IPTPP1/443-219/13-3/AK - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-219/13-3/AK Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, będący podmiotem tworzącym Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, ubiega się o wsparcie finansowe w postaci dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania IV.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 - E-usługi publiczne na realizację projektu pn. "...".

Projekt zakłada:

1.

Uruchomienie nowych funkcjonalności w systemie informatycznym NZOZ (dalej zwanym SI), polegających na cyfryzacji procesu prowadzenia dokumentacji medycznej pacjentów oraz udostępnianiu usług świadczonych drogą elektroniczną (eRejestracja);

2.

Rozbudowę portalu internetowego NZOZ, umożliwiającą pacjentom korzystanie z oferowanych eUsług.

W ramach projektu przewidziany jest zakup sprzętu komputerowego (serwery, stacje robocze wraz z osprzętem peryferyjnym - monitory, drukarki, drukarki etykiet), a także zakup wartości niematerialnych i prawnych - oprogramowania systemowego (moduły i licencje SI wraz z ich wdrożeniem) oraz portalu internetowego NZOZ) opracowanie struktury informatycznej oraz treści portalu).

Wszelkie faktury związane z realizacją projektu oraz równoważne im dokumenty księgowe wystawiane będą dla Wnioskodawcy.

Usługi świadczone w wyniku realizacji opisanego powyżej projektu udzielane będą pacjentom NZOZ korzystającym ze świadczeń opieki zdrowotnej w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej (kontakt z płatnikiem - NFZ) oraz przez pacjentów indywidualnych, u których określone procedury medyczne wykonywane będą odpłatnie.

Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011. 112.654 z późn zm.) i świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18, z mocy ustawy zwolnione od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca posiada status podatnika VAT czynnego i odprowadza podatek VAT w związku z prowadzoną działalnością dodatkową, inną niż określona w art. 43 ust. 1 pkt 18.

Projekt, o którego dofinansowanie ubiega się Wnioskodawca, nie ma związku z działalnością inną niż usługi w zakresie opieki medycznej zwolnione przedmiotowo od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na ustawowe zwolnienie usług opieki medycznej świadczonych przez Wnioskodawcę od podatku od towarów i usług, w odniesieniu do których planowana jest realizacja projektu opisanego w pkt 68 niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak również fakt niepobierania opłat za usługi eZdrowia będące przedmiotem projektu, zdaniem Wnioskodawcy nie istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca będący podmiotem tworzącym Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, ubiega się o wsparcie finansowe w postaci dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 na realizację projektu pn. "...".

Projekt zakłada:

1.

Uruchomienie nowych funkcjonalności w systemie informatycznym NZOZ (dalej zwanym SI), polegających na cyfryzacji procesu prowadzenia dokumentacji medycznej pacjentów oraz udostępnianiu usług świadczonych drogą elektroniczną (eRejestracja);

2.

Rozbudowę portalu internetowego NZOZ, umożliwiającą pacjentom korzystanie z oferowanych eUsług.

W ramach projektu przewidziany jest zakup sprzętu komputerowego (serwery, stacje robocze wraz z osprzętem peryferyjnym - monitory, drukarki, drukarki etykiet), a także zakup wartości niematerialnych i prawnych - oprogramowania systemowego (moduły i licencje SI wraz z ich wdrożeniem) oraz portalu internetowego NZOZ) opracowanie struktury informatycznej oraz treści portalu). Wszelkie faktury związane z realizacją projektu oraz równoważne im dokumenty księgowe wystawiane będą dla Wnioskodawcy. Usługi świadczone w wyniku realizacji opisanego powyżej projektu udzielane będą pacjentom NZOZ korzystającym ze świadczeń opieki zdrowotnej w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej oraz przez pacjentów indywidualnych, u których określone procedury medyczne wykonywane będą odpłatnie. Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18, z mocy ustawy zwolnione od podatku od towarów i usług. Projekt, o którego dofinansowanie ubiega się Wnioskodawca, nie ma związku z działalnością inną niż usługi w zakresie opieki medycznej zwolnione przedmiotowo od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą służyć czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych w zakresie opieki zdrowotnej przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl