątku, które takiej zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będą stanowiły. W tej sytuacji (t.j. w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego) kompleks będzie wykorzystywany przez spółkę komunalną, w prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z odpłatnym świadczeniem usług wstępu do kompleksu.

Ad.2) Rozbudowa istniejącego kompleksu Y polegać będzie na budowie kompleksu Z obejmującego:

* translokację wraz z odbudową zabytkowego dworu,

* translokację wraz z odbudową wiatraka koźlaka,

* translokację wraz z odbudową budynku inwentarskiego,

* translokację wraz z odbudową chałupy,

* odbudowę wiatraka koźlaka,

* budowę nowego (wykonanie kopii) budynku stodoły z lI połowy XIX wieku,

* budowę współczesnego budynku biurowo - gospodarczego,

* budowę wiaty śmietnikowej,

* rekonstrukcję krajzegi stolarskiej,

* wykonanie elementów zagospodarowania terenu, w tym dróg i ścieżek, nasadzeń roślin,

* ogrodzeń, elementów małej architektury, oświetlenia, kapliczki przydrożnej oraz studni wraz z żurawiem,

* kompletne wyposażenie obiektów,

* wykonanie prac rekonstrukcyjnych niektórych eksponatów pochodzących z Muzeum Etnograficznego,

* wykonanie przyłączy wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych, ciepłowniczych.

Aktualnie istniejący kompleks Y złożony jest z zespołu dwóch budynków stylizowanych na pochodzące z epoki średniowiecza (wieży rycerskiej i budynku parterowego z użytkowym poddaszem). Kompleks ten (podobnie jak kompleks X) jest obecnie nieodpłatnie użyczany spółce komunalnej, która wykorzystuje te obiekty w działalności gospodarczej, świadcząc odpłatnie usługi podlegające opodatkowaniu VAT. Po zakończeniu rozbudowy, całość kompleksu Y, a więc część istniejąca obecnie, jak i część będąca przedmiotem rozbudowy, zostanie przekazana odpłatnie operatorowi wyłonionemu w przetargu, a więc będzie przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Gmina rozważa również (jako alternatywę dla przekazania kompleksu operatorowi wyłonionemu w przetargu) wniesienie całego kompleksu Y jako wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej, bądź jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, bądź jako składniki majątku, które takiej zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie stanowią. W tej sytuacji (wniesienia wkładu niepieniężnego) cały kompleks będzie wykorzystywany przez spółkę komunalną w prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z odpłatnym świadczeniem usług wstępu do kompleksu lub odpłatnym świadczeniem usług zakwaterowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z rozbudową kompleksu Y.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie, przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z rozbudową kompleksu Y. Prawo to zostanie zachowane także wówczas, gdy Gmina podejmie decyzję o wniesieniu kompleksu w formie wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej, zarówno jeżeli przedmiotem wkładu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, jak również wówczas, gdy przedmiotem wkładu będą poszczególne składniki majątku składające się na kompleks niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1).

Pierwszą kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w kontekście powołanego wyżej przepisu jest to, czy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasadniczo za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przedmiotowy przepis, pomimo tego, że ma generalnie zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego oraz organów i urzędów obsługujących te jednostki, to jednak nie będzie miał zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym. Gmina planuje bowiem oddanie kompleksu do używania operatorowi wyłonionemu na konkurencyjnych warunkach (w przetargu), czego podstawą będzie zawarta z tym operatorem umowa cywilnoprawna. Zostanie również spełniona przesłanka pozytywna konieczna dla uznania czynności wykonywanych przez Gminę za czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej, wskazana w art. 15 ust. 2 zd. 2 ustawy, bowiem kompleks będzie w ten sposób wykorzystywany przez Gminę w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W konsekwencji nie ma wątpliwości, iż spełniona zostanie przesłanka art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, konieczna dla odliczenia podatku naliczonego przez Gminę.

Na uznanie Gminy za podatnika VAT w kontekście art. 86 ust. 1 ustawy, nie wpłynie również okoliczność, że Gmina rozważa możliwość wniesienia kompleksu jako wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej. Nie ma również znaczenia, iż przedmiot tego wkładu będzie stanowił albo zorganizowaną część przedsiębiorstwa, albo też wnoszone będą poszczególne składniki majątkowe składające się na kompleks (niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa). W rezultacie, podjęcie przez Gminę decyzji (na etapie realizacji inwestycji), iż kompleks będzie przedmiotem wkładu niepieniężnego (czy to jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, czy to jako poszczególne składniki majątkowe nie stanowiące takiej zorganizowanej części), nie wpłynie ani na wartość dokonanych odliczeń w okresie do dnia podjęcia takiej decyzji, ani na wielkość odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z nabycia towarów i usług po tej dacie, związanych z tą inwestycją. W ocenie Gminy czynność polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego, jako czynność o charakterze odpłatnym, podlega - co do zasady - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru.

O odpłatności wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej decyduje okoliczność, iż podmiot wnoszący aport otrzymuje w zamian odpowiednią wartość udziałów w spółce. Wydane przez spółkę udziały stanowią więc ekwiwalentne świadczenie wzajemne spółki na rzecz wspólnika wnoszącego wkład. W konsekwencji więc Gmina, realizując omawianą inwestycję z zamiarem jej późniejszego odpłatnego wykorzystania, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i jako taki podatnik ma prawo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

W ocenie Gminy prawo do doliczenia podatku naliczonego przysługiwałoby jej również w sytuacji, w której kompleks byłby wnoszony do spółki komunalnej jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. W tym wariancie, zgodnie z przepisami art. 6 pkt 1 ustawy VAT, czynność aportu nie podlegałaby wprawdzie opodatkowaniu VAT, jednak nie miałoby to znaczenia dla odliczenia podatku naliczonego.

Artykuł 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi dozwoloną opcję przewidzianą w art. 19 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L06.347.1), zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Takie następstwo prawne zostało przewidziane w art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje obowiązek korekty podatku naliczonego odliczonego przez zbywcę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu jego składników, ciążący na podmiocie, który nabył przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część w sytuacji zmiany zakresu prawa do odliczenia. Oznacza to, iż dokonany ewentualnie przez Gminę wkład w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w skład którego wchodziłyby składniki majątku tworzące kompleks Y), będzie neutralny z punktu widzenia doliczenia podatku naliczonego. Ewentualnej korekty odliczonego przez Gminę VAT musiałaby dokonywać spółka komunalna, oczywiście w sytuacji, gdyby nabyte składniki wykorzystywała do czynności innych, niż dające prawo do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza realizować inwestycję polegającą na rozbudowie istniejącego kompleksu Y, który zostanie odpłatnie przekazany operatorowi wyłonionemu w przetargu na podstawie umowy cywilnoprawnej. Kompleks będzie wykorzystywany przez Gminę w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach czynności cywilnoprawnej, innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W konsekwencji czynność ta stanowi odpłatne świadczenie, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji inwestycji polegającej na rozbudowie kompleksu Y towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.

Reasumując, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z rozbudową kompleksu Y, ponieważ, jak wskazano we wniosku, przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji inwestycji mienia do wykonywania czynności niepodlegających lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z rozbudową kompleksu Y. Rozstrzygnięcie dotyczące zachowania tego prawa w przypadku ewentualnego wniesienia całego kompleksu do spółki komunalnej jako wkładu niepieniężnego w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub jako poszczególnych składników majątkowych niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało dokonane odrębną interpretacją Nr IPTPP1/443-23/11-6/MW.

Natomiast rozstrzygnięcie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z rozbudową kompleksu X zostało załatwione interpretacją Nr IPTPP1/443-23/11-3/MW. Kwestia zachowania tego prawa w przypadku ewentualnego wniesienia całego kompleksu do spółki komunalnej jako wkładu niepieniężnego w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub jako poszczególnych składników majątkowych niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało rozstrzygnięte interpretacją Nr IPTPP1/443-23/11-4/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl