IPTPP1/443-215/14-6/IG - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP1/443-215/14-6/IG Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.) oraz z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...",

* prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismami: z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.) oraz z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) w zakresie: przedmiotu wniosku, doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz o uiszczenie dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie powstało w 2007 r. Jest organizacją pozarządową, działającą na podstawie:

1. ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855);

2. Statut Stowarzyszenia.

Głównym celem Stowarzyszenia jest rozwój idei samorządności i popieranie przedsięwzięć związanych z kulturą, edukacją i promocją powiatu, rozwijanie kontaktów regionalnych i międzynarodowych.

Celami Stowarzyszenia są m.in:

* organizacja imprez kulturalnych, sportowych i turystycznych;

* organizacja wydarzeń kulturalnych dla społeczności lokalnej i powiatu;

* upowszechnianie i pielęgnacja tradycji kulturowych związanych z regionem;

* rozpoznawanie potrzeb kulturalnych oraz zainteresowań różnych środowisk i grup, w tym także osób niepełnosprawnych.

Działalność Stowarzyszenia opiera się przede wszystkim na pracy społecznej wszystkich członków stowarzyszenia oraz pracy wolontariuszy.

Stowarzyszenie realizuje w ramach programu Oś 4 Leader PROW 2007 - 2013, Działanie 413, Wdrażanie lokalnych strategii, 2 projekty: "..." oraz "...". Projekty organizowane są na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania. W ramach projektu realizowane będą w okresie od maja do sierpnia 2014 r.:

1. Projekt pn. "...".

Przedmiotem projektu jest organizacja 2 koncertów oraz wydawnictwa informującego o koncertach jak również przedstawiającego zabytki 3 gmin. W dniu 24 maja 2014 r. koncertu pn. "...". W dniu 25 maja 2014 r. koncertu "...".

Wydawnictwo przekazane będzie nieodpłatnie Lokalnej Grupie Działania oraz urzędom gminy.

Koncerty były niebiletowane - wstęp wolny.

W ramach projektu zakup usług i usługi będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Projekt realizowany jest przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej z programu Oś Leader PROW 2007 - 2013, Działanie 413, Wdrażanie lokalnych strategii. Efekty projektu nie będą generowały dochodu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

2. Projekt pn. "..." realizowany od maja do lipca 2014 r. (w trakcie realizacji).

Druk publikacji związanej z miejscowościami, które były w przeszłości miastami oraz etui. Wydawnictwo przekazane będzie nieodpłatnie Lokalnej Grupie Działania oraz urzędom gminy.

W ramach projektu zakup usług i usługi będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Druk publikacji nastąpi w miesiącu czerwcu i lipcu 2014 r. Projekt realizowany jest przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej z programu Oś Leader PROW 2007 - 2013, Działanie 413, Wdrażanie lokalnych strategii. Efekty projektu nie będą generowały dochodu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Koncerty będą niebiletowane skierowane do szerokiej grupy odbiorców. W koncertach udział weźmie ok. 1300 osób. Stowarzyszenie jako organizator nie jest podatnikiem VAT. W ramach świadczonych usług na rzecz organizatora podmioty wykonywać będą usługi, za które wystawią faktury VAT. Usługi te zaplanowane są w kosztorysie składanym do wniosku o dofinansowanie. Usługi dotyczą m.in: nagłośnienia i oświetlenia. Ponadto realizowane będą usługi druku wydawnictwa - informatora, plakatów. Cała procedura związana z zakupem usług została przeprowadzona zgodnie z przepisami. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku ze zrealizowanym projektem przy udziale środków unijnych nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. W świetle ustawy o VAT nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na zrealizowane usługi. Działalność Stowarzyszenia jest działalnością non profit, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi działalności opodatkowanej.

Zadanie pn. "..." jest zadaniem już realizowanym, a zadanie pn. "..." jest zadaniem przyszłym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z realizacją projektu pn.: "..."w ramach programu Oś Leader PROW 2017-2013, Działanie 413, Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju czy Stowarzyszenie może odliczyć podatek VAT... W tym przypadku czy zwrot za realizację projektu będzie w kwocie brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie może odzyskać podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku przy opisanych usługach. Zainteresowany nie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług mówią, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje gdy spełnione są dwa warunki:

1.

beneficjent jest podatnikiem VAT

2.

zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższe warunki nie są spełnione przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie może odliczyć podatku VAT, a zwrot za realizację projektu dla Stowarzyszenia będzie zwrotem brutto. Tym samym podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny. Efekty projektu nie będą generowały dochodu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie powstało w 2007 r. Działalność Stowarzyszenia jest działalnością non profit, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi działalności opodatkowanej. Stowarzyszenie realizuje w ramach programu Oś 4 Leader PROW 2007 - 2013, Działanie 413, Wdrażanie lokalnych strategii, 2 projekty: "..." oraz "...". Projekty organizowane są na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania.

Projekt pn. "..." realizowany od maja do lipca 2014 r. (w trakcie realizacji) obejmuje druk publikacji związanej z miejscowościami, które były w przeszłości miastami oraz etui. Wydawnictwo przekazane będzie nieodpłatnie Lokalnej Grupie Działania oraz urzędom gminy. W ramach projektu zakup usług i usługi będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Druk publikacji nastąpi w miesiącu czerwcu i lipcu 2014 r. Efekty projektu nie będą generowały dochodu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego w zakresie skutków prawnopodatkowych w przedmiocie podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w kwestii "czy zwrot za realizację projektu będzie w kwocie brutto". Bowiem w świetle art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych i wartości zwrotu za realizację projektu. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym i czy zwrot za realizację projektu będzie w kwocie brutto.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Natomiast w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl